Misschien zouden burgers zich, ook meer zelfvoorzienend kunnen zijn, en zelf ook te zorgen dat men niet geheel afhankelijk is van de vitale infrastructuur, en backup verwarming, een slim uitgezochte noodpakket, en reserve water hebben, voor een paar dagen.
De zelfredzaamheid is blijkbaar beperkt.
Tja maar hoever moet je gaan? We wonen in een modern rijk land, waar de hulpdiensten nooit ver weg zijn. Daar zijn we dan ook op uitgerust, zowel qua thuissituatie als de hulpdiensten. Bij kleinschalige incidenten kun je zo nog even naar de winkel, of zo nodig een tankstation, om nood middelen die je dan nodig bent. Bij grote incidenten zijn er diverse organisaties die over ons waken, en indien nodig zorgen voor huisvesting, eten/drinken, warmte etc.
Ik/wij zijn thuis op zich voor de meeste dingen wel voorbereid. Alleen niet in de vorm van een noodpakket, maar verspreid over het huis. En geen/weinig water voorraad. Doorgaans wel genoeg ander drinken in huis om tenminste 1 dag riant uit te zitten. Maar als de stroom uitvalt houd het toch al vlot op. Daar kun je niet meer zo eenvoudig zonder. En verwachten dat iedereen een noodstroom voorziening aanlegt lijkt me ook niet reëel.
Wanneer je in 'the middle of nowhere' woont, uren verwijdert van alle hulpdiensten etc (in ons kikkerlandje volgens mij onmogelijk) dan wordt zelfredzaamheid natuurlijk een stuk belangrijker. Maar mensen zoals die voorbijkomen bij Doomsday Preppers hebben naar mijn idee toch echt een steekje los. Sommigen zijn gewoon echt 24/7 bezig en spenderen bijna al hun geld aan het aanleggen van voorraden, wapenarsenalen en schuilplaatsen...
Dan heb ik liever onze nuchtere Nederlanders die misschien 1 keer in hun leven een huur kacheltje aangeboden krijgen van een brandweerman om het in deze kauw een paar dagen uit te zingen.