Brandweer België

Auteur Topic: Brandweer België  (gelezen 205648 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #330 Gepost op: 30 juni 2014, 14:31:24
Citaat van: Danny722 link=msg=1280834 date=1404074617
Dat lijkt me een prima toepassing, maar waarom de nozzles dan niet in de bumper? Als je met dit voertuig het bos in gaat, en dan hoeft het terrein nog niet eens echt ruig te zijn, loopt die balk ongetwijfeld schade op.

Tsja, de kans op schade is zeker aanwezig als je hiermee off road gaat rijden.
Waarom er voor deze oplossing is gekozen weet ik niet.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #331 Gepost op: 1 juli 2014, 02:26:48
Citaat van: brwzav link=msg=1280822 date=1404072004

Quad Brandweer Zaventem

Wordt deze gebruikt voor de moeilijk bereikbare plaatsen op de luchthaven of heeft het een ander doel?


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #332 Gepost op: 1 juli 2014, 16:33:52
Citaat van: Sasla link=msg=1281164 date=1404174408
Wordt deze gebruikt voor de moeilijk bereikbare plaatsen op de luchthaven of heeft het een ander doel?

Niet alleen dat! De quad kan ook worden gebruikt voor evacuaties via het spoor uit de spoorwegtunnel onder de luchthaven! Infofiche


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #333 Gepost op: 1 juli 2014, 19:35:35
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1281264 date=1404225232
Niet alleen dat! De quad kan ook worden gebruikt voor evacuaties via het spoor uit de spoorwegtunnel onder de luchthaven! Infofiche

In Nederland is Prorail verantwoordelijk voor de ondersteuning bij spoorwegincidenten. In Duitsland heeft Deutsche Bahn zelf materiaal en ik weet dat zij op kritieke punten (zoals in Cochem bij de Moezel), voertuigen ter beschikking stellen aan brandweerkorpsen. De kanaaltunnel heeft aan twee zijden een bedrijfsbrandweer.

Hoe is dit verder in België geregeld. Is de brandweer verantwoordelijk, is de Civiele Bescherming verantwoordelijk of heeft Infrabel ook een eigen calamiteitenorganisatie?

Wellicht ietwat offtopic, maar ben benieuwd hoe e.e.a. organisatorisch ondergebracht is. Toevallig van de week op Airport Zaventem geweest en ook gebruik gemaakt van de trein naar Antwerpen. Toen vroeg ik het mij ook al af.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #334 Gepost op: 1 juli 2014, 20:52:53
Infrabel is als spoorinfrastructuurbeheerder in eerste instantie verantwoordelijk voor het hebben van een afdoend intern noodplan én om er voor te zorgen dat dit plan is afgestemd met dat van de spoorwegoperatoren die de infrastructuur gebruiken. Er is ook samenwerking met verschillende, grotere brandweerkorpsen voor het aankopen van specifiek reddingsmateriaal en het afstemmen van de procedures voor het gebruik ervan. Dit materiaal is echter ondergebracht bij de brandweer en Infrabel voert geen enkele brandweertechnische taak uit.

Bij een ongeval (ramp) zullen de reguliere hulpdiensten worden verwittigd en ter plaatse komen: brandweer, medische diensten, (spoorweg-)politie en als tweedelijnshulp eventueel de Civiele Bescherming. Infrabel zal via de nationale verkeersleiding meteen de eerste veiligheidsmaatregelen van op afstand nemen (uitschakelen bovenleiding, sperren van treinverkeer, intern alarmeren) en zij zullen ook meteen een "leader" met een prioritair voertuig ter plaatse sturen. Per regio is er 24/7 zo iemand van wacht en die staat standby in een groot, regionaal seinhuis. Hij staat de hulpdiensten bij met zijn kennis en koppelt terug met de diensten intern bij Infrabel. De Dir.-BW. (directeur-brandweer) leidt de reddingsacties.

Wanneer er een Coördinatiecomité wordt opgericht, krijgt de leader bijstand van een tweede en eventueel derde persoon (doorgaans verantwoordelijken met een hogere graad) die eveneens per regio 24/7 inzetbaar zijn en thuiswacht hebben. Eén van hen zal dan plaatsnemen in het Comité. De Dir.-CP-OPS en de Dir.-BW blijven op het terrein de leiding over de acties behouden, zij zullen uiteraard voortdurend steunen op de kennis van de mensen van Infrabel.






paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #337 Gepost op: 28 juli 2014, 01:27:38
Mario,
fraaie foto's, vooral die van de KCD. Wat is de constructie op de het dak van de KCD007? En waarom heeft de Vito 2 groene lampen?
Gr.
Paulg


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #338 Gepost op: 28 juli 2014, 01:37:58
De constructie op het dak van de KCD007 is een schuim-/waterkanon. http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-beveren/brandweer-kerncentrale-test-unieke-schuimautopomp-a1868157/
Een gok over de groene lampen: Zelfde functie als in Nederland; Aangeven wie de coördinatie en leiding voert bij grotere incidenten.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #339 Gepost op: 6 augustus 2014, 18:25:26

Tankwagen Wuustwezel


Haakarmbakwagen Wuustwezel


Inmiddels afgevoerde autopomp Wuustwezel


Bosbrandweervoertuig van Wuustwezel


1 van de ongeveer 10 gelijke autopompen van Antwerpen


En 1 van de nieuwere Atego's van Antwerpen


Helaas stond hij binnen de 50-meter hoogwerker die later dit jaar op de uitruk komt.


Haakarmbakwagen Brasschaart


Hoogwerker van de brandweer Hoogstraten


Commandowagen Hoogstraten


Brandweer Brecht 1e uitruk autopomp


Brandweer Brecht autoladder


Tankwagen brandweer Brecht