GRIP 2 (afblazen Vijf Merentocht) - Giethoorn 24-01-2013

Auteur Topic: GRIP 2 (afblazen Vijf Merentocht) - Giethoorn 24-01-2013  (gelezen 16256 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #60 Gepost op: 24 januari 2013, 22:56:09
Wellicht moet je ook niet het bestuur van de ijsclubs maar de gemeente iets verwijten die maatregelen had moeten vereisen om een grote toestroom tegen te houden.

Heb je een bron, waaruit blijkt dat de gemeente dat niet gedaan heeft?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #61 Gepost op: 25 januari 2013, 08:06:57
Heel scherp, die heb ik niet.
Maar in ieder geval heb ik nog nergens iets van die maatregelen kunnen bespeuren.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #62 Gepost op: 25 januari 2013, 11:28:11
Heel scherp, die heb ik niet.
Maar in ieder geval heb ik nog nergens iets van die maatregelen kunnen bespeuren.

De voorbereidingen waren op zich goed. De ijsclubs hebben veel ervaring en hebben altijd goed overleg met de gemeente. De evenementenvergunning bevat diverse maatregelen. Gisterochtend was er in het gemeentehuis een coördinatieteam actief dat de situatie in de gaten hield.

De vorige tochten hadden gemiddeld 7.000 schaatsers en men ging nu uit van maximaal 10.000. Dat is anderhalf keer zoveel. Er waren naar mijn mening voldoende wegwijzers, verkeersregelaars en parkeerterreinen.  

Echter, de toeloop bleek vele malen groter. Men schat minstens 17.000 als het er niet meer geweest zijn. Tja, en als men even in de file staat, zoekt men een alternatief. En waarom zou je dan de aanwijzingen van een verkeersregelaar opvolgen? Of waarom zou je parkeren op de aangewezen parkeerterreinen als er in de bermen ook voldoende plek is? En waarom zou je je netjes inschrijven als je ook zo vanuit de berm het ijs op kan.....

Kortom, we hebben gemerkt dat mensen zich moeilijk laten sturen, dat de invloed van social media om met elkaar te gaan schaatsen enorm was (vergelijkbaar met Project X Haren) en dat de mensen uiteindelijk gewoon gaan doen waarvoor ze gekomen zijn, namelijk schaatsen!

De opschaling was gisteren voornamelijk preventief en gelukkig zijn er geen grote ongelukken gebeurd.

Vandaag worden er drie tochten gereden. Met het laten doorgaan van de tochten hoopt de gemeente het aantal schaatsers te spreiden. De ervaring is namelijk dat ze anders ook wel komen, maar nu hebben we als hulpdiensten er zicht op. De tochten hebben stempelposten en dat zijn voor ons tevens controleposten. Als hulpdiensten hebben we liever dat de mensen een vaste route schaatsen, dan dat ze zelf op pad gaan. Het is een heel uitgestrekt gebied en zeker de mensen die het gebied niet kennen, verdwalen gemakkelijk. En dan is het voor ons letterlijk zoeken als een speld in een hooiberg. Ook nu is er een coördinatieteam actief.

bron: ikzelf (zowel betrokken bij de voorbereidingen als gisteren bij de opschaling)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 25 januari 2013, 11:30:52
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat we hier in nederland niet zo vaak op natuurijs kunnen schaatsen. En dat men dan ook elke kans aangrijpt om te kunnen gaan schaatsen. Deze week kon het dan op sommige plekken. Vanaf Zondag gaat het alweer dooien, en moet je maar afvragen of er nog geschaatst kan worden op natuurijs over een paar weken.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #64 Gepost op: 25 januari 2013, 13:35:26
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat we hier in nederland niet zo vaak op natuurijs kunnen schaatsen. En dat men dan ook elke kans aangrijpt om te kunnen gaan schaatsen. Deze week kon het dan op sommige plekken. Vanaf Zondag gaat het alweer dooien, en moet je maar afvragen of er nog geschaatst kan worden op natuurijs over een paar weken.

Dat is dus een gevoel maar geen feit. We rijden dit jaar al voor de 5e keer achter elkaar een NK marathon op natuurijs en dat is een unicum, nog nooit voorgekomen.


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #65 Gepost op: 25 januari 2013, 17:48:49

De brandweer haalt per quad met aanhanger een onfortuinlijke schaatser van het ijs. De man kwam op het meer ten val en liep een flinke hoofdwond op. Hoewel het ijs best redelijk was, had de EHBO het druk. FOTO: PERSBUREAU METER / TELEGRAAF

p2kflex
13:58:43 24-01-13GROUP-1PRIO 1 Inmelden quad C2000 : Beulacke De : Veneweg : 294 7946LX Wanneperveen 1234
0611143BRW Steenwijkerland (Giethoorn) (Bevelvoerder)
0611145BRW Steenwijkerland (Giethoorn) (Kazernecode)
0611146BRW Steenwijkerland (Giethoorn) (Blusploeg)
0611170BRW Steenwijkerland (Giethoorn) (Lichtkrant)
0806240Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!