Rijopleiding en ondersteuning brandweerchauffeurs: Brandweer rijdt door rood!

Auteur Topic: Rijopleiding en ondersteuning brandweerchauffeurs: Brandweer rijdt door rood!  (gelezen 9505 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Ik snap dat bij ons de rijtrainingen worden gegeven zonder OGS en in het korps met OGS. Dit vanwege de bevoegdheden en omdat het zonder OGS met vrijstelling rijden dagelijks voorkomt in de praktijk. Ik snap echter niet waarom de brandweer oefent op een wijze van prio rijden zonder OGS. Dit moet in de praktijk niet voorkomen. Ik kan me dan meer vinden in de brandweer rijtraining zoals in Amsterdam. Met OGS door de stad. Wat is de meerwaarde van het prio leren rijden zonder OGS in een brandweerauto?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik snap dat bij ons de rijtrainingen worden gegeven zonder OGS en in het korps met OGS. Dit vanwege de bevoegdheden en omdat het zonder OGS met vrijstelling rijden dagelijks voorkomt in de praktijk. Ik snap echter niet waarom de brandweer oefent op een wijze van prio rijden zonder OGS. Dit moet in de praktijk niet voorkomen. Ik kan me dan meer vinden in de brandweer rijtraining zoals in Amsterdam. Met OGS door de stad. Wat is de meerwaarde van het prio leren rijden zonder OGS in een brandweerauto?
Goede vraag, de huidige opleidingen zijn zo dat je dus je groot rijbewijs moet halen en diverse ritten door de stad gaat rijden met een instructeur. Maar wel zonder OGS. Dan ga je dus een dag de slipbaan op, hetzij in Lelystad, hetzij in Rijssen. Maar nergens rij je tijdens de opleiding met OGS, en zal de chauffeur dit de praktijk moeten gaan ervaren.
En als nieuwe chauffeur wordt je op dat moment in het diepe gegooit, en mag je al het geleerde in de praktijk gaan brengen met medeweggebruikers.

Juist doordat wij met vrachtwagens door het verkeer rijden met prio1, zou het wenselijk zijn als de chauffeurs tijdens de opleiding al geconfronteerd worden met dat soort situaties, de rest is dan al spannend genoeg.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Ik zag vandaag op Hart van Nederland een item over brandweerwagens die door rood rijden en te hard rijden ivm een training. En niet zomaar, nee, ZONDER gebruik van OGS.

Als ik het goed heb begrepen draait deze training in de achterhoek.

Weet iemand hier meer van?
Kan dit zomaar?
Kunnen ze dit juridisch onderbouwen?
Wat als het mis gaat?

Kortom, het item leverde bij mij een complete verbazing op.

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Brandweer rijdt bewust door rood in Achterhoek
  
DOETINCHEM - Verschillende brandweerauto's rijden de komende tijd bewust door het rode verkeerslicht in vier gemeenten in de Achterhoek. Dit gebeurt in het kader van een extra opleidingstraject voor ruim honderd chauffeurs van zogenaamde 'tankautospuiten'.

De chauffeurs worden in deze wagens getraind om in noodsituaties ook goed te kunnen reageren in het verkeer, dat volgens de brandweer vaak onverwacht reageert op een brandweerauto die met loeiende sirenes komt aanrijden.

De chauffeurs van de brandweerwagens rijden de komende periode door rood in de vier gemeenten die vallen onder de brandweer Achterhoek West. Dit zijn de gemeenten Bronckhorst, Doetinchem, Montferland en Oude IJsselstreek.

Een gespecialiseerd bedrijf tekent voor de extra opleiding van de ruim honderd chauffeurs, die overigens allemaal bevoegd en opgeleid zijn als brandweerautochauffeur.

De opleidingsperiode voor de chauffeurs is deze week begonnen en duurt tot maart 2012. Iedere dag worden er vier cahuffeurs opgeleid, die in twee brandweerauto's rijden. Zij wisselen iedere anderhalf uur van stuur. De opleidingsdagen zijn maandag tot en met woensdag.

Het zwaailicht en de sirene van de brandweerwagens blijven uit tijdens de opleiding.
Assumption is the mother of all fuck-ups


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Zo wordt bij Ambulance zorg Nederland al jaren opgeleid!! en examen afgelegd! MET spoed ZONDER OGS!!

