Eerste hulp bij slangenbeten

Auteur Topic: Eerste hulp bij slangenbeten  (gelezen 31947 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 26 januari 2013, 20:37:48
Vaak werkzaam als hoofdzuster.

Expert.

Dat zal wel meevallen toch, aangezien er in een gemiddeld ziekenhuis nog steeds te veel ratten werkzaam zijn op kantoor.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #81 Gepost op: 26 januari 2013, 21:46:35
Het is ook interessant, ware het niet dat je buiten het ziekenhuis in slechtste geval een kwartier tijd hebt en blind toedienen van calcium en magnesium mijn hobby niet zal zijn.

Ik was al wel zo ver dat het gif niet zo sterk is, de koningscobra compenseert het met de grote hoeveelheid. De hoeveelheid is voldoende om een man van 110 kg te doden. De koningscobra kan die hoeveelheid niet met een enkele beet injecteren maar doet dat normaal bij een prooidier door injectie bij de eerste beet en de rest tijdens het kauw- en smikkelwerk. De samenstelling van de giftige cocktail kan tot 50% bestaan uit cardiotoxine.

Wat mij tevens opviel is dat de meeste beten bij mensen plaats vinden in de westerse landen (dierentuinen en slangenhouders), in de eigen habitat bijten ze zelden mensen omdat ze vluchten zodra ze mensen bespeuren.

Dat laatste is inderdaad waar, een kat in het nauw maakt ook rare sprongen. De meeste reptielen zijn bang voor de mens, behalve als je een prooi kunt zijn, bijvoorbeeld bij de Nijlkrokodil of anaconda.

Overigens hoorde ik vandaag van een ander recent bijtincident in Nederland. Een slangenhouder die gebeten is door een ratelslangsoort, in dit geval waarschijnlijk een Diamondback rattlesnake oftewel Crotalus atrox. Persoon had na een minuut al een reactie op het gif. Voor de liefhebbers wil ik nog wel even verder spitten hoe het verloop van de beet is gegaan.

Deze slang heeft vooral haemotoxisch gif.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 26 januari 2013, 21:59:30
Voor de liefhebbers wil ik nog wel even verder spitten hoe het verloop van de beet is gegaan.

Deze slang heeft vooral haemotoxisch gif.

RemRoof

Ik zou zeggen leef je uit, het onderwerp is slangenbeten. Dit soort discussies zijn wel interessant omdat ze niet zo alledaags zijn en het aanzet om eens weer met de neus in de literatuur te duiken.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 28 januari 2013, 09:01:07

Wil je de werking begrijpen van dit neurotoxine, dan is een goed begrip noodzakelijk van het mechanisme wat er voor zorgt dat spieren onder normale condities samentrekken. Ieder spiervezel staat in verbinding met de uitloper van een zenuw. Deze uitloper bevat blaasjes die de stof acetylcholine bevat. Een zenuwprikkel stimuleert de uitstoot van dit acetylcholine, dat in contact komt met de spier. Het molecuul past op de ontvanger (receptor) van de spier volgens het principe van een sleutel in een slot. Hierdoor trekt de spier samen. Dit noemen we depolarisatie. Daarna wordt dit acetylcholine afgebroken en opnieuw opgenomen in de zenuw via een pomp. Afbraak vindt plaats met behulp van het enzym acetyl-choline esterase. Een remmer van dit enzym zal leiden tot een stapeling van de hoeveelheid acetylcholine op de spiervezel. Door de langer aanhoudende depolarisatie wordt de receptor langdurig bezet wat uiteindelijk spierverslapping veroorzaakt. Dit wordt eerst voorafgegaan door onregelmatige spiertrekkingen. Ik hoop dat het een beetje te volgen is.

Expert

ERRATA

Beste forumleden,

Na bestudering van een lang en zeer boeiend proefschrift over het gif, geproduceerd door de Kings Cobra, kom ik tot de conclusie dat mijn bovenstaande citaat correctie behoeft.

De gebeurtenissen zoals hierboven beschreven worden niet veroorzaakt door een neurotoxine, maar door fasciculine. Het neurotoxine daarentegen bindt zich rechtstreeks aan de receptor.

Expert.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 1 februari 2013, 22:09:08
Zoals beloofd hierbij de casus met de Crotalus Atrox ssp. Overigens in dezelfde stad als de koningscobra. APV zal nu wel aangepast worden. Overigens is er in deze casus geen sprake van een zeer ervaren gifslangenhouder. De beet is dus ook veroorzaakt door enorme dommigheid >:(

Rond een uur of negen in de ochtend wil de eigenaar de beslagen ramen poetsen vna het terrarium. Hierop steekt hij zijn rechterhand in het terrarium (voormalig verbouwd aquarium, dus alleen van boven te bereiken). Tijdens het poetsen van het glas haalt de slang uit en bijt de eigenaar 3x in zijn rechterhand. Eerst een natte beet in de ringvinger t.h.v. handpalm, daarna een drogere beet in de middelvinger en als laatste een droge beet in zijn wijsvinger. Hierna trekt de eigenaar zijn hand uit het terrarium en vergeet het terrrium af te sluiten, dit doet hij later alsnog.

Verloop van de beet:

*na 1 minuut een zeer branderig gevoel in de hand;
*ondertussen ambulance gealarmeerd;
*ambulance rond 09.15 uur ter plaatse;
*rond 09.30 uur met spoed naar ziekenhuis;
*de wond is dik en gezwollen tot aan de elleboog
*er is geen antigif, dit moet gehaald worden
*probleem: eigenaar weet niet de precieze ondersoort. Dit kan gevaarlijk zijn aangezien de verschillende ondersoorten ander gif hebben;
*bloedtest uitgevoerd en op basis daarvan antigif;
*zwelling trekt verder op, vinger van natte beet is zwart;
*rest van verdikking wordt blauw/geel;
*rond 14.30 uur is antigif gearriveerd;
*uiteindelijk krijgt slachtoffer 4 doses antigif;
*ondertussen is de zwelling, inclusief kleur, opgetrokken tot aan schouder;
*slachtoffer voelt zich zeer ziek;
*slachtoffer heeft van zaterdag tot en met donderdag in het ziekenhuis gelegen.

Momenteel is de zwelling nog aanwezig, geel-blauwe kleur, zwarte vinger en heel veel piijn. Verder op de vinger grote bloedblaren. De beweeglijkheid van het getroffen lichaamsdeel is zeer beperkt.
Artsen durven nog niets te zeggen over herstel. De bloedblaren gaan verwijderd worden en vervangen worden voor nieuwe huid. Uitkomst dus onzeker.

Succes :)

RemRoof

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 1 februari 2013, 22:10:25
De eigenaar van de koningscobra was dezelfde avond nog thuis en heeft nagenoeg geen restverschijnselen... hoezo geluk :-X

RemRoof

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #86 Gepost op: 1 februari 2013, 22:58:48
Nu lees ik in de laatste casus ook wel enige verschillen tussen de oorspronkelijke casus. 1 de eigenaar weet niet wat voor soort er beet (hierdoor moet er een bloed proef gedaan worden dus duurt langer), 2 er is 3 x gebeten door de slang. Ook al waren de laatste 2 "droge" beten, hier kan voor zover ik begrepen heb toch altijd nog een residu worden meegegeven, 3 door de lange duur voor het antigif (even uitgaande dat de patient om 9.45 in het ziekenhuis lag, duurde het dus bijna 5 uur) werd toegedient was het gif al vrij ver door getrokken.

Denk dat deze patient geluk mag hebben dat het geen neurotoxcine was wat er met het gif mee ging, en dat hij in zijn vingers is gebeten en niet op een andere plek.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

oma

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 2 februari 2013, 12:10:08
De slangenhouder hoort op papier te hebben staan welke slangensoort het betreft, dankzij het leeswerk een week geleden weet ik dat de term ratelslang niet voldoende is, sommige ratelslangen hebben wel neurotoxisch gif.

Deze soort maakt gebruik van proteolytische enzymen. Het zijn hele vervelende stoffen die in staat zijn om weefsels en organen te verwoesten. Deze stoffen richten zich op de eiwitten en ketens van aminozuren. Het basisprincipe is het vernielen  van eiwitketens, door het aminozuur aan het einde er af te slopen of door de eiwitketen doormidden te breken. Het is een onomkeerbaar proces.

De kans op amputatie door de chirurg ligt op de loer, de kans op salami amputaties is tevens niet ondenkbeeldig.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 28 februari 2013, 09:38:27
Ik heb nog wat linkjes gevonden, inclusief een fotoreportage. De foto's gaan over een beet met een ratelslang.

http://www.reptielenopvang.nl/page.php?46

http://www.reptielenopvang.nl/page.php?4

RemRoof