Eerder nadenken over uitzetten ICD

Auteur Topic: Eerder nadenken over uitzetten ICD  (gelezen 3945 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 2 februari 2013, 11:29:37
Vandaag een bericht in Medisch Contact over het eerder uitzetten van de ICD. Het onderwerp is relevant voor AED instructeurs en burgerhulpverleners. Dit soort inzichten kan er aan bijdragen dat men beseft dat niet iedereen de AED inzet op prijs stelt.

Citaat
Zo’n 30.000 Nederlanders lopen rond met een inwendige cardioverterdefibrillator (ICD). Maar wat gebeurt er als de laatste levensfase is aangebroken? Goed geïnformeerde patiënten kunnen daar een weloverwogen beslissing over nemen, zeggen cardiologen en geriaters die ICD-dragers hier naar vroegen.

http://medischcontact.artsennet.nl/nieuws-26/nieuwsbericht/127516/eerder-nadenken-over-uitzetten-icd.htm

Patient Preferences for Deactivation of Implantable Cardioverter-Defibrillators http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1566606

Pacemaker vertraagt sterven http://medischcontact.artsennet.nl/nieuws-26/archief-6/tijdschriftartikel/72740/pacemaker-vertraagt-sterven.htm




Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2013, 17:47:31
Vandaag een bericht in Medisch Contact over het eerder uitzetten van de ICD. Het onderwerp is relevant voor AED instructeurs en burgerhulpverleners. Dit soort inzichten kan er aan bijdragen dat men beseft dat niet iedereen de AED inzet op prijs stelt.


Ik neem aan dat de familie dan ook niet 112 gaat bellen. Deze zijn op voorhand al geinformeerd dat het einde eraankomt, hetzij door de patient , hetzij door de arts. Als per ongeluk toch 112 gebeld wordt, en ik krijg een oproep, dan ga ik zeker heen met de AED die hier aan de muur hangt. Mocht het zo zijn dat als ik de 1e ben en de familie verteld mij dat het een vergissing was, dan zal ik ook niet aandringen om binnen te komen. Ik zal wel bij de deur blijven staan om de rest die aankomt weer naar huis te sturen, zodat de familie rustig afscheid kan nemen van de patient. Ik heb wel de links even doorgelezen die 024 hier geplaatst heeft, maar dat neemt niet weg dat er wel een allert naar ons (de leken) uit kan gaan , omdat de familie zich vergist. Dat neemt niet weg dat wij de wens van de familie respecteren en onze inzet beperken tot het aankomen bij de deur. Wij als leken hulpverleners zijn geen cowboy's die willens en wetens tot de patient door willen breken terwijl we door de familie getopt worden. Wij hebben nog altijd respect voor de familie en de patient die wil sterven. Wij gaan voor de volle 100% op een melding af, ook al is het loos alarm zoals ik het hier als casus neerzet. Totdat we op het adres aankomen weten we niets meer als wat er in de meling staat, verdere informatie komt aan de deur. Als we binnen gelaten worden is dat een teken dat het SO nog niet wenst te sterven, en/of de familie wil dat niet. Dat laatste hebben wij als leken geen invloed op, wel kunnen we zien als we ter plaatse zijn of het een fosiel is of iemand die eventueel nog jaren meekan. In het laatste geval ga ik reanimeren, in het 1e geval krab ik mezelf even achter de oren of het wel verstandig is om te beginnen. Dit is gewoon even hoe IK erover denk en handel, ik kan niet voor een ander denken en bepalen.
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2013, 18:28:54
Ik doelde meer op de informatie richting burgers. Ik ga er ook niet vanuit dat er een oproep zal komen voor reanimatie bij iemand waarbij de ICD is uitgeschakeld.

Citaat
Uit eerder onderzoek zou blijken dat patiënten vrijwel nooit over willen gaan tot uitzetten van de ICD.

Waarom deze enquête zo anders uitpakt, kan te maken hebben met de kenmerken van de ondervraagden: allemaal vijftigplussers, van wie het merendeel nog nooit een schok had meegemaakt (71 procent). Maar de auteurs denken dat het vooral te maken heeft met de opzet: eerst nog eens uitleggen wat het doel is van een ICD. Dat is wel nodig, blijkt uit het feit dat een derde van de patiënten eigenlijk geen voordeel, en tweederde geen mogelijk nadeel kon opnoemen van een ICD.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2013, 18:39:48
wel kunnen we zien als we ter plaatse zijn of het een fosiel is of iemand die eventueel nog jaren meekan.

Het verschil kunnen zien lijkt me ook niet zo moeilijk.

Citaat
Betekenis ' Fossiel '
Je hebt gezocht op het woord: Fossiel.

1fos·siel (bijvoeglijk naamwoord)
1
in versteende vorm aangetroffen

2fos·siel (het; o; meervoud: fossielen)
1
versteend overblijfsel van plant of dier

Bron: van Dale woordenboek online


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2013, 20:22:57
Jij weet donders goed wat ik ermee bedoel.
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2013, 20:34:13
Jij weet donders goed wat ik ermee bedoel.

Jij begrijpt schijnbaar niet wat ik ermee bedoel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2013, 20:45:51
wel kunnen we zien als we ter plaatse zijn of het een fosiel is of iemand die eventueel nog jaren meekan.

Getuigd echt van respect voor een terminale patiënt.  :-\


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2013, 20:47:37
Ik neem aan dat de familie dan ook niet 112 gaat bellen. Deze zijn op voorhand al geinformeerd dat het einde eraankomt, hetzij door de patient , hetzij door de arts. Als per ongeluk toch 112 gebeld wordt, en ik krijg een oproep, dan ga ik zeker heen met de AED die hier aan de muur hangt. Mocht het zo zijn dat als ik de 1e ben en de familie verteld mij dat het een vergissing was, dan zal ik ook niet aandringen om binnen te komen. Ik zal wel bij de deur blijven staan om de rest die aankomt weer naar huis te sturen, zodat de familie rustig afscheid kan nemen van de patient. Ik heb wel de links even doorgelezen die 024 hier geplaatst heeft, maar dat neemt niet weg dat er wel een allert naar ons (de leken) uit kan gaan , omdat de familie zich vergist. Dat neemt niet weg dat wij de wens van de familie respecteren en onze inzet beperken tot het aankomen bij de deur. Wij als leken hulpverleners zijn geen cowboy's die willens en wetens tot de patient door willen breken terwijl we door de familie getopt worden. Wij hebben nog altijd respect voor de familie en de patient die wil sterven. Wij gaan voor de volle 100% op een melding af, ook al is het loos alarm zoals ik het hier als casus neerzet. Totdat we op het adres aankomen weten we niets meer als wat er in de meling staat, verdere informatie komt aan de deur. Als we binnen gelaten worden is dat een teken dat het SO nog niet wenst te sterven, en/of de familie wil dat niet. Dat laatste hebben wij als leken geen invloed op, wel kunnen we zien als we ter plaatse zijn of het een fosiel is of iemand die eventueel nog jaren meekan. In het laatste geval ga ik reanimeren, in het 1e geval krab ik mezelf even achter de oren of het wel verstandig is om te beginnen. Dit is gewoon even hoe IK erover denk en handel, ik kan niet voor een ander denken en bepalen.

De discussie over lekenhulpverleners en AED-alert is in een ander topic uitvoerig aan de orde (geweest). Dat gaan we in dit topic niet nog eens doen.