Reanimatievoorlichting op TV

Auteur Topic: Reanimatievoorlichting op TV  (gelezen 28458 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 25 januari 2013, 17:09:10
Ik zette vanmiddag bij binnenkomst de televisie aan en op Ned 2 was een programma genaamd De Dokters van de NTR.
Dit programma is dagelijks van 16.30 tot 17.00 uur, en behandelt een breed spectrum aan aandoeningen. Er zitten 4 artsen in witte jas a
In deze aflevering was Reanimatie een thema, en ik viel in op het moment dat de demonstratie begon.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1306269

van 2 min 20 tot 10 min 30  gaat het over reanimeren vanaf 6 min 30 begint de demonstratie
Vooropgesteld dat ik realistische voorlichting van het brede publiek erg belangrijk vind vielen me een aantal dingen op aan de demonstratie.

Bij het openen van de luchtweg wordt geen chinlift gebruikt
Bij geen ademhaling wordt de controle van de circulatie middels polscontrole aan de carotis aangeraden
De kleding wordt verwijderd bij aanvang borstcompressies.
Ook bij de beademingen wordt geen chinlift gebruikt
De AED wordt pas aangezet wanneer de plakkers al geplakt zijn.

Verder zijn er nog een aantal (schoonheids)foutjes. Ik ben van mening dat zulke informatie en demonstratie sessies een mooie aanvulling zijn voor het brede publiek, ik denk alleen dat wanneer zo een demonstatie gegeven wordt deze technisch gezien foutloos behoort te zijn.


Ik ben zeer benieuwd wat jullie van een dergelijke wijze van voorlichten van een breder publiek vinden?


Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2013, 17:33:16
Prachtige demonstratie van de dokters! Minpuntje is dat ze te snel Bee Gees - Stayin' Alive uit gezet hebben.


zeverej

  • Rode Kruis (EHBO/Verbindingsdienst), Bedrijfshulpverlener
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • EHBO/Verbindingsdienst NRK, BHV
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2013, 18:14:48
Golly, ik ben het helemaal met je eens. Als je iets voordoet, dan moet het worden gedemonstreerd zoals ook de NRR het adviseert.

Daarbij is Stayin' Alive ongeveer 100 beats per minuut, waarbij het advies nu is om tot maximaal 120 keer per minuut borstcompressies toe te passen. En als je moe wordt, wordt dat vanzelf minder. Dus dit nummer van de BeeGee's kunnen we volgens mij beter vergeten.
Alle berichten zijn op persoonlijke titel


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2013, 18:22:06
Golly,

ook met je eens...

als je het demonstreert, doee het dan in 1 keer goed.. nu wordt het veel te ingewikkeld met teveel stappen..

iedere seconde telt, toch.

Bovendien vond ik de presentatie een beetje slapjes overkomen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2013, 18:23:53
De dokters laten zien wat reanimatie is. Dat doen ze prima. NRR richtlijnen zijn totaal geen standaard of een meetlat om te kunnen roepen dat deze demonstratie schoonheidsfoutjes bevat. Alles is correct en zorgvuldig.

Het is uitgezonden door de publieke omroepen, dus ook voor burgers met iets meer verstand, daarom is het niet noodzakelijk om het niet al te ingewikkeld maken. Mensen die het simpel willen moeten maar kijken als "Het Klokhuis"  of "Sesamstraat"  reanimatie gaat uitleggen.

Ik weet ook niet wat een schoonheidsfoutje zou moeten zijn bij een demo reanimatie, schoonheidsfoutjes kun je als arts maken bij een demo schaamlipcorrectie.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2013, 18:44:07
Helemaal mee eens dat de demonstratie zo simpel mogelijk moet zijn. Het doel is iemand in beweging te krijgen om iets te doen zonder bang te zijn om fouten te maken. In die zin vind ik het erg positief. Toch heb ik ook mijn bedenkingen: ik vind het ook bijzonder dat het checken van de carotis pols wordt aangeraden. Ik weet uit ervaring dat het bijzonder lastig is voor leken. Gelukkig maken ze het deels goed door te stellen dat je bij twijfel wel moet beginnen. Verder vind ik het ook niet handig om de compressies op 5 a 6 cm te houden. Het is simpelweg 1/3 van de thorax. Dat was veel minder ingewikkeld en effectiever geweest.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2013, 19:45:31
Prachtige demonstratie van de dokters! Minpuntje is dat ze te snel Bee Gees - Stayin' Alive uit gezet hebben.

hoedje van papier is een uitstekende vervanger  998765


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2013, 19:53:41
De NRR richtlijnen zijn gebaseerd op de ERC richtlijnen, die gebaseerd zijn op al het wetenschappelijk onderzoek op gebied van reanimatie dat door de ILCOR (International Liason Committee on Resuscitation) bijeen wordt gebracht http://www.ilcor.org/en/home/. Daarmee zijn de richtlijnen zo evidence based als mogelijk is in de geneeskunde, met gebruik van veel evidence uit alle levels van onderzoek. De meeste landen in de wereld conformeren zich hieraan omdat erkend wordt dat de ILCOR/ERC/NRR richtlijnen evidence based zijn en om de 5 jaar herzien worden op nieuwe inzichten.

Onderzoek heeft laten zien dat polscontrole achterhaald is om dat het moeilijk blijkt voor veel leken, zeker in de stressituatie van een (potentiële) reanimatie.  Wanneer je dan een demonstratie geeft voor leken in de hoop dat ze er iets van opsteken in geval dat... dan lijkt het me slim ze geen handeling voor te doen die leidt tot twijfel. Zo ook de andere fouten en schoonheidsfoutjes.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2013, 20:13:06
De NRR richtlijnen zijn gebaseerd op de ERC richtlijnen, die gebaseerd zijn op al het wetenschappelijk onderzoek op gebied van reanimatie dat door de ILCOR (International Liason Committee on Resuscitation) bijeen wordt gebracht http://www.ilcor.org/en/home/. Daarmee zijn de richtlijnen zo evidence based als mogelijk is in de geneeskunde, met gebruik van veel evidence uit alle levels van onderzoek. De meeste landen in de wereld conformeren zich hieraan omdat erkend wordt dat de ILCOR/ERC/NRR richtlijnen evidence based zijn en om de 5 jaar herzien worden op nieuwe inzichten.

Onderzoek heeft laten zien dat polscontrole achterhaald is om dat het moeilijk blijkt voor veel leken, zeker in de stressituatie van een (potentiële) reanimatie.  Wanneer je dan een demonstratie geeft voor leken in de hoop dat ze er iets van opsteken in geval dat... dan lijkt het me slim ze geen handeling voor te doen die leidt tot twijfel. Zo ook de andere fouten en schoonheidsfoutjes.

De dame in de video is een gepromoveerd cardioloog, ze zal vast hebben afgewogen wat ze wel of niet moet zeggen op publieke TV. Er is simpelweg niets mis mee, het is hooguit niet geheel conform met de NRR richtlijn, maar dat hoeft ook niet.

Hier heb je nog een reanimatie video. Succes ermee.

http://www.youtube.com/watch?v=1-DSNyg7B84


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2013, 20:23:09

Hier heb je nog een reanimatie video. Succes ermee.

http://www.youtube.com/watch?v=1-DSNyg7B84

 ;D ;D ;D ;D ;D Dat is overduidelijk een parodie die we wel eens gebruiken in de pauzes van onze cursussen, werk zeer goed bij de scholieren/studenten  ;D ;D ;D ;D ;D
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis