Medisch transport door de lucht

Auteur Topic: Medisch transport door de lucht  (gelezen 8063 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Gepost op: 27 januari 2013, 16:39:45
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=70624

Dan wordt de patiënt zo snel mogelijk afgevoerd naar een plek met chirurgische capaciteit.


Hoeveel tijd zit daar dan tussen?


Ook AMA's komen wel eens buiten de poort en kunnen dus bijvoorbeeld meerijden in een konvooi dat op een bermbom rijdt. Op de role 1 zijn zij de meest opgeleide medicus. Aan boord van een marineschip. Bij medisch luchttransport. Allemaal al situaties waar iemand anders het in ieder geval sowieso niet kan en mag doen, dus als iemand daar zal intuberen is het de AMA.


Is de AMA dan verantwoordelijk voor een geïntubeerde patiënt tijdens het luchtmedisch transport?

Expert.




nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2013, 17:02:20
Hoeveel tijd zit daar dan tussen?
Compleet afhankelijk van de situatie: met name natuurlijk hoe snel de heli er kan zijn en de vliegtijd naar de role 2 of 3.

Is de AMA dan verantwoordelijk voor een geïntubeerde patiënt tijdens het luchtmedisch transport?
Ja. Die AMA's zijn wel altijd ook opgeleid tot vliegerarts.
Dit in tegenstelling tot artsen van de SAR voor de Noord- en waddenzee, die hoeven geen vliegerarts te zijn.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2013, 17:18:14

Compleet afhankelijk van de situatie: met name natuurlijk hoe snel de heli er kan zijn en de vliegtijd naar de role 2 of 3.
Ja. Die AMA's zijn wel altijd ook opgeleid tot vliegerarts en hoe vaak komt dat eigenlijk voor?

Dit in tegenstelling tot artsen van de SAR voor de Noord- en waddenzee, die hoeven geen vliegerarts te zijn.


Okay.., we hebben het hier natuurlijk over een reanimatie. Wordt de patiënt dan al reanimerend vervoerd in een helikopter naar een militair ziekenhuis? Die tijd kan misschien wel oplopen tot een transporttijd van een uur.

Moet je daarvoor een vliegerarts zijn?

Expert.


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2013, 17:49:37
Okay.., we hebben het hier natuurlijk over een reanimatie. Wordt de patiënt dan al reanimerend vervoerd in een helikopter naar een militair ziekenhuis? Die tijd kan misschien wel oplopen tot een transporttijd van een uur.

Moet je daarvoor een vliegerarts zijn?

Expert.
Waarom hebben we het perse over een reanimatie? Er zijn toch meer indicaties voor intubatie zoals zwelling in de keel na inhalatietrauma?

Ik snap de vraag of je daarvoor een vliegerarts moet zijn niet helemaal. Ik ga er vanuit dat u met de reanimatie casus op de situatie tijdens missies doelt. Ik weet (niet uit eigen ervaring voor alle duidelijkheid) dat in Afghanistan eigenlijk vrijwel al het gewondentransport door de lucht ging, van een prehospitale situatie naar een ziekenhuis is dit per (speciaal daarvoor ingerichte) heli. Grof gezegd is die heli daar de vervanging van het gele busje zoals we dat Nederland kennen. In Afghanistan is geloof ik alleen gebruik gemaakt van buitenlandse gewondentransportheli's. Gewondenheli's zijn primair voor gewondentransport ingericht en gereed en zullen vrijwel nooit voor andere taken worden ingezet. Als het Nederlanse heli's waren geweest of Nederland de bemanning zou leveren hebben die heli's minimaal een AMA (met opleiding vliegerarts) een en AMV (opgeleid tot flight nurse) aan boord.

Er zijn situaties dat een heli die niet ingericht is voor gewondentransport (en dus zonder medisch personeel aan boord) veel sneller is om de patiënt (al reanimerend) in het ziekenhuis te krijgen, dan zal dat natuurlijk gebeuren. Maar dat kwam volgens mij niet vaak voor.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2013, 18:50:15

Waarom hebben we het perse over een reanimatie? Er zijn toch meer indicaties voor intubatie zoals zwelling in de keel na inhalatietrauma?

Ik snap de vraag of je daarvoor een vliegerarts moet zijn niet helemaal. Ik ga er vanuit dat u met de reanimatie casus op de situatie tijdens missies doelt. Ik weet (niet uit eigen ervaring voor alle duidelijkheid) dat in Afghanistan eigenlijk vrijwel al het gewondentransport door de lucht ging, van een prehospitale situatie naar een ziekenhuis is dit per (speciaal daarvoor ingerichte) heli. Grof gezegd is die heli daar de vervanging van het gele busje zoals we dat Nederland kennen. In Afghanistan is geloof ik alleen gebruik gemaakt van buitenlandse gewondentransportheli's. Gewondenheli's zijn primair voor gewondentransport ingericht en gereed en zullen vrijwel nooit voor andere taken worden ingezet. Als het Nederlanse heli's waren geweest of Nederland de bemanning zou leveren hebben die heli's minimaal een AMA (met opleiding vliegerarts) een en AMV (opgeleid tot flight nurse) aan boord.

Er zijn situaties dat een heli die niet ingericht is voor gewondentransport (en dus zonder medisch personeel aan boord) veel sneller is om de patiënt (al reanimerend) in het ziekenhuis te krijgen, dan zal dat natuurlijk gebeuren. Maar dat kwam volgens mij niet vaak voor.


Nou ja.., je bracht de opleiding tot vliegerarts zelf ter sprake, dus ik dacht…, wellicht hebben die mensen bijzondere kennis, wat hen uitermate geschikt maakt voor dit soort werk.

Maar goed, er zijn inderdaad meer indicaties voor intubatie. Een inhalatietrauma kan goed als voorbeeld dienen. Mag ik daaruit opmaken dat de AMA's over de kwaliteit beschikken om dit soort patiënten te intuberen?

Expert


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2013, 19:22:45
Nou ja.., je bracht de opleiding tot vliegerarts zelf ter sprake, dus ik dacht…, wellicht hebben die mensen bijzondere kennis, wat hen uitermate geschikt maakt voor dit soort werk.
Ik denk niet dat zij standaard beter opgeleid zijn in intuberen dan andere AMA's: ik verwacht niet deze vaardigheid extra wordt beoefend tijdens de vliegerarts opleiding. Die gaat dacht ik meer over de gevolgen van de intubatie tijdens de vlucht door de lucht.
Krijgen MMT-artsen/verpleegkundigen daar eigenlijk een aparte opleiding voor, een opleiding gericht op geneeskundig luchttransport? De traumaheli heeft denk ik ook geen drukcabine?

Maar goed, er zijn inderdaad meer indicaties voor intubatie. Een inhalatietrauma kan goed als voorbeeld dienen. Mag ik daaruit opmaken dat de AMA's over de kwaliteit beschikken om dit soort patiënten te intuberen?
Geen idee of ze ook daadwerkelijk over een kwaliteit van intuberen beschikken die van meerwaarde is in de prehospitale hulpverlening, maar dat is natuurlijk ook het onderwerp van dit topic.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2013, 19:44:25

Krijgen MMT-artsen/verpleegkundigen daar eigenlijk een aparte opleiding voor, een opleiding gericht op geneeskundig luchttransport? De traumaheli heeft denk ik ook geen drukcabine?


Neen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2013, 20:25:45

Is de AMA dan verantwoordelijk voor een geïntubeerde patiënt tijdens het luchtmedisch transport?

Expert.



Compleet afhankelijk van de situatie: met name