Ik heb me nooit verdiept in NRR protocol, zelfs niet in reanimatieprotocol van de werkgever. In de afgelopen 3 decennia heb ik me bezig gehouden met cardio-thoracale chirurgie, inclusief spoedingrepen (volwassenen/kinderen). Ik durf daarom wel te zeggen dat protocollen niet meer werken als de omstandigheden verre van ideaal zijn.
Misschien vinden de moeilijkste reanimaties wel plaats binnen de muren van een operatiekamer. In feite ben je afgesloten van de rest van het ziekenhuis, wat je rest is het eigen verstand en het verstand + maximale inzet van de anesthesioloog. Gelukkig komen deze situaties weinig voor. Je leert in praktijk heel snel af om zwaar te hangen aan een protocol zodra je handen staat te wassen en de anesthesioloog schreeuwt "reanimatie" of in nog beroerdere omstandigheden er een hartstilstand komt zodra je de eerste incisie hebt gemaakt. Achteraf ben je dankbaar dat het gelukt is, de knuffel + schouderklopje is voor de anesthesioloog en zeker niet voor het starre protocol.
Ook buiten op straat voor de gewone burger gaat die vlieger op, liever een goede beademing waarbij men ziet dat de borskas omhoog komt dan de perfect uitgevoerde chinlift. Niemand heeft er iets aan om onderscheiding te krijgen voor de best uitgevoerde chinflift van het jaar, de mooiste prijs die je kan krijgen is dat iemand anders nog leeft dankzij je ingrijpen.