Reanimatievoorlichting op TV

Auteur Topic: Reanimatievoorlichting op TV  (gelezen 28461 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #80 Gepost op: 29 januari 2013, 22:36:51
was gewoon een serieuse vraag ,ik ben een leek , er bestaan zoveel termen in de medische wereld
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #81 Gepost op: 29 januari 2013, 22:38:26
was gewoon een serieuse vraag ,ik ben een leek , er bestaan zoveel termen in de medische wereld

Heb je toch ook een serieus antwoord op gekregen :)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #82 Gepost op: 29 januari 2013, 22:39:11
En nu weer ontopic  O0


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #83 Gepost op: 29 januari 2013, 22:43:46
En nu weer ontopic  O0

Daarover gesproken, moeten even oppassen dat we niet afdwalen naar het topic "Reanimatie instructeurs" in plaats van "Reanimatie voorlichting op TV" beide interessant, maar verschillende dingen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #84 Gepost op: 29 januari 2013, 22:47:52
was gewoon een serieuse vraag ,ik ben een leek , er bestaan zoveel termen in de medische wereld

Agonale ademhaling komt aan de orde in de Britse hands-only video. (na ongeveer 40 seconden in de video)

http://www.youtube.com/watch?v=ILxjxfB4zNk?t=34s


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #85 Gepost op: 30 januari 2013, 08:34:43
http://www.youtube.com/watch?v=ILxjxfB4zNk?t=34s

Tijd: 1m18
"Better a cracked rib ..."
Hebben we het hier niet ook al eens over gehad?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #86 Gepost op: 30 januari 2013, 10:23:25
Daar hebben we het inderdaad al over gehad. Bij deze vorm van reanimatie zal een bepaalde groep mensen het niet meer overleven. Alleen de groep mensen met de "ideale" vorm van een hartstilstand heeft baat bij deze vorm van reanimatie en een snelle schok van de AED. In het filmpje wordt aandacht geschonken aan het plaatsen van de hand en het voorkomen van mee-masseren van de ribben (preventie rib fracturen). Je mag rustig stellen dat mensen die hands-only + snelle AED schok overleven een ribfractuur wel overleven.

In een andere discussie gaat het om AED inzet bij mensen in huis, inclusief (hoog)bejaarden. Bij een fors deel van deze mensen begint het met ernstige ademhalingsproblemen, als het zuurstofgehalte in het bloed zo laag wordt kan het hart er op reageren met een VF. Na alarmering van ambulance en burgerhulpverleners zal de AED inderdaad een schok afgeven. Tijdens de reanimatiepoging is bij deze groep mensen de kans relatief hoog dat je een rib of meerdere ribben breekt. Ik vind dat mensonwaardig om iemand in dergelijke toestand af te leveren op de SEH. Kans op overleven 0,0%

Kinderen en onderkoelde personen wordt mogelijk tekort gedaan indien men hands-only toe gaat passen. Echter durf ik wel te stellen dat de kinderreanimaties door burgers sowieso al niet goed wordt uitgevoerd en het al dagelijkse praktijk is dat het werk is voor ambulancedienst + standaard MMT inzet.

De onderkoelde slachtoffers vormen een verwaarloosbaar klein aandeel in het totaal. Het is zelfs niet zo dat ze geen kans meer hebben als de eerste hulp zich beperkt tot hands-only.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #87 Gepost op: 30 januari 2013, 10:42:09
Ik ben het echter met 024 eens dat een docent lichamelijke opvoeding, verzorging of maatschappijleer prima reanimatieonderwijs kan geven aan middelbare scholieren. Dat zou een mooie oplossing zijn, dan kan iedere schoolverlater in iedergeval iets doen mocht hij/zij ooit in die situatie terecht komen O0

Dat is het ook, wat mij betreft wordt het een standaard onderdeel van onderwijs. Daardoor werk je aan een toekomst waardoor bijna iedereen de AED kent en weet hoe ze het moeten aansluiten. Indien er voldoende AED's in het land beschikbaar zijn (openbare ruimtes, bedrijven, sportclubs, winkels) ga je veel betere resultaten halen omdat die schok dan vaak nog valt in de categorie "herstel van ritme".

Zeker het hands-only principe is zo simpel dat elke leraar maatschappijleer de les kan verzorgen. Dat kan nu al m.b.v. websites zoals de AHA heeft. Ik zie niet zo goed zitten waarom wij in 2013 nog steeds krampachtig dienen te richten op wat de NRR of hartstichting zegt. Dankzij internet kunnen we de hele wereld volgen. De beheersing van Engelse taal is tevens een algemeen goed. Iedere leraar, EHBO-er of kritische AED-docent mag zich afvragen waarom in veel grotere landen zoals USA, UK en Japan de equivalenten van de Nederlandse Hartstichting afwijkende meningen hebben en volop hands-only propageren.

http://www.heart.org/HEARTORG/CPRAndECC/HandsOnlyCPR/Hands-Only-CPR_UCM_440559_SubHomePage.jsp

Het is inderdaad verleidelijk soms te gaan denken dat overlegpartners binnen de NRR bezwaren hebben omdat ze momenteel door het aanbieden van opleidingen gewoon geld verdienen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #88 Gepost op: 30 januari 2013, 11:09:12

http://www.youtube.com/watch?v=ILxjxfB4zNk?t=34s

Tijd: 1m18

"Better a cracked rib ..."

Hebben we het hier niet ook al eens over gehad?


Klopt, en dat hebben we afgedaan als grote onzin. Als je dat roept ben je dus niet goed snik.

Expert.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #89 Gepost op: 30 januari 2013, 11:17:58

Dat is teminste een antwoord ,en nee niks mis met mijn toetsen bord


gerritsen,

Mag ik hieruit opmaken dat er iets mis was met het antwoord van RAdar?

Expert