Na wat leeswerk hou ik het op mijn eerste antwoord.
In Australie is volgens literatuur niemand overleden aan de gevolgen van een anafylactische shock veroorzaakt door het tegengif in de afgelopen 40 jaar. Adrenaline is lang gebruikt als pre-medicatie voor het toedienen van tegengif. Door de pre-medicatie direct voor het toedienen van tegengif zijn meer mensen overleden (slachtoffers van slangenbeten waarbij het bloed niet meer voldoende kon stollen).
Even kijken of ik het goed begrepen heb:
-Meteen toedienen van adrenaline voorkomt anafylactisch shock als gevolg van het gif (maar is het een veel voorkomende reactie? Ik kon het zo niet terug vinden als reactie op het gif zelf) (maar ik geloof je graag hoor
)
-Het later toedienen is gevaarlijk door de ontstane stollingspoblemen.
Er is in de afgelopen 40 jaar niemand overleden als gevolg van shock door het tegengif, maar is dat misschien niet gewoon een gevolg van adequaat optreden op de ontstane anafylactische shock die eigenlijk gewoon verwacht wordt als de behandeling begint?
Wat ik me wel een beetje afvraag in dit geval, andere voorbeelden spreken van slachtoffers die bij kennis worden binnengebracht na een beet. Remroof heeft uit zijn netwerk gehoord dat deze beet vrij weinig gif had bevat. Heeft deze man erg heftig gereageerd op dat gif waardoor hij binnen enkele minuten buiten bewust zijn was, of kan de vrij hoge dosis (meerdere injecties) adrenaline er een rol in gespeeld hebben?