Reanimatievoorlichting op TV

Auteur Topic: Reanimatievoorlichting op TV  (gelezen 28454 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #90 Gepost op: 30 januari 2013, 11:44:14
Een aantal berichten over de competentie van instructeur afgesplitst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71285.0


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #91 Gepost op: 30 januari 2013, 11:45:31
http://www.youtube.com/watch?v=ILxjxfB4zNk?t=34s

Tijd: 1m18
"Better a cracked rib ..."
Hebben we het hier niet ook al eens over gehad?

Er zit natuurlijk wel een erg klein nuance verschil in doordat je een deel van het citaat niet mee neemt maar vervangt door ...

Hij zegt: "Better a cracked rib than him kicking the bucket",
daarmee zegt hij dat een gebroken rib geen reden is om te stoppen met cpr. Hij zegt niet: je moet ribben breken om goed te reanimeren.
 Dat zijn natuurlijk 2 heel verschillende zaken.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #92 Gepost op: 30 januari 2013, 12:45:12
Er zit natuurlijk wel een erg klein nuance verschil in doordat je een deel van het citaat niet mee neemt maar vervangt door ...

Hij zegt: "Better a cracked rib than him kicking the bucket",
daarmee zegt hij dat een gebroken rib geen reden is om te stoppen met cpr. Hij zegt niet: je moet ribben breken om goed te reanimeren.
 Dat zijn natuurlijk 2 heel verschillende zaken.
Dat heb ik ook nooit gezegd.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #93 Gepost op: 30 januari 2013, 12:52:13
Dat heb ik ook nooit gezegd.

weet ik, maar daar ging het eerder in de discussie over dat er instructeurs zijn die dat zeggen.
Persoonlijk vind ik wel dat het iets is dat besproken moet worden in een cursus, want mensen gaan er hoe dan ook vragen over stellen.
"Wat als er een rib breekt?" of "Ik reanimeer niet want stel dat ik een rib breek."

Het is dan belangrijk dat een instructeur een eerlijk en duidelijk beeld geeft: Ja ribben kunnen breken, ja dat is een ernstige complicatie die grote gevolgen kan hebben. Door goede techniek is het risico te verkleinen, echter niet volledig weg te nemen. Het is echter geen reden om te stoppen of minder diep /langzamer te reanimeren (als je op de goede diepte/tempo zat).

De opmerking "als je geen ribben breekt dan doe je het niet goed." Die eerder langs kwam op dit topic is natuurlijk volledig uit den boze en hoort eigenlijk bestraft te worden door die instructeur uit zijn functie te halen want hij heeft dan kennelijk iets niet begrepen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #94 Gepost op: 30 januari 2013, 13:27:24
Van mij mag de discussie veel verder gaan. De aandacht verleggen naar het terrein waar men mogelijk winst kan halen. In mijn ogen is dat mogelijk bij de groep actieve mensen die buitenshuis getroffen worden door VF (niet zijnde VF met niet-cardiale oorzaak).

Er valt niet zoveel winst te behalen in de slaapkamers van woonhuizen. Het gaat vaak om hartstilstanden waarbij a-priori de prognose ronduit slecht is. Zelfs het streven om binnen 6 minuten ter plaatse te zijn is amper te realiseren, laat staan dat het ooit realiteit zal worden om binnen 2 minuten de eerste AED klap uit te delen. Daarbij is ook nog eens de vervolgketen cruciaal, de volgende zwakke schakel is namelijk de ambulance, als de ambulance niet binnen de norm ter plaatse kan zijn daalt de kans op overleven.

De hartstichting schermt met mogelijk 75% kans op overleving dankzij de AED. Die vlieger gaat echt alleen op bij AED binnen 2 minuten en VF met cardiale oorzaak. Randvoorwaarden zijn daarbij een grote beschikbaarheid van AED's en een enorm aantal burgers die weet hoe ze snel moeten handelen (vertrouwdheid met AED gebruik).


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #95 Gepost op: 30 januari 2013, 15:26:49
gerritsen,

Mag ik hieruit opmaken dat er iets mis was met het antwoord van RAdar?

Expert

We zijn weer on topic,is al besproken
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #96 Gepost op: 30 januari 2013, 15:57:46
weet ik, maar daar ging het eerder in de discussie over dat er instructeurs zijn die dat zeggen.
Persoonlijk vind ik wel dat het iets is dat besproken moet worden in een cursus, want mensen gaan er hoe dan ook vragen over stellen.
"Wat als er een rib breekt?" of "Ik reanimeer niet want stel dat ik een rib breek."

Het is dan belangrijk dat een instructeur een eerlijk en duidelijk beeld geeft: Ja ribben kunnen breken, ja dat is een ernstige complicatie die grote gevolgen kan hebben. Door goede techniek is het risico te verkleinen, echter niet volledig weg te nemen. Het is echter geen reden om te stoppen of minder diep /langzamer te reanimeren (als je op de goede diepte/tempo zat).

De opmerking "als je geen ribben breekt dan doe je het niet goed." Die eerder langs kwam op dit topic is natuurlijk volledig uit den boze en hoort eigenlijk bestraft te worden door die instructeur uit zijn functie te halen want hij heeft dan kennelijk iets niet begrepen.
Dan zijn we het 100% met elkaar eens.