Ik ben een van de testdragers geweest bij de keuze van de nieuwe uitrukkleding. Er is heel uitgebreid getest onder heel veel verschillende omstandigheden. Kou, hitte, door puin kruipen etc etc. Zelf heb ik alleen meegewerkt aan de hittetest.
We hebben die dag meerdere pakken getest en het verbaasde me hoeveel verschil er tussen alle kleding zit. Bij het ene pak voel je helemaal niets van de brand, wat erg gevaarlijk kan zijn omdat je misschien buiten je grenzen gaat. Bij het andere pak kwam de hitte er in een keer door heen zonder dat je daarvoor iets had opgemerkt. Het pak wat uiteindelijk tot "winnaar"' is verkozen vond ik erg prettig om in te werken. Ik voelde goed de omgeving aan zodat je niet ineens voor verassingen kwam te staan.
Wat ik ook een wereld van verschil vond was als je de brandende ruimte verlaat. In de "oude" zwarte bluspakken blijft de hitte er nog heel lang in zitten. Je wilt al heel snel de boel openritsen zodat je lichaam weer een beetje kan ademen. Bij de nieuwe generatie pakken ben je je hitte heel veel sneller kwijt. Iets wat ik niet verwacht had en het verschil is overduidelijk te voelen.
We hebben de pakken nu een kleine week en het enige minpunt wat ik ervaar is het aantrekken. Onze oude pakken hadden een rits aan de onderkant van de broekspijpen zodat je makkelijk in je laarzen kon komen. De nieuwe pakken hebben die rits niet zodat het lastiger gaat om er snel in te schieten. Voor de rest zijn de verschillen; de pakken zijn vrij ligt zodat je er goed in kunt bewegen, ze zijn beter zichtbaar in bijvoorbeeld het verkeer en je ziet een stuk sneller of ze vies of kapot zijn.
Ik vind het in ieder geval erg fijne pakken en had van tevoren niet verwacht dat er zoveel verschil zou zitten tussen de nieuwe en oude generatie pakken.