Eerste hulp bij slangenbeten

Auteur Topic: Eerste hulp bij slangenbeten  (gelezen 31917 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 26 januari 2013, 10:14:09
Oke dus de adrenaline zorgt ervoor dat het hart blijft kloppen, dan is het mij toch duidelijk.

Nee, het zorgt ervoor dat er tijdelijk nog sprake is van een acceptabele bloeddruk door het vernauwende effect op de bloedvaten. Als de diameter van de vaten kleiner wordt moet de pomp (het hart) harder werken.

In dit geval is er sprake van een heftige reactie op de slangenbeet, adrenaline wordt gebruikt om de symptomen van die heftige reactie te bestrijden.

Het grootste probleem is het slangengif van de koningscobra. Na een aantal dagen allerhande studies te hebben gelezen durf ik wel te beweren dat het gif niet alleen een neurotoxine is, het is een vervelende cocktail van stoffen.

Het gif bevat ook stoffen die exact het tegenovergestelde (+ wat gratis extraatjes) doen van adrenaline, onder andere het laten verwijden van de vaten. Als het gif grip krijgt op de hartspier zelf gaat het in tegenstelling tot de meeste soorten slangengif de hartslag verlagen en minder krachtig maken. Adrenaline zal zeker niet blijven zorgen dat het hart blijft kloppen, het hart zal er mee stoppen ondanks toedienen van adrenaline.

Als we terug gaan naar casus 1 (de Nederlandse man) mag je op basis van nieuwsberichten wel stellen dat er geen of weinig gif in zijn lichaam is gekomen. In casus 2 (de Engelse man) liep het fataal af (hartstilstand binnen een kwartier).

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 26 januari 2013, 12:09:00
024,

Kun je iets verder uitweiden over het cardiotoxine.

Expert.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 26 januari 2013, 12:53:04
024,

Kun je iets verder uitweiden over het cardiotoxine.

Expert.

Dat kan ik wel, alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat allemaal in lekentaal moet gaan uitleggen eerlijk gezegd.

Een aantal links, wikipedia voor wat basis informatie over het beestje: Wikipedia
Citaat
The venom of the king cobra consists primarily of neurotoxins, but it also contains cardiotoxic and some other compounds
http://en.wikipedia.org/wiki/King_cobra

Een aantal interessante publicaties (veel leeswerk)

Thesis:Beta-Cardiotoxin: A novel protein isolated from the venom of Ophiophagus hannah (king cobra) showing beta-blocker activity http://scholarbank.nus.edu.sg/handle/10635/28186

Occurrence of non-protein low molecular weight cardiotoxin in Indian King Cobra (Ophiophagus hannah) Cantor 1836, venom. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16629369

Possible mechanisms of action of cobra snake venom cardiotoxins and bee venom melittin. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8342168

Op pubmed is nog meer te vinden, ook over de cobra-varianten die spugen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #73 Gepost op: 26 januari 2013, 13:03:52
Het zijn en blijven toch heel interessante dieren. Daarnaast kan ik nu uitleggen aan mijn collega-reptielenhouders wat er echt gebeurt met een beet van een koningscobra ;D

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 26 januari 2013, 13:10:43
Het zijn en blijven toch heel interessante dieren. Daarnaast kan ik nu uitleggen aan mijn collega-reptielenhouders wat er echt gebeurt met een beet van een koningscobra ;D

RemRoof

Het is zeker interessant, ik had niet verwacht dat het onderwerp mij zo bezig ging houden. Cardiale dingetjes trekken snel mijn aandacht, maar het snelle evolueren van het slangengif is ook fascinerend. De gluiperd zorgt er eigenlijk voor dat geen prooidier de kans krijgt immuun te worden.

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #75 Gepost op: 26 januari 2013, 13:33:13
Deze man heeft (en/ofwel) geluk gehad, (en/ofwel) goed gehandeld na de beet.
Bellen met ziekenhuis waar anti-stoffen zouden kunnen zijn, binnen een kwartier in datzelfde ziekenhuis zijn, en als hij zelf slangen "melkt" voor het gif, en dat levert aan dat ziekenhuis, zou meneer zelfs met het eigen gif/antigif behandeld kunnen worden...

Lijkt me ondanks het gebeuren, toch een goed verlopen  hulpverlening.
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #76 Gepost op: 26 januari 2013, 16:01:56
Ratten staan, genetisch, heel dicht bij de mens en daardoor zijn het hele goede proefdieren,
voordat ze de geneesmiddelen op de mens uit proberen ...

De paarden en kamelen zijn dan ook geen proefdieren ; de paarden en kamelen maken de anti-stoffen zelf aan. De antistoffen worden door bedrijven uit het paarden/kamelen bloed gehaald, en hierbij is de stabiliteit van het bloed belangrijk.
De laboranten/onderzoekers spuiten (een beetje) slangengif in de paarden/kamelen, waarop deze zelf de antistoffen aanmaken. Te vergelijken met de "inenting" van mensen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 26 januari 2013, 20:07:06
024,

Ik zit een beetje te spitten in de cardiotoxiciteit van het slangengif van de Kings Cobra.

"Commercial antiserum failed to neutralize the lethality and cardiotoxicity of the toxin. However, calcium and magnesium effectively neutralized the lethal action".

Dat is op zich een interessante.

Expert

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 26 januari 2013, 20:20:42

Op pubmed is nog meer te vinden, ook over de cobra-varianten die spugen.

Vaak werkzaam als hoofdzuster.

Expert.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 26 januari 2013, 20:36:11
024,

Ik zit een beetje te spitten in de cardiotoxiciteit van het slangengif van de Kings Cobra.

"Commercial antiserum failed to neutralize the lethality and cardiotoxicity of the toxin. However, calcium and magnesium effectively neutralized the lethal action".

Dat is op zich een interessante.

Expert

Het is ook interessant, ware het niet dat je buiten het ziekenhuis in slechtste geval een kwartier tijd hebt en blind toedienen van calcium en magnesium mijn hobby niet zal zijn.

Ik was al wel zo ver dat het gif niet zo sterk is, de koningscobra compenseert het met de grote hoeveelheid. De hoeveelheid is voldoende om een man van 110 kg te doden. De koningscobra kan die hoeveelheid niet met een enkele beet injecteren maar doet dat normaal bij een prooidier door injectie bij de eerste beet en de rest tijdens het kauw- en smikkelwerk. De samenstelling van de giftige cocktail kan tot 50% bestaan uit cardiotoxine.

Wat mij tevens opviel is dat de meeste beten bij mensen plaats vinden in de westerse landen (dierentuinen en slangenhouders), in de eigen habitat bijten ze zelden mensen omdat ze vluchten zodra ze mensen bespeuren.