Wat zijn die gevolgen dan van intubatie in een vliegende helikopter? Hebben vliegerartsen bijzondere kennis, wat hen bijzonder geschikt maakt voor dit soort werk? En als de status van vliegerarts geen toegevoegde waarde heeft, waarom breng je dit dan ter discussie?
U vroeg of de AMA verantwoordelijk was voor intubatie tijdens de vlucht, daarop geef ik een zo volledig mogelijk antwoord, want het is dus niet de AMA maar de vliegerarts, echter is de vliegerarts dus wel vrijwel altijd (ook) AMA. Ik weet niet waarom u het precies vraagt, dus dan lijkt het me toch logisch dat ik zo volledig mogelijk antwoord geef en dus het vliegerarts gebeuren er bij haal... Misschien wist u zelf wel heel veel van de vliegerarts opleiding af of had u hem vanwege het vliegen op de traumaheli zelf gehad en was de info dat ze vliegerarts zijn wel van toegevoegde waarde voor u of iemand anders. Misschien wist u of weet iemand anders hier op het forum wel of zij extra oefenen met intuberen in een flight simulator, want hoewel ik het niet
verwacht (verwacht, want ik ook niet veel van de vliegerartsen af) zou dat natuurlijk wel kunnen.
De kennis van de vliegerarts lijkt me van toegevoegde waarde bij transport door de lucht. Ik heb niet de opleiding tot vliegerarts gevolgd (en gezien mijn verpleegkundige achtergrond acht ik dat ook niet waarschijnlijk), geen idee dus wat intubatie door de lucht anders maakt. Enige wat ik er van weet met mijn minimale basiskennis op dat gebied is dat je bij een geintubeerde patiënt die gaat vliegen de cuff niet volledig gevuld moet hebben, maar om dat te weten hoef je dus geen vliegerarts te zijn.
'Die gaat dacht ik meer over de gevolgen van de intubatie tijdens de vlucht door de lucht' had ik beter wat algemener kunnen verwoorden met 'Die gaat dacht ik meer over het effect van vliegen op medische aandoeningen'.