Reanimatievoorlichting op TV

Auteur Topic: Reanimatievoorlichting op TV  (gelezen 28453 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #40 Gepost op: 28 januari 2013, 14:57:53

Wanneer een BLS cursist  bij mij examen doet, zal ik hem/haar bij deze reanimatie niet certificeren, en ik weet 100 % zeker dat er veel meer instructeurs zo over denken. Het zet wel weer in perspectief hoe de leken opgeleid worden die als "cowboys" huizen instormen om te reanimeren, versus de professioneel opgeleide hulpverlener die wel gewenst is, maar niet volgens de meest recente evidence based richtlijnen functioneert ( in dit geval).



Het is geen praktijkexamen maar een korte demonstratie en uitleg. Aan de andere kant; er zijn vitale functies gecontroleerd, juist geïnterpreteerd en gehandeld naar bevindingen. Ik zou het goed genoeg vinden.


Nou wordt het echt leuk. Twee instructeurs, waarvan de één het te mager vindt en de ander zegt, dit vind ik voldoende.

Demonstratie was wat geregisseerd zoals ik aangaf, maar echt grove fouten kon ik niet zo snel ontdekken. Dat maakt mij nu wel heel erg nieuwsgierig naar de waarneming van Golly in deze.

Expert


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #41 Gepost op: 28 januari 2013, 15:20:40
Ik heb hem net ook bekeken. Het enige wat ik kon ontdekken was dat de aed laat werd aangezet. Maar de kinlift volgens mij werd deze op een ouderwetse manier toepast( als ik het goed heb)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #42 Gepost op: 28 januari 2013, 15:23:32
Golly,

Bij het nalezen van de discussie kwam ik je motivatie tegen.


Vooropgesteld dat ik realistische voorlichting van het brede publiek erg belangrijk vind vielen me een aantal dingen op aan de demonstratie.

Bij het openen van de luchtweg wordt geen chinlift gebruikt
Bij geen ademhaling wordt de controle van de circulatie middels polscontrole aan de carotis aangeraden
De kleding wordt verwijderd bij aanvang borstcompressies.
Ook bij de beademingen wordt geen chinlift gebruikt
De AED wordt pas aangezet wanneer de plakkers al geplakt zijn.

Verder zijn er nog een aantal (schoonheids)foutjes. Ik ben van mening dat zulke informatie en demonstratie sessies een mooie aanvulling zijn voor het brede publiek, ik denk alleen dat wanneer zo een demonstatie gegeven wordt deze technisch gezien foutloos behoort te zijn.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie van een dergelijke wijze van voorlichten van een breder publiek vinden?


Toch vind ik je wel heel erg streng. Moet iemand hierop zakken?

Expert.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #43 Gepost op: 28 januari 2013, 15:30:10
Ik heb hem net ook bekeken. Het enige wat ik kon ontdekken was dat de aed laat werd aangezet. Maar de kinlift volgens mij werd deze op een ouderwetse manier toepast( als ik het goed heb)

AED laat aanzetten is als ik me niet vergis in geen enkel type AED een probleem.
Alleen trainings AED's gaan stap voor stap door "blijf rustig" "Bel direct professionele hulp" "open de verpakking van de elektrode".....
Een echte AED slaat al die stappen over zodra hij meet dat de patiënt is aangesloten en begint dan direct met de analyse.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #44 Gepost op: 28 januari 2013, 15:42:12
Golly,

Bij het nalezen van de discussie kwam ik je motivatie tegen.

Toch vind ik je wel heel erg streng. Moet iemand hierop zakken?

Expert.

Ik denk dat het probleem meer is (en nu ga ik even een oud voorbeeld herbruiken) dat je twijfel veroorzaakt. Het leken BLS protocol is zo simpel mogelijk opgesteld om twijfel te verminderen en te voorkomen dat als mensen 1x per 2 jaar op BHV herhaling voor hun werk gaan een halve minuut hun vingers zitten te tellen om een chinlift uit te voeren en vervolgens besluiten maar gewoon de hele kaak vast te pakken. Circulatie controle is er uit gehaald omdat bleek dat veel leken zonder ervaring in de praktijk helemaal niet in staat zijn dat te controleren.

In de cursussen trachten instructeurs om hun cursisten gewoon zo ver te krijgen dat ze de ademhaling controleren via de chinlift, die gedurende 10 seconden controleren en niet de ene laatste ademhaling als correcte ademhaling zien en vervolgens gewoon te beginnen met borstcompressies, zonder eerst te moeten twijfelen over of ze die kleding nu wel of niet moeten verwijderen. Hup beginnen, geen tijd verliezen. Als de AED er is heb je een schaar en kun je de kleding veel sneller verwijderen.

De mensen met de zeer minimale opleiding twijfelen al meer dan genoeg als alles gewoon mooi duidelijk is vastgelegd en zo veel mogelijk volgens het KISS principe werkt. Als nu op TV een paar professionals een goede reanimatie uitvoeren, maar wel twijfel zaaien, krijg je dat in het veld mensen niet meer weten wat en hoe en in het ergste geval 2 hulpverleners gaan discussiëren over of dat shirt nu wel of niet eerst uit moest terwijl er nog niet eens een AED in de buurt is.

Natuurlijk is dan het argument: "dan zijn die mensen niet geschikt voor de hulpverlening en hebben ze daar niets te zoeken" erg makkelijk. In de praktijk is dat echter wel een erg grote groep, hebben we er voor gekozen dat we niet minimaal een HAVO diploma als toelatingseis voor reanimatie cursussen hebben en moeten er bij de plantsoenendienst ook gewoon BHV'ers worden opgeleid.

Er is dan wellicht helemaal niets echt mis met die reanimatie demo, dat ben ik eens met de professionals hier.
Ik ben het echter ook eens dat hij voor een groep leken voor onnodige verwarring en twijfel kan zorgen en dat dat wellicht geen goede zaak is als je juist dat filmpje op hen richt.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #45 Gepost op: 28 januari 2013, 17:55:01
Golly,

Bij het nalezen van de discussie kwam ik je motivatie tegen.

Toch vind ik je wel heel erg streng. Moet iemand hierop zakken?

Expert.

Hallo Expert,
bedankt voor je vraag.

de Nederlandse Reanimatieraad biedt haar instructeurs een checklist die als basis kan dienen om je cursist te scoren. Ik ben gewend deze te gebruiken omdat ik instructeur ben geworden in een Wetenschappelijk onderzoek, en van mening ben dat mensen die een certificaat hebben ook goed moeten kunnen reanimeren. Ik vind dat het volgen van de cursus niet de facto leidt tot een certificaat.

Onderdelen van de checklist:
Let Op veiligheid  check O0
Controleert het bewustzijn middels schudden aan de schouders en aanroepen persoon: nee, ze schudt het hoofd ter hoogte van de oren waardoor het s.o. wellicht het aanroepen helemaal niet kan horen. Vaststellen bewustzijn is een belangrijk moment in het protocol. Bij een examen zeker een punt om te benoemen.
Roep om hulp: nee, op dit moment is er niet om hulp geroepen (is te vergeven indien enige punt)
Opent de luchtweg middels chinlift ( 2 vingers onder de kin, hand op het voorhoofd). Nee, ademweg openen op deze wijze is belangrijk omdat afwezigheid van ademhaling de parameter is waarop leken besluiten tot een reanimatie en zonder vrije ademweg kun je dit niet controleren. Dit is voor mij echt een nono, niet juist uitvoeren van de chinlift is direct gezakt.
Controleren van de ademhaling (Kijken luisteren voelen): Nee, luchtweg is niet vrijgemaakt dus kan er geen goede ademhalingscontrole plaatsvinden
Alarmeren: prima gedaan
Borstcompressies: prima, mag wellicht nog dieper, 5-6 cm is diep op de poppen, en hard werken. mooie techniek, (mierenN*** status: vingers onderste hand strekken om druk op ribben te verminderen (preventie rib##))
Beademen: nee, luchtweg wordt niet geopend middels de chinlift.
Ratio compressies:beademen: lijkt in orde

AED: laat AED halen: prima
Aansluiten AED:in orde, liefst AED eerst aanzetten, bij demo voorstelbaar ivm herrie van AED.
verdere punten niet gedemonstreerd.

Andere punten van kritiek: Controle pols, zoals eerder gemotiveerd door o.a. CM, wanneer we het hebben over BLS.
Reanimatie met 2 hulpverleners tegelijk: 2 hulpverleners wordt niet meer geleerd ivm effectiviteit, liever om de 2 minuten afwisselen van hulpverleners die zowel reanimeren als beademen. Wanneer er een andere hulpverlener bijkomt gaat deze aan de andere kan van het slachtoffer zitten ( is nu begrijpelijk imv demonstratie).

Al deze afwijkingen van het BLS protocol zouden er voor mij toe leiden een cursist niet te laten slagen, en aan te raden nog een les bij te wonen  en veel te oefenen. Dit wordt vooral gemotiveerd door de "fouten" in het begin van het protocol waardoor de beslissing tot reanimeren onterecht genomen/uitgesteld kan worden. Dat is juist waar het protocol voor bestaat en dat maakt de besluitvorming zo eenduidig, Altijd ja/nee. Ik hoop dat ik mijn oordeel zo een beetje inzichtelijk heb kunnen maken :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #46 Gepost op: 28 januari 2013, 17:59:57
Auditor, dat dit om een demo gaat voor een breed publiek maakt inderdaad dat ik vind dat het jammer is dat je twijfel kunt zaaien bij mensen die het al geleerd hebben en dat mensen die alleen dit zien bij een echte situatie wellicht de getrainde BLS-er kunnen gaan "corrigeren". Op zich is het gebruiken van oude richlijnen  niet fout, maar het is wel suboptimaal, en dat wil ik als trainer ten alle tijde voorkomen, daarom trainen we cursisten bij BLS trainingen  heel repetatief.

De eerste stappen van het protocol worden er ingestampt om twijfel weg te nemen en het "op het ruggemerg" te printen als het ware.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


helm

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 28 januari 2013, 18:50:00
Nou wordt het echt leuk. Twee instructeurs, waarvan de één het te mager vindt en de ander zegt, dit vind ik voldoende.

Twee instructeurs van verschillende organisaties en wij hebben ongetwijfeld een verschillende achtergrond qua ervaring met reanimeren.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #48 Gepost op: 28 januari 2013, 19:12:15
Twee instructeurs van verschillende organisaties en wij hebben ongetwijfeld een verschillende achtergrond qua ervaring met reanimeren.

Rene,
werken jullie niet volgens NRR-richtlijnen?

(niet beschuldigend of zo hoor, gewoon een vraag)

Groet,
Peter


helm

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 28 januari 2013, 19:50:07
Rene,
werken jullie niet volgens NRR-richtlijnen?

(niet beschuldigend of zo hoor, gewoon een vraag)

Groet,
Peter

Ik vind het niet werken volgens de NRR niet als beschuldigend maar als weldenkend.
Wij kijken naar o.a. AHA, ERC, ARC wat betreft reanimeren en kijken ook naar ATLS, PHTLS, TNCC wat betreft ehbo. Bovendien kunnen wij zelf ook nog eens nadenken.
Hierdoor hechten wij minder waarde aan een gedetailleerde handelwijze. Wij vinden het wel belangrijk dat de cursist inzicht heeft in zijn handelen en in een casus kan werken op een wijze waardoor het slachtoffer een behoorlijke kans van overleven geboden word.
Onze cursisten leren te werken volgens een proces en niet volgens een protocol.