Reddings- /overlevingspakken

Auteur Topic: Reddings- /overlevingspakken  (gelezen 16413 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 14 februari 2013, 22:14:32
De vraag is waarop wordt je ingezet, dat is niet de snelstromende rivier maar op de ondergelopen gebieden waar je naar een dag pas aanwezig bent. De taak is evacueren en ondersteunen en veel minder direct redden, dit omdat de tijd van alarmeren en terplaatse groot kunnen zijn (uren). Voor het evacueren heb je cappaciteit nodig, pakken om mee te waden. Hiernaast is er een kleine inzet groep op snel stromend water met een lage cappaciteit nodig.


9910001
9910001


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #41 Gepost op: 15 februari 2013, 14:05:33
Na een dag pas aanwezig zijn is niet echt meer van deze tijd. In 1953 wist men in Groningen niets van Zeeland en vice versa. Als nu een dijk op doorbreken staat weet heel NL dit meteen.

Met die wijsheid kun je doen wat je wilt maar als je er van uitgaat dat de meeste slachtoffers in de eerste uren vallen lijkt het mij beter om alles van te voren standby te zetten zodat je binnen een paar uur aanwezig kunt zijn. Het liefst zelfs op het moment dat het water komt. En daarmee zit je dus automatisch in de snelstromende fase, waar je dan wel op voorbereid moet zijn.

Nu heeft 9910001 wel gelijk, de rampentaak is oorspronkelijk niet voor de eerste inzet. Maar dat is een overweging die in 1953 is gemaakt. We leven nu in 2013.

En de vraag is eigenlijk ook, wat zijn geschikte pakken voor evenementen bewaking in de winter. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan toch uit naar de pakken van RN of iets soortgelijks.


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #42 Gepost op: 15 februari 2013, 14:44:52
Schoot me nog te binnen, je kunt ook kijken naar goede zeilkleding (b.v. Helly Hansen). Dan kom je met een jas en een broek al goed weg voor zo'n € 350 excl. schoeisel. Maar ik weet niet of dat een optie is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #43 Gepost op: 15 februari 2013, 16:22:46
Schoot me nog te binnen, je kunt ook kijken naar goede zeilkleding (b.v. Helly Hansen). Dan kom je met een jas en een broek al goed weg voor zo'n € 350 excl. schoeisel. Maar ik weet niet of dat een optie is.

Wij hebben op de brigade zeilbroeken hangen, die in combinatie met een parka gedragen kunnen worden. Best prima voor een alarmploeginzet als het wat frisser is, maar om daarmee in de winter het water op of zelfs in te gaan... No Thanks ;) Wel een prima oplossing om de leden fatsoenlijke kleding te geven voor slecht weer en kou tijdens de wat meer zomerse omstandigheden.

Onlangs nog een dagje in overlevingspak + wolletje + thermo met behoorlijke wind op het water gezeten, daar ben je aan het einde van de dienst ook wel klaar mee. Vooral het stilzitten op een boot in combinatie met snijdende wind en kou kan best wat met je doen, zeker als je geen 100% waterdichte kleding aan hebt.

Overigens lijkt me een warmtepak (zoals de genoemde Mullion X6) in combinatie met goede werkschoenen en handschoenen wel een redelijke oplossing. Maar ik moet zeggen dat ik vrij weinig ervaring ermee heb, zeker niet in een winterse binnenwater setting. Ik ga van de zomer eens proberen in hoeverre een oppervlakteredding hierin mogelijk is. O0 Hou ook even rekening met de conclusies uit het rapport over het "incident bloemendaal", dat gaat over soortgelijke pakken!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #44 Gepost op: 15 februari 2013, 18:06:40
Her overwegen is goed maar dan zijn het niet alleen de pakken maar ook de vloot en inzet procedure. Warmte overals zijn een goedkoop alternatief, maar ook niet om mee te zwemmen, echter zonder pak in een boot kan je nu ook niet gaan zwemmen.

9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #45 Gepost op: 15 februari 2013, 19:05:33
Her overwegen is goed maar dan zijn het niet alleen de pakken maar ook de vloot en inzet procedure. Warmte overals zijn een goedkoop alternatief, maar ook niet om mee te zwemmen, echter zonder pak in een boot kan je nu ook niet gaan zwemmen.

9910001

Ik had het hierbij over de oorspronkelijke vraag, waarbij het gaat om evenementenbewaking op binnenwater,voor op de boot. Voor de nationale reddingsvloot en andere repressieve taken is er uiteraard wat meer nodig dan een warmteoverall. Bij gebrek aan beter lijkt mij een warmte overall een goede oplossing voor werken op het binnenwater in deze setting ;)

Wij hebben deze overalls voor op zee, waarbij ze over een wetsuit heen gedragen kunnen worden. In de praktijk wordt hier echter weinig gebruik van gemaakt, de meeste mensen stappen direct van de "long john" over op een RN droogpak. Op zee heb ik persoonlijk liever gewoon een wetsuit aan, voor de wat koudere omstandigheden heb ik daar dan handschoenen en schoentjes bij. Dit is voor mij in de zomermaanden warm genoeg voor enkele uren.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #46 Gepost op: 16 februari 2013, 11:10:49
Even on-topic. Mark, heeft jouw brigade er al over nagedacht om zich aan te sluiten bij de rampenvloot? Dan krijg je een boot en pakken in bruikleen. Heb je een win-win situatie!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 16 februari 2013, 19:43:08
Wij gebruiken Aquatek 350 met een Palmvest, ook als we hele dagen op het water zitten in boaten, bij evenementen, zoals snelheidssporten op het water (Jetski, Waterskirace, Powerboatraces)..  

Het bevat ons prima.  Zowel bij mooi weer, als erg slecht weer situaties, zowel op binnenwater als op zee.

Ja, het is anders dan sommigen gewend zijn, maar dit went erg snel.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #48 Gepost op: 16 februari 2013, 22:27:58
Even on-topic. Mark, heeft jouw brigade er al over nagedacht om zich aan te sluiten bij de rampenvloot? Dan krijg je een boot en pakken in bruikleen. Heb je een win-win situatie!

Ook dat is momenteel ter sprake. Alleen het garanderen van opkomst vormt een uitdaging! Maar wordt zeker ook meegenomen.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!