Ook de examinator die ik had vond het de grootst mogelijke onzin maar goed van uit den Haag mag je niet 'zomaar' met OGS rijden!  e050
1:87 modelletjes:  


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Blijft een aparte kwestie. Ik kan nog niet echt vinden wat daarin wel en niet mag, juridisch gezien.

Mij lijkt dit gevaarlijker dan zonder reden OGS rijden. Bij gebruik van OGS zijn de meeste mensen (helaas ook niet allemaal zie ik wel in de praktijk) alert en bedacht op afwijkend rijgedrag.

Gebeurd dit zonder OGS dan is niemand erop bedacht.
Ik stel mezelf even voor hoe ik als weggebruiker zou reageren als een ambulance of brandweer door rood rijdt terwijl ik groen licht heb, zonder gebruik van OGS. Ik zou een lichterlijk verontwaardigd zijn.
Ga in ieder geval bij mijn collega's eens na wat de ervaringen hiermee zijn.

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Kanttekening hierbij is wel dar we bij AZN niet door rood rijden enzo maar wel snelheden mogen overschrijden enzo.
1:87 modelletjes:  


KoenWi

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Het is al even geleden, maar wil hier toch wel even op reageren.

Ben zelf brandweerman bij 1 van de posten in de Achterhoek (geen chauffeur) en heb van diverse chauffeurs gehoord dat ze het als een hele goede en nuttige training hebben ervaren. Sterker nog, het gros van de chauffeurs zei achteraf dat het rijden naar een uitruk zonder OGS waarschijnlijk sneller zou gaan dan met! Weggebruikers gaan gekke dingen doen als er een brandweervoertuig (of ander hulpverleningsvoertuig) met OGS aan komt rijden. In dit geval is dat niet het geval en blijven mogelijke doorgangen gewoon open omdat men niet aan de kant probeert te gaan en ben je veel sneller een kruising over. En iedereen stopte en had alles optijd door. Op een paar middelvingers na was er niets aan de hand. Nu zal dit niet altijd het geval zijn en kan het natuurlijk ook mis gaan, maar dit is even zoals het allemaal op mij is over gekomen


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Sterker nog, het gros van de chauffeurs zei achteraf dat het rijden naar een uitruk zonder OGS waarschijnlijk sneller zou gaan dan met! Weggebruikers gaan gekke dingen doen als er een brandweervoertuig (of ander hulpverleningsvoertuig) met OGS aan komt rijden. In dit geval is dat niet het geval en blijven mogelijke doorgangen gewoon open omdat men niet aan de kant probeert te gaan en ben je veel sneller een kruising over
Dit soort oefeningen is nutteloos. Men oefent een situatie die niet overeenkomt met de werkelijkheid, tenzij men in de achterhoek de blauwe lampen en tweetoon van de wagens gaat halen. Bij het rijden met OGS moet de chauffeur juist rekening leren houden met de onberekenbare acties van de overige weggebruikers. Bij de oefeningen die ze nu houden zit dat er niet meer in (zie bericht)
Citaat
is dat niet het geval en blijven mogelijke doorgangen gewoon open omdat men niet aan de kant probeert te gaan en

Ook heel erg benieuwd wat de juridische basis is waarop het voor deze zgn. "rijopleiding" toegestaan is om deze overtredingen te maken. Wordt dit door de brandweer zelf georganiseerd, of door een particulier bedrijf?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Sterker nog, het gros van de chauffeurs zei achteraf dat het rijden naar een uitruk zonder OGS waarschijnlijk sneller zou gaan dan met!

Waarom gebruiken we dan nog OGS?????

Ik vind het helemaal nergens overgaan!!!!!!!!
Men is geenvoorrangsvoertuig en gedraagt zich wel zo, hoe ga je dat verantwoorden naar de ouders / partner van de persoon die je dood hebt gereden omdat hij je niet zag aankomen en niet aan de rechterkant verwachte.............

Trainen op het rijden met OGS zonder OGS te gebruiken???? Hoe train je dan de onverwachte reacties van de weggebruikers?

Eigenlijk zouden ze van de weg gehaald moeten worden, art.5
Ownee het is een lesvoertuig, dan mag het ineens