Dat is er ook niet, de AHA geeft zelfs aan dat er geen noemenswaardig verschillen zijn in resultaat bij reanimaties uitgevoerd door niet-medisch geschoolde mensen. Ongeacht BLS cursus of geen cursus blijven de resultaten vergelijkbaar.
Daarom doet de AHA zelfs de suggestie om hands-only toe te gaan passen. Een advies dat ik zeker ondersteun. Ik vind het onzinnig om te wachten tot de NRR er over vijf jaar ook eens aan toe is het Amerikaanse voorbeeld te volgen.
Ik vind het Maastrichtse onderzoek een beetje gehuichel van een universiteit om aan te tonen dat reanimatie onderwijs gegeven door een ervaren arts of verpleegkundige gelijk staat aan het onderwijs gegeven door een cios-student. Het is vooral de natte droom die gezondheidswetenschappers koesteren. Van mij mogen ze het in rapportjes schrijven zoveel ze willen, in praktijk zal het verschil tussen artsen en gezondheidswetenschappers altijd blijven bestaan.
Een snelle blik op de QRS website leert mij dat de 3e jaars geneeskunde student ongeveer het plafond is van aanwezige kennis, in het land der blinden is 1-oog koning.
Het verschil tussen werkelijkheid en papieren werkelijkheid.