Hoi Mark, goede vraag, eens even kijken of ik wat antwoorden kan geven
Om te beginnen weet ik dat RN bezig is met een aanbesteding om alle pakken van de Reddingsvloot de komende jaren te vervangen door een geheel nieuw pak. Dit is om 2 redenen voor jullie interessant:
1) RN heeft net helemaal uitgezocht wat er allemaal te koop is op dit gebied, waar je op moet letten en wat het kost: informatie die jullie goed kunnen gebruiken
2) de kans is best groot dat er 'oude' pakken in de verkoop gaan en daarbij gaan Reddingsbrigades natuurlijk voor!
Dus ik zou je zeker even melden bij het servicecentre
Zelf heb ik veel ervaring met deze pakken en ik vind zeker de laatste versie (zie afbeelding) echt helemaal super, maar daar hangt dan ook een superprijs aan...
Deze pakken zijn overigens voor 95% gebaseerd op een standaardpak van Viking (leverancier), die je misschien ook wel buiten de Reddingsbrigade te koop vindt. Kijk bijvoorbeeld eens op veilingsites als
www.bva-auctions.com, in de scheepvaart en offshore wordt dit materiaal volgens mij ook regelmatig preventief vervangen.
Tweedehands van een Reddingsbrigade zou ik goed kijken naar de staat ervan. De zwakke plekken van dit soort pakken zijn de seals en rubbers bij de nek, de mouwen en de aanhechting van de laarzen. Ik kan niet voor andere brigades spreken, maar wij doen deze pakken vaak weg omdat we ze te vaak op die plekken moeten laten repareren, terwijl het pak zelf dan nog best wel goed kan zijn.... Want een pak kan er nog zo mooi uitzien, als het steeds lek is, heb je er niks aan!
Als het vooral gaat om de kou, en niet om het water (binnen of buiten de boot) kun je ook pakken kopen zonder laarzen er aan vast. Dat scheelt enorm in de prijs. Toen wij nog niet genoeg Vikingpakken hadden, hebben we heel lang gewerkt in X3-pakken, waarvan ik het idee heb dat dit de opvolger is:
Mulion X6.
Daar kun je niet actief mee het water in om een natte redding uit te voeren, maar voor het werken aan boord is dit prima. Zeker als je het combineert met een goed vest en een paar brandweerlaarzen. Dan ben je voor 500 euro pp denk ik klaar.
Succes!