Nog een stukje uit eerder genoemde bron:
Pretreatment with adrenaline has been questioned in
snake bite victims because of the risk of coagulopathy
with certain snake envenomations that, with adrenalineinduced
hypertension, could result in fatal haemorrhage.
However, of seven cases of fatal intracerebral haemorrhage
after snake bite documented in Australia, only three
had received adrenaline pretreatment [14], and in a study
by Heilborn et al. [15] eight patients receiving 0.5 mg
adrenaline administered in this way showed only transient
increases in systolic blood pressure, while diastolic blood
pressure fell.
14 Tibballs J. Premedication for snake antivenom. Medical
Journal of Australia 1994; 160: 4–6.
15 Heilborn H, Hjemdahl P, Daleskog M, Adamsson U.
Comparison of subcutaneous injection and high dose inhalation
of epinephrine – implications for self treatment to
prevent anaphylaxis. Journal of Allergy and Clinical Immunology
1986; 78: 1174–9.
Wat ik er eigenlijk uit concludeer (en jullie weten het, ik word graag gecorrigeerd als ik de plank mis sla)
-Het antigif veroorzaakt in anafylactische shock,
-daarom wordt geadviseerd eerst adrenaline toe te dienen om dat voor te zijn.
-Een bekende slangen expert had zowel het antigif als de adrenaline in zijn koelkast staan, en met kennis van eerder genoemde vroeg hij eerst adrenaline en vervolgens het antigif.
-mensen zonder heel veel medische kennis zoals ik denken "hey adrenaline is belangrijk" (is ook zo, maar pas als het antigif er ook is)
-Adrenaline is makkelijker in je eigen koelkast te leggen dan het antigif, mensen willen toch al iets kunnen doen, dus beginnen ze vast met de adrenaline, terwijl die waarschijnlijk al weer uitgewerkt is tegen de tijd dat het antigif beschikbaar is. (en blijkbaar dus ook wat extra risco's met zich mee brengt.
Het lijkt mij dus dat de adrenaline iets is dat bij het antigif hoort in de behandeling. ALs het iets losstaands zou zijn, dan zou het immers toch ook wel genoemd worden op de website van het tropeninstituut als losse behandelstap, aangezien het gewoon in iedere ambulance ligt en dus gewoon in het protocol zou zitten. Ik denk dan "ze zullen die instructie wel aan de ziekenhuizen geven zodra ze het antigif verstrekken met de instructies over hoe dat toegediend moet worden."