Zowel artsen, verpleegkundigen en leken dienen in de BLS naar de laatste inzichten (lees NRR/ERC richtlijnen) te worden (bij)geschoold.
Afwijken van recente BLS richtlijnen of erger het toepassen van oude BLS richtlijnen bij een TV demo is voor artsen en verpleegkundigen een blamage en levert ook blijkens onze reacties op dit forum veel commotie op.
Ik verwacht en wellicht velen in de Nederlandse samenleving, dat met name cardiologen hun verantwoordelijkheid moeten nemen en een voorbeeld functie moeten zijn en als zodanig ook moeten handelen en demonstreren.
Het bagataliseren van "anders handelen" en dit als "schoonheidsfoutjes" te bestempelen vind ik nog erger. Val een collega arts vooral niet af.
Artsen, verpleegkundigen en leken zouden allemaal dezelfde BLS handelingen moeten verrichten, zeker omdat de huidige richtlijnen alweer twee jaar gelden en je dus zou verwachten dat iedereen -dus ook artsen en met name cardiologen- bijgeschoold zouden moeten zijn.
BLS is bedoeld voor professionals EN leken. Het is letterlijk basic, zonder moeilijke handelingen en toepasbaar vanaf de ondergewaarderde "domme" loodgieter (jammer dat ik dit zo moet aanhalen) tot en met professor. Dat BLS zwaar is, even terzijde. Het verwachtingspatroon is dus dat zij allemaal BLS op hetzelfde niveau kunnen uitvoeren.
Voor het kennelijke verschil in kwaliteit van het reanimatie onderwijs tussen leek en profesionals moeten de reanimatie instructeurs en met name de docentinstructeurs van de NRR/ERC maar eens de handen in eigen boezem steken. Kennelijk schort er iets aan de BLS trainingen op anders dan leken gebied.