Reanimatievoorlichting op TV

Auteur Topic: Reanimatievoorlichting op TV  (gelezen 28476 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #70 Gepost op: 29 januari 2013, 16:23:49
Dan heb je hem vlot ingehaald, 024  :o

Inhoudelijk gezien niet hoor, 90% van mijn bijdragen behoren tot de categorie "lomp en ongenuanceerd". Er zijn zelfs mensen die denken dat lompheid een karaktertrekje is van chirurgen  ;) Ik voel me niet geroepen om die stelling te betwisten. Als het doktertje pesten of verplegertje plagen hier wat minder gaat worden zal ik ook minder reageren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #71 Gepost op: 29 januari 2013, 17:19:34
Het twitter account van AHA speciaal voor eerste hulp verleners https://twitter.com/heartcpr

Video en mediabericht over hands-only campagne met prominente rol voor de Bee Gees - Stayin' Alive

http://www.everydayhealth.com/heart-health/1210/compression-only-cpr-better-preserves-brain-function-7658.aspx?xid=tw_heartdiseases_sf

http://www.youtube.com/watch?v=zSgmledxFe8
Official 2012 Hands-Only CPR Instructional Video


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #72 Gepost op: 29 januari 2013, 20:54:07
Citaat
Wat mij betreft is het veel belangrijker dat jongeren op school een leuke video zien (zoals de Britse hands-only video) en een keer een AED aansluiten op een pop zodat ze bekend zijn met dit fenomeen. Het is dan helemaal niet nodig dat er een arts of cios-student komt opdraven, de docent maatschappijleer kan dat prima zelf doen.

Als docent maatschappijleer pak ik, met plezier,  deze handschoen op.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #73 Gepost op: 29 januari 2013, 22:09:00
Als docent maatschappijleer pak ik, met plezier,  deze handschoen op.

Als docent op het VSO heb ik dat afgelopen jaar al gedaan. Allemaal geslaagd 8)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #74 Gepost op: 29 januari 2013, 22:18:31
Hallo Golly,

Ik heb een deel van je citaat er even uitgelicht, omdat ik meen dat we daarmee tot de essentie komen van deze discussie. Het onderzoek heeft dus aangetoond dat iedereen een kunstje kan leren. Dat is weinig verbazingwekkend zolang het lijstje correct wordt afgetikt. Op zich is er niet zo heel veel mis wanneer men zich richt op middelbare scholieren. Wanneer men zich gaat richten op andere doelgroepen kan dit wel bezwaarlijk zijn en daarin zit hem het gevaar, wanneer je niet weet waar het over gaat. Dan loop je namelijk vast met je cursisten. Een cursist verlangd van een instructeur, dat hij spreekt vanuit een zekere ervaring. Hij kan overweg met wisselende omstandigheden en hij snapt welke medische vragen er leven en hij begrijpt hoe hij deze het beste kan beantwoorden. Natuurlijk heeft de dokter met een witte jas een zekere autoriteit, maar dat heeft de reanimatie instructeur natuurlijk ook.

Stel; ik ga naar de Cardioloog en die stelt bij mij de diagnose pre-cordiale jeuk. Daarop besluit mijn lieve eega om zich aan te melden bij de lokale reanimatieclub, voor het geval ik op een zeker moment met mijn snufferd tegen het dek duvel. De instructeur is een bovenste beste brave zooiensteker. Niks mis met die vent. In het dagelijks leven werkzaam bij een pillenfabriek of zo, waar hij zich bovendien inzet als bedrijfshulpverlener. In zijn vrije tijd is hij een enthousiast EHBO / AED instructeur.

Tijdens de les leert deze instructeur mijn eega uitermate correct reanimeren. Maatje 38 is in deze tijd tenslotte altijd aangenaam om naar te kijken. Gaande de instructie komen de vragen van de cursisten aan deze instructeur, die een overigens een uitermate boeiend exposé houdt over reanimatie. Echt iemand die weet waar hij over praat. Wat een gezellige avond!

"Kunt u mij uitleggen, wat de oorzaken zijn van een ademstilstand?" "Kunt u misschien iets meer vertellen over ritmestoornissen". "Waarom leidt de ene ritmestoornis tot een stilstand en de ander niet?" "Mijn tante heeft een cardiomyopathie, wat is dat?". "Waarom worden mensen na een reanimatie gekoeld en hoe gaat dat in zijn werk". "Wie zijn de heren Dotter en Stent". "Wat zijn de oorzaken van een circulatiestilstand en kunt iets vertellen over een longembolie?" "Mijn moeder had iets met een 'Trombonebeen' ". "Hoe ziet iemand eruit met een hartstilstand, en waarom is het ene slachtoffer krijtwit en het andere slachtoffer potloodblauw?". "Soms zie je trekkingen, heb je dan 'elipepsie' ?".

In de pauze komen de sterke verhalen.

"Een jonge vent bij ons op het werk klaagde zomaar ineens over een verschrikkelijke hoofdpijn". "Zat gewoon te werken achter zijn PC". "We hebben hem natuurlijk eerst een glaasje water gegeven met een Paracetamolletje". "Toen dat niet hielp hebben we hem, na ongeveer twintig minuten, een Brufennetje gegeven en we wilden hem eigenlijk naar huis toe sturen". "Ineens begint ie te braken..., te braken!" "Oh.., verschrikkelijk!" "Het droop letterlijk zo van de muur". "Het is alweer een half jaar terug, maar ik ruik het nog steeds". "Weer wat later zakt ie zo voor mijn neus in elkaar". "Doodeng." "Eerst lag hij wat vreemd bij en zijn ademhaling werd steeds vreemder". De ambulancebroeder had het over 'gespen' ". "Wat is 'gespen' en wat betekent dat?" "Later hoorden wij dat ie zelfs is gereanimeerd". "Zo'n jonge vent.., met hartklachten". "Ik begrijp er niks van". "Kunt u dit even uitleggen?"

Kijk.., en daar zit hem nou voor mij de kneep.
hoi expert

Ik denk en nee is niet een snert,maar je bedoel denk ik gaspen of is gespen iets anders?,moet zeggen je moet het hebben meegemaakt ,toevallig niet zo lang geleden meegemaakt ,het geluk hadden wij[ FRB] dat we 3 dagen ervoor instructie hadden gehad van de ambulance dienst en dit ter sprake was gekomen .anders had ik absoluut gedacht dat die persoon gewoon naar adem aan het happen was .
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #75 Gepost op: 29 januari 2013, 22:25:30
hoi expert

Ik denk en nee is niet een snert,maar je bedoel denk ik gaspen of is gespen iets anders?,moet zeggen je moet het hebben meegemaakt ,toevallig niet zo lang geleden meegemaakt ,het geluk hadden wij[ FRB] dat we 3 dagen ervoor instructie hadden gehad van de ambulance dienst en dit ter sprake was gekomen .anders had ik absoluut gedacht dat die persoon gewoon naar adem aan het happen was .

Gaspen is inderdaad één van de punten in de laatste bijdrage van Expert. Ik denk dat je zijn bijdrage nog even twee keer door moet lezen  ;)
Van een anesthesioloog mag je wel verwachten dat hij weet waarover hij praat als hij het over gaspen heeft.  ^-^
Het gaspen stelt hij aan de orde in een breder betoog over het functioneren van een docent.
On topic weer.

P.S. Ik heb het idee dat er iets mis is met je toetsenbord. Het is niet zo makkelijke leesbaar op deze wijze.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #76 Gepost op: 29 januari 2013, 22:28:14
Hij bedoelt gaspen, maar schrijft het met opzet fout omdat hij het punt wil maken dat het voor kan komen dat een cursist ergens eens iets gehoord heeft, of maar half gehoord, dingen niet 100% correct begrepen heeft uit andere bronnen, persoonlijke ervaring met sterk of heel ver weg gerelateerde zaken en vervolgens met vragen daarover kan komen. Een instructeur moet dan voldoende kennis en ervaring hebben om daar correct mee aan de slag te kunnen gaan.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #77 Gepost op: 29 januari 2013, 22:31:54
Dat is teminste een antwoord ,en nee niks mis met mijn toetsen bord
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #78 Gepost op: 29 januari 2013, 22:32:34

hoi expert

Ik denk en nee is niet een snert,maar je bedoel denk ik gaspen of is gespen iets anders?,moet zeggen je moet het hebben meegemaakt ,toevallig niet zo lang geleden meegemaakt ,het geluk hadden wij[ FRB] dat we 3 dagen ervoor instructie hadden gehad van de ambulance dienst en dit ter sprake was gekomen .anders had ik absoluut gedacht dat die persoon gewoon naar adem aan het happen was .


Ik denk dat je over het Trombonebeen en Elipepsie heen hebt gelezen.

Expert


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #79 Gepost op: 29 januari 2013, 22:35:48

Dat is teminste een antwoord ,en nee niks mis met mijn toetsen bord


Dan moet er iets anders aan de hand zijn. Mogelijk een Human Factor.

Expert