Reddings- /overlevingspakken

Auteur Topic: Reddings- /overlevingspakken  (gelezen 16410 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Gepost op: 21 januari 2013, 10:21:42
Goedenmorgen,

Vanuit de Vlaardingse ReddingsBrigade zijn we op zoek naar Reddings- / Overlevingspakken voor onze bestuurders en opstappers van de boten. Gezien dat wij grotendeels evenementen bewakingen doen en niet als alarmploeg functioneren varen we grotendeels in het (warme) seizoen en volstaat de normale reddingsbrigade kleding.

Nu had ik een paar vraagjes:
Voor de paar bewakingen die we met kouder weer (sinterklaasintochten) hebben zouden we het prettig vinden om een aantal pakken te hebben. De pakken zoals die van Redned  lijken ons ideaal maar zijn vrij kostbaar in de aanschaf.
Zijn er mensen hier bekend met deze pakken?
Zijn er mensen die weten dat een vereniging binnen kort zijn pakken gaat vervangen, misschien zouden wij degene die dan nog in redelijke staat zijn over kunnen nemen?
Weet iemand een goed alternatief?

Hoor graag van jullie.

Mvg

Mark


Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2013, 15:32:22
Hoi Mark, goede vraag, eens even kijken of ik wat antwoorden kan geven ;)

Om te beginnen weet ik dat RN bezig is met een aanbesteding om alle pakken van de Reddingsvloot de komende jaren te vervangen door een geheel nieuw pak. Dit is om 2 redenen voor jullie interessant:
1) RN heeft net helemaal uitgezocht wat er allemaal te koop is op dit gebied, waar je op moet letten en wat het kost: informatie die jullie goed kunnen gebruiken ;)
2) de kans is best groot dat er 'oude' pakken in de verkoop gaan en daarbij gaan Reddingsbrigades natuurlijk voor!
Dus ik zou je zeker even melden bij het servicecentre  998765

Zelf heb ik veel ervaring met deze pakken en ik vind zeker de laatste versie (zie afbeelding) echt helemaal super, maar daar hangt dan ook een superprijs aan...


Deze pakken zijn overigens voor 95% gebaseerd op een standaardpak van Viking (leverancier), die je misschien ook wel buiten de Reddingsbrigade te koop vindt. Kijk bijvoorbeeld eens op veilingsites als www.bva-auctions.com, in de scheepvaart en offshore wordt dit materiaal volgens mij ook regelmatig preventief vervangen.

Tweedehands van een Reddingsbrigade zou ik goed kijken naar de staat ervan. De zwakke plekken van dit soort pakken zijn de seals en rubbers bij de nek, de mouwen en de aanhechting van de laarzen. Ik kan niet voor andere brigades spreken, maar wij doen deze pakken vaak weg omdat we ze te vaak op die plekken moeten laten repareren, terwijl het pak zelf dan nog best wel goed kan zijn.... Want een pak kan er nog zo mooi uitzien, als het steeds lek is, heb je er niks aan!

Als het vooral gaat om de kou, en niet om het water (binnen of buiten de boot) kun je ook pakken kopen zonder laarzen er aan vast. Dat scheelt enorm in de prijs. Toen wij nog niet genoeg Vikingpakken hadden, hebben we heel lang gewerkt in X3-pakken, waarvan ik het idee heb dat dit de opvolger is: Mulion X6.



Daar kun je niet actief mee het water in om een natte redding uit te voeren, maar voor het werken aan boord is dit prima. Zeker als je het combineert met een goed vest en een paar brandweerlaarzen. Dan ben je voor 500 euro pp denk ik klaar.

Succes!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2013, 16:03:40
Belangrijk is dat de pakken die bij een brigade worden vervangen meestal niet worden worden vervangen omdat deze nog in top conditie zijn. De pakken zijn zo duur dat je ze alleen vervangt als er noodzaak voor is. Voor alleen varen op het binnenwater, waarbij je de kans op te water raken klein is kan je ook kiezen voor warmte overalls.



9910001
9910001


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2013, 10:40:24
hallo,

ik zie dat je 2 vragen stelt. Je wilt info over de pakken, en gebruikers ervaringen.
Antwoord op het eerste: Redned zit in een traject om de pakken te vervangen, die horen bij de rampenboten. Niet omdat ze slecht zijn maar omdat ze afgeschreven zijn. Wellicht slim om, als dit rond is, contact met ze op te nemen.
gebruikerservaringen: Dit pak is alleen handig als er een aanwezige kans is dat je te water raakt. Hier moet je je goed bewust van zijn. Als je nou enkel in een vlet vaart in binnenwateren (geen kans op buiswater) zou ik een tussenoplossing zoeken.
Een overlevingspak gaat al snel naar de 800 a 1000 euro!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2013, 15:59:33
hallo,

ik zie dat je 2 vragen stelt. Je wilt info over de pakken, en gebruikers ervaringen.
Antwoord op het eerste: Redned zit in een traject om de pakken te vervangen, die horen bij de rampenboten. Niet omdat ze slecht zijn maar omdat ze afgeschreven zijn. Wellicht slim om, als dit rond is, contact met ze op te nemen.
gebruikerservaringen: Dit pak is alleen handig als er een aanwezige kans is dat je te water raakt. Hier moet je je goed bewust van zijn. Als je nou enkel in een vlet vaart in binnenwateren (geen kans op buiswater) zou ik een tussenoplossing zoeken.
Een overlevingspak gaat al snel naar de 800 a 1000 euro!

Hoi Geenpijl,

als eerst bedankt voor je reactie, hier kan ik weer wat mee.
Wij varen met 2 snelle boten (tornado 4.6 met 70PK en tornada 5.8 met 100PK) met enige regelmaat op de nieuwe waterweg, overige bewakingen zijn op binnenwater en gebeurt met 2 zodiac's en eventueel de tornado's. Juist voor die paar bewakingen per jaar die we op de waterweg hebben zouden de pakken functioneel zijn. Vandaar dat de nieuw prijs ons ook tegen staat we gebruiken ze er eigenlijk te weinig voor. Ook breide de bewakingen zich steeds meer uit naar andere wateren en daarom zijn we weer is rond gaan kijken/vragen.

Als mensen met andere pakken ervaringen hebben zoals @joostvankempen al aangeeft kan dat voor ons dus ook interessant zijn en hoor ik hier graag de ervaringen van.

Inmiddels hebben we ook bericht gehad van een collega brigade dat die zijn pakken gaat vervangen en gaan we daar ook is kijken. We zoeken een stuk veiligheid, uniformiteit maar ook tegen een redelijk betaalbare prijs aangezien we geen rijke vereninging zijn.

Bedankt voor jullie info alvast.

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2013, 18:03:15
In het traject van de aanbesteding van de droogpakken.. worden vele verschillende modellen aangehouden.
Men wil pakken, voor hun primaire en secundaire taken combineren. En rekening houden dat je werkt met vrijwilligers.
De primaire taak die genoemd word is werken in overstromingsgebieden, oppervlakteredding van af de wal en werken met varende boten oa op het strand, zee.

Nu heeft stelt het werken in het water bij een overstromingsgebied, andere eisen dan het werken op strand.
je wilt isolatie dicht op je huid, je outershell moet juist veel bewegingsruimte hebben, zodat je offensief kan zwemmen als dat nodig is..

Dus de commissie heeft nog al wat keuzes te maken om niet te komen tot een onwerkbaar compromie, of een pak die ronduit gevaarlijk is bij overstromingsgebieden.

Brandweer en diverse oppervlaktereddingsteams en specifieke flooding rescue teams, kiezen nagenoeg allemaal voor een aparte outershell, en een aparte innershell, losse schoeisel,  rescue-foam-vest- lichtgewicht helm.

Ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke keuze gaat worden van reddingsbrigade nederland.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2013, 12:34:50
In het traject van de aanbesteding van de droogpakken.. worden vele verschillende modellen aangehouden.
Men wil pakken, voor hun primaire en secundaire taken combineren. En rekening houden dat je werkt met vrijwilligers.
De primaire taak die genoemd word is werken in overstromingsgebieden, oppervlakteredding van af de wal en werken met varende boten oa op het strand, zee.

Nu heeft stelt het werken in het water bij een overstromingsgebied, andere eisen dan het werken op strand.
je wilt isolatie dicht op je huid, je outershell moet juist veel bewegingsruimte hebben, zodat je offensief kan zwemmen als dat nodig is..

Dus de commissie heeft nog al wat keuzes te maken om niet te komen tot een onwerkbaar compromie, of een pak die ronduit gevaarlijk is bij overstromingsgebieden.

Brandweer en diverse oppervlaktereddingsteams en specifieke flooding rescue teams, kiezen nagenoeg allemaal voor een aparte outershell, en een aparte innershell, losse schoeisel,  rescue-foam-vest- lichtgewicht helm.

Ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke keuze gaat worden van reddingsbrigade nederland.

Vind wel dat je hier een onderscheid moet maken tussen de uitgangspunten achter een redding: die van een flood rescue team zal anders zijn dan die van de Reddingsvloot van RN. Heel simpel gezegd: alle opleidingen, boeken en trainingen bij RN zijn gericht op een redding MET de boot, waarbij je werkt vanuit de boot en alleen als het echt niet anders kan het (ondiepe) water in gaat. Het gaat om mensen evacueren, transporteren van andere hulpdiensten, evt. mensen bevrijden. Dingen als swift water rescue en offensief zwemmen maken daar nadrukkelijk geen deel van uit! Dan heb ik het even niet over de strandwacht, maar daar wordt meestal ook niet gewerkt met de overlevingspakken maar met wetsuits, surfpakken etc. In de aanbesteding gaat RN dus uit van een werkpak voor in de boot, waarmee je eventueel in het water in kan. Niet andersom.

Heb uit eerdere bijdragen van jou wel begrepen dat je niet helemaal achter die uitgangspunten staat, maar daar zit wel degelijk een idee achter. Het ministerie van BZK heeft samen met de veiligheidsregio's een soort enorme matrix gemaakt met alle mogelijke rampen en incidenten in Nederland met daarbij alle rollen en taken die nodig zijn. En RN kan met deze invulling van de Reddingsvloot een aantal 'vakjes' van die matrix vullen. Daarmee kunnen ze toegevoegde waarde aantonen en dus financiele middelen verkrijgen etc.

Je kunt wel lekker eigenwijs zijn en vinden dat er een ander type redding nodig is, maar als die niet in de matrix past, is er ook geen geld voor.....

Ik denk dat je de strandbewaking hier echt los moet zien: dat is geen taak uit die matrix en maakt geen onderdeel uit van de financiering van de Reddingsvloot. De pakken zijn dus niet daarvoor bestemd! Voor strandbewaking hebben de meeste brigades al andere keuzes gemaakt.

Deze pakken zijn echt bedoeld voor de Reddingsvloot in combinatie met de nieuwe boten, dus lijkt mij dat er een pak uit gaat komen dat vergelijkbaar is met het huidige pak en de pakken zoals die ook door de KNRM worden gebruikt.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2013, 10:44:31
een van de taken wat er met het pak moet gebeuren is : Werken in overstromingsgebieden
Als je met een boot in overstromingsgebied werkt, is er altijd een kans dat je als redder in het water valt,  en een redder moet naar mijn mening, eerst zich zelf kunnen redden,  en zijn PBM mag hem daar niet in beperken..
Om je zelf te kunnen redden, dan moet je offensief kunnen zwemmen, en ook in het water kunnen bewerken.

Een andere taak, die uitgevoerd moet worden met het pak, is oppervlakteredding van de wal.  
Daar vraag je precies de zelfde eigenschappen van je PBM.

Wat mij betreft is de unique selling point van reddingsbrigades, dat ze naast varen, ook kunnen zwemmend redden. De meeste andere eenheden hebben bieden de vaardigheid niet,.

Daar is bij dit traject ook specifiek om gevraagd.   De zelfde uitrusting kan ook heel goed gebruik, voor varend redden, en ook voor search and rescue aan het strand, tijdens slecht weer.  Plus je hebt veel meer flexibiliteit..

Ja en je hebt ook weer een prachtige item, om met je vrijwilligers op te trainen, en het maakt ze multi-inzetbaar..
van IJsreddding tot bootredding, tot oppervlakteredding.

En het is vaak nog goedkoper, qua investering, qua onderhoud, dus je kan voor minder geld meer vrijwilligers uitrusten.

Maar goed we wachten af..


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2013, 16:20:37
Via de KNRM is de volgende info beschikbaar over overlevingspakken http://www.knrm-search-and-rescue-lifeboats-netherlands.com/our-products/knrm-immersion-suit/
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2013, 19:06:44
Via de KNRM is de volgende info beschikbaar over overlevingspakken http://www.knrm-search-and-rescue-lifeboats-netherlands.com/our-products/knrm-immersion-suit/

Een "Immersion Suit" is juist bedoeld om te drijven en warm te blijven als je onbedoeld te water gaat. Metname als de redding daarna lang op zich kan laten wachten (Zee, minimale normering 2 uur). Bij een immersion suit ben je voor je eigen redding vaak afhankelijk van anderen. De specificaties van de KNRM zijn dan ook anders dan van de Reddingsbrigades.  
Een Immersion Suit is juist niet bedoeld om in het water te werken of in het water te zwemmen, zoals bij oppervlakte water redding de bedoeling is.

Voor redders op het binnenwater, rivieren, overstromingsgebieden heb je niet veel aan een relatief log immersion suit.  Met een soepeler en beter aansluitend pak, kan je je zelf nog in veiligheid brengen.