Eerste hulp bij slangenbeten

Auteur Topic: Eerste hulp bij slangenbeten  (gelezen 31925 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #60 Gepost op: 25 januari 2013, 13:07:46

De slang is sinds gisteren een meter langer geworden (fascinerend) en het baasje heeft al gesproken met de verslaggever. Video inclusief reactie van de al eerder genoemde Serpo-baas.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/24-01-2013/slachtoffer-slang-dacht-dat-hij-eten-kreeg

Ik vind het nog fascinerender dat het slachtoffer ineens 4 jaar ouder is geworden.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #61 Gepost op: 25 januari 2013, 13:32:05

De wijze waarop de persoon in het begin van het filmpje de slang hanteert vraagt erom om gebeten te worden.

Het fixeren achter de kop van bijtgrage slangen en hagedissen is op zich niets mis mee, aangezien hierdoor de kop niet meer in jouw buurt kan komen en er eventueel gebeten kan worden. De wijze waarop in het filmpje is een hele interessante...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #62 Gepost op: 25 januari 2013, 13:34:08
Ik neem aan dat ze het anti-gif maken door het gif in te spuiten bij ratten (of andere dieren), de anti-lichamen aangemaakt de rat zijn nodig voor het anti-gif.
...

Anti-gif voor slangen wordt veelal m.b.v. paarden gemaakt. Het waarom daarvan weet ik niet.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #63 Gepost op: 25 januari 2013, 13:58:41
Anti-gif voor slangen wordt veelal m.b.v. paarden gemaakt. Het waarom daarvan weet ik niet.

RemRoof

Volgens mij van doen met de stabiliteit van het bloed en met het (betere) aanmaken van anti-stoffen door paarden dan door muizen/ratten.
Kamelen leveren nog betere anti-stoffen. Een anti-stof van een paard kan maar eenmalig per persoon toegediend worden; hierna kan een allergische reactie ontstaan.
Bepaalde anti-giffen van kamelen leveren bij meermalige toediening geen allergische reactie. Ook is het bloed van kamelen nog stabieler dan dat van paarden.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #64 Gepost op: 25 januari 2013, 16:15:19
Expert, even als leek op het gebied van de EHBO naar aanleiding van jou verhaal. Als ik het goed lees zorgt het gif van deze slang ervoor dat de stof wat ervoor zorgt dat de spieren welke de ademhaling regelen niet meer zijn werking doet. Ergo de ademhaling werkt niet meer en dus is het al snel einde oefening.

Begrijp ik het dan ook goed dat de spuit(en) adrenaline ervoor zorgen dat het stofje minder word gehinderd in zijn werking dus dat de spieren ook nog (al dan niet beperkt) blijven werken? En dat je dus met de adrenaline er voor zorgt dat de dodelijke werking van het gif word vertraagd waardoor de kans dat je op tijd een tegengif toegedient kan krijgen stijgt?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #65 Gepost op: 25 januari 2013, 20:02:54
Volgens mij van doen met de stabiliteit van het bloed en met het (betere) aanmaken van anti-stoffen door paarden dan door muizen/ratten.
Kamelen leveren nog betere anti-stoffen. Een anti-stof van een paard kan maar eenmalig per persoon toegediend worden; hierna kan een allergische reactie ontstaan.
Bepaalde anti-giffen van kamelen leveren bij meermalige toediening geen allergische reactie. Ook is het bloed van kamelen nog stabieler dan dat van paarden.

Ratten staan, genetisch, heel dicht bij de mens en daardoor zijn het hele goede proefdieren,
voordat ze de geneesmiddelen op de mens uit proberen ...

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 25 januari 2013, 20:36:31

Expert, even als leek op het gebied van de EHBO naar aanleiding van jou verhaal. Als ik het goed lees zorgt het gif van deze slang ervoor dat de stof wat ervoor zorgt dat de spieren welke de ademhaling regelen niet meer zijn werking doet. Ergo de ademhaling werkt niet meer en dus is het al snel einde oefening.

Begrijp ik het dan ook goed dat de spuit(en) adrenaline ervoor zorgen dat het stofje minder word gehinderd in zijn werking dus dat de spieren ook nog (al dan niet beperkt) blijven werken? En dat je dus met de adrenaline er voor zorgt dat de dodelijke werking van het gif word vertraagd waardoor de kans dat je op tijd een tegengif toegedient kan krijgen stijgt?

Neen.

In beginsel heb je twee problemen. Het eerste probleem is het vaatverwijdend effect op de bloedvaten als gevolg van de histamine release, het andere probleem is verlammende werking van het gif. Adrenaline bewerkstelligd een sterke perifere vaatvernauwing en het versnelt de hartslag. Het tweede probleem wordt symptomatisch behandeld met beademing.

Expert.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #67 Gepost op: 25 januari 2013, 20:39:04
Neen.

In beginsel heb je twee problemen. Het eerste probleem is het vaatverwijdend effect op de bloedvaten als gevolg van de histamine release, het andere probleem is verlammende werking van het gif. Adrenaline bewerkstelligd een sterke perifere vaatvernauwing en het versnelt de hartslag. Het tweede probleem wordt symptomatisch behandeld met beademing.

Expert.
Oke dus de adrenaline zorgt ervoor dat het hart blijft kloppen, dan is het mij toch duidelijk.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #68 Gepost op: 26 januari 2013, 00:18:39
Oke dus de adrenaline zorgt ervoor dat het hart blijft kloppen, dan is het mij toch duidelijk.

En dat de vaten niet verwijden. Kort door de bocht, als al je vaten verwijden heb je niet voldoende bloed in je lichaam om ze allemaal te vullen.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 26 januari 2013, 00:25:05
En dat de vaten niet verwijden. Kort door de bocht, als al je vaten verwijden heb je niet voldoende bloed in je lichaam om ze allemaal te vullen.

Klopt. Distributieve shock.

Expert