Golly,
Bij het nalezen van de discussie kwam ik je motivatie tegen.
Toch vind ik je wel heel erg streng. Moet iemand hierop zakken?
Expert.
Hallo Expert,
bedankt voor je vraag.
de Nederlandse Reanimatieraad biedt haar instructeurs een checklist die als basis kan dienen om je cursist te scoren. Ik ben gewend deze te gebruiken omdat ik instructeur ben geworden in een Wetenschappelijk onderzoek, en van mening ben dat mensen die een certificaat hebben ook goed moeten kunnen reanimeren. Ik vind dat het volgen van de cursus niet de facto leidt tot een certificaat.
Onderdelen van de checklist:
Let Op veiligheid check
Controleert het bewustzijn middels schudden aan de schouders en aanroepen persoon: nee, ze schudt het hoofd ter hoogte van de oren waardoor het s.o. wellicht het aanroepen helemaal niet kan horen. Vaststellen bewustzijn is een belangrijk moment in het protocol. Bij een examen zeker een punt om te benoemen.
Roep om hulp: nee, op dit moment is er niet om hulp geroepen (is te vergeven indien enige punt)
Opent de luchtweg middels chinlift ( 2 vingers onder de kin, hand op het voorhoofd). Nee, ademweg openen op deze wijze is belangrijk omdat afwezigheid van ademhaling de parameter is waarop leken besluiten tot een reanimatie en zonder vrije ademweg kun je dit niet controleren. Dit is voor mij echt een nono, niet juist uitvoeren van de chinlift is direct gezakt.
Controleren van de ademhaling (Kijken luisteren voelen): Nee, luchtweg is niet vrijgemaakt dus kan er geen goede ademhalingscontrole plaatsvinden
Alarmeren: prima gedaan
Borstcompressies: prima, mag wellicht nog dieper, 5-6 cm is diep op de poppen, en hard werken. mooie techniek, (mierenN*** status: vingers onderste hand strekken om druk op ribben te verminderen (preventie rib##))
Beademen: nee, luchtweg wordt niet geopend middels de chinlift.
Ratio compressies:beademen: lijkt in orde
AED: laat AED halen: prima
Aansluiten AED:in orde, liefst AED eerst aanzetten, bij demo voorstelbaar ivm herrie van AED.
verdere punten niet gedemonstreerd.
Andere punten van kritiek: Controle pols, zoals eerder gemotiveerd door o.a. CM, wanneer we het hebben over BLS.
Reanimatie met 2 hulpverleners tegelijk: 2 hulpverleners wordt niet meer geleerd ivm effectiviteit, liever om de 2 minuten afwisselen van hulpverleners die zowel reanimeren als beademen. Wanneer er een andere hulpverlener bijkomt gaat deze aan de andere kan van het slachtoffer zitten ( is nu begrijpelijk imv demonstratie).
Al deze afwijkingen van het BLS protocol zouden er voor mij toe leiden een cursist niet te laten slagen, en aan te raden nog een les bij te wonen en veel te oefenen. Dit wordt vooral gemotiveerd door de "fouten" in het begin van het protocol waardoor de beslissing tot reanimeren onterecht genomen/uitgesteld kan worden. Dat is juist waar het protocol voor bestaat en dat maakt de besluitvorming zo eenduidig, Altijd ja/nee. Ik hoop dat ik mijn oordeel zo een beetje inzichtelijk heb kunnen maken