Politiewet 2012

Auteur Topic: Politiewet 2012  (gelezen 4808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Gepost op: 27 januari 2013, 13:35:23
Heren en dames,

Getriggerd door deze post:
Al bijna een maand is de Politiewet 2012 in werking, waarin artikel 8 nu artikel 7 is:
Ben ik eens gaan spitten in de politiewet 2012. Wat mij opvalt is dat alle artikelen omtrent bewapening niet meer zijn te vinden. Ik meen dat er iets was veranderd omtrent het boeien van de verdachte bijvoorbeeld en de veiligheidsfouliering, maar kan hier niks over vinden. Iemand die weet waar ik het wel kan vinden?


Hobby Bobby eenheid Den Haag


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2013, 13:46:08
Regels omtrent boeien kan je vinden in de ambtsinstructie (artikel 22/23).

Veiligheidsfouillering: Artikel 20 ambtsinstructie en Artikel 7 van de PW 2012.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2013, 13:56:14
Volgens mij was het inderdaad de bedoeling dat handboeien en veiligheidsfouillering standaard zou worden bij iedereen die mee moet. Maar ik kan het ook niet terugvinden in de nieuwe wet, dus vooralsnog gelden de oude regels.

De ambtsinstructie is niet veranderd, alleen in artikel 7 PW is het dikgedrukte toegevoegd. Verschil is dat handboeien nu ook in een wet genoemd worden, voorheen alleen in de ambtsinstructie. Maar of dat een verschil in bevoegdheid oplevert...

Citaat van: Politiewet 2012, artikel 7
1. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld of vrijheidsbeperkende middelen te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik hiervan verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2013, 16:58:50
Volgens mij was het inderdaad de bedoeling dat handboeien en veiligheidsfouillering standaard zou worden bij iedereen die mee moet. Maar ik kan het ook niet terugvinden in de nieuwe wet, dus vooralsnog gelden de oude regels.

De ambtsinstructie is niet veranderd, alleen in artikel 7 PW is het dikgedrukte toegevoegd. Verschil is dat handboeien nu ook in een wet genoemd worden, voorheen alleen in de ambtsinstructie. Maar of dat een verschil in bevoegdheid oplevert...

maar in de ambtsinstructie zie ik nog steeds hetzelfde staan:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0028717/geldigheidsdatum_04-11-2012#Hoofdstuk4
Hobby Bobby eenheid Den Haag


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2013, 17:24:18
Volgens mij was het inderdaad de bedoeling dat handboeien en veiligheidsfouillering standaard zou worden bij iedereen die mee moet. Maar ik kan het ook niet terugvinden in de nieuwe wet, dus vooralsnog gelden de oude regels.

De ambtsinstructie is niet veranderd, alleen in artikel 7 PW is het dikgedrukte toegevoegd. Verschil is dat handboeien nu ook in een wet genoemd worden, voorheen alleen in de ambtsinstructie. Maar of dat een verschil in bevoegdheid oplevert...

Vrijheidsbeperkende middelen zijn niet alleen handboeien, maar ook bv. het tijdelijk in een afgesloten ruimte plaatsen.
Digitaal onderzoek


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2013, 23:36:13
maar in de ambtsinstructie zie ik nog steeds hetzelfde staan:
Klopt, de politiewet is wel herzien, maar de ambtsinstructie nog niet..... Dus het loopt allemaal nog niet zo lekker samen.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2013, 23:48:56
Op pkn staan wetten die nog verandert moeten worden.

Hier staat oa dat ve straks ten allen tijde gefouilleerd mogen worden tbv transport


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2013, 00:13:48
Daarnaast is de ambtsinstructie een aanwijzing. Onder motivatie mag je daar vanaf wijken mits je voldoet aan art 7 PW.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2013, 08:57:30
Daarnaast is de ambtsinstructie een aanwijzing. Onder motivatie mag je daar vanaf wijken mits je voldoet aan art 7 PW.
Snap ik, echter had ik vernomen dat in de nieuwe PW een VE altijd mag worden geboeid tbv transport. Als je dat onder de huidige PW doet krijg je toch echt stront aan de knikker, of wordt hier in de praktijk anders mee omgegaan?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Q88

  • Motorrijder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2013, 14:39:30
Als een winkelboef, art 8 etc. normaal gedrag vertoont en er zijn ook geen andere redenen om hen te boeien of te fouilleren vind ik dat niet zo'n probleem. Gewoon goed opletten met transport en de rest komt wel met de insluitingsfouillering. Bij (bijna alle) andere feiten is er altijd wel een grondslag om te boeien/fouilleren.

Mocht er toch iets zijn waardoor jij denkt van, mmmm misschien is boeien/fouilleren toch handig. Gewoon goed je bevindigen en redenen in het aanhoudings pv zetten. Heb je ook geen stront aan de knikker  O0