Gebruik twee-takt buitenboord motoren toegestaan?

Auteur Topic: Gebruik twee-takt buitenboord motoren toegestaan?  (gelezen 18861 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #20 Gepost op: 25 oktober 2012, 19:41:22
Vrienden,

Dank voor alle adviezen 098uo, we zijn eruit, als alles vast gelegd is zal ik hier ook nog even laten weten hoe we gevaren zijn.

Res...
NoordBorgh go's North again in 2009


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #21 Gepost op: 25 oktober 2012, 20:54:48
Ik hoop dat callantsoog een goede keuze heeft gemaakt en ben benieuwd. Voor mijn gevoel heeft een etec een zwakke ophanging bij de niet auto trim motoren. Andere storingen zijn niet erger bij strand gebruik als bij andere motoren. We horen graag de keuze en in de toekomst of dit de gewenste resultaat opleverd.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 26 oktober 2012, 15:45:51
Dat heb ik het over o.a. RNR430's, een AVON 4.8, een Ribcraft en een Marsea van 5,7m, van verschillende brigades. Deze boten varen dan wel bijna dagelijks onder behoorlijk pittige omstandigheden. Uiteraard zijn er met andere motoren ook problemen, dat is nooit uit te sluiten. Ik heb dan weer wel het idee dat het aantal (complexe) storingen hoger ligt als bij andere type/merken motoren, ze staan er blijkbaar ook om bekend...

Ik heb het dan natuurlijk niet over staartstukken die van motoren worden gevaren en dergelijke, dat zijn gewoon gebruikersfouten...

en bij deze Joost nog een R2, een R2000 en een Novurania 530, bij 1 brigade

Ook alle leenboten van de bond (R2, R3) zijn met Etec

Ik heb wel sterk het idee dat alle elektronische toevoegingen van de afgelopen jaren voor meer gevoeligheid en storingen zorgt. Bij de Scoutinggroep waar ik ook lid ben hebben we jarenlang een oude Yamaha 20PK langstaart gehad, zo'n mooie donkerblauwe. Dat ding was op een gegeven moment 20 jaar oud, had al 3 jaar geen onderhoud gehad, was niet winterklaar gemaakt, maar we trokken hem in het voorjaar uit de kast en 2x trekken = lopen. En met de oude benzine van vorig seizoen gingen we dan gewoon een uur varen, zonder gedoe.

Nu hebben we een 3 jaar oude viertakt en niks dan gedoe: benzine te oud, niet juiste octaangehalte, onjuiste ligging bij het opbergen etc. Dan kun je zeggen: dat ligt aan het gebruik. En dat klopt ook! Maar voor een vereniging moet de handleiding niet te lang zijn, want die leest niemand. Motoren moeten het gewoon doen, ook als je je een keer niet netjes aan de richtlijnen houdt!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #23 Gepost op: 20 november 2012, 16:37:00
Yamaha heeft nog een fabriekslijn die een keer in de zoveel tijd 2 slag motoren maakt. E-tec is ook tweeslag, maar uit me hoofd pas te verkrijgen vanaf 30 of 35 pk. De KNRM heeft bijvoorbeeld nog steeds 75pk Yamaha. Redned is met de rampenvloot ook overgestapt op yamaha, omdat johnsson niet meer te verkrijgen is in 2 slag, en de E-tec nog niet te verkrijgen als 15 pk.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2013, 15:32:27
We zijn eruit, we hebben een Ribcraft 4.8 en een yamaha 60 PK tweetakt gekocht, e.e.a wordt naar onze wensen aangepast en gemaakt.
Levering medio zomer 2013
Kortom een antwoord op de door mij primair gestelde vraag, twee takt auto-lube buitenboord motoren  8)worden nog steeds nieuwe uit de doos verkocht.... 098uo O0 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #25 Gepost op: 27 januari 2013, 15:38:01
We zijn eruit, we hebben een Ribcraft 4.8 en een yamaha 60 PK tweetakt gekocht, e.e.a wordt naar onze wensen aangepast en gemaakt.
Levering medio zomer 2013
Kortom een antwoord op de door mij primair gestelde vraag, twee takt auto-lube buitenboord motoren  8)worden nog steeds nieuwe uit de doos verkocht.... 098uo O0 8)

Mooie keuze! Een voorbeeldje kun je al bij ons (Ouddorp) bekijken  O0
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3322.320


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2013, 17:42:53
We zijn eruit, we hebben een Ribcraft 4.8 en een yamaha 60 PK tweetakt gekocht, e.e.a wordt naar onze wensen aangepast en gemaakt.
Levering medio zomer 2013
Kortom een antwoord op de door mij primair gestelde vraag, twee takt auto-lube buitenboord motoren  8)worden nog steeds nieuwe uit de doos verkocht.... 098uo O0 8)

Daar had ik niet aan gedacht, maar met autolube kun je de uitstoot natuurlijk ook aardig terugdringen...
Kun je in ieder geval weer een paar jaartjes 2-takt varen, en de volgende keer zie je maar weer ;)

Veel succes en plezier met deze boot!  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2013, 21:59:44
We zijn eruit, we hebben een Ribcraft 4.8 en een yamaha 60 PK tweetakt gekocht, e.e.a wordt naar onze wensen aangepast en gemaakt.
Levering medio zomer 2013
Kortom een antwoord op de door mij primair gestelde vraag, twee takt auto-lube buitenboord motoren  8)worden nog steeds nieuwe uit de doos verkocht.... 098uo O0 8)

Res, gefeliciteerd met jullie ribcraft.
 O0


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2013, 22:47:05
Pas wel op, de KNRM heeft op een atlantic ook 2 x 75pk evinrude. Ik heb me laten vertellen dat ze dit niet door gaan voeren, omdat de spiegel op een andere hoogte staat icm een andere hekgolf. Hierdoor komen de motoren half onder water bij het optrekken. Misschien dat KNRM'ers hier meer over weten, maar dit heb ik gehoord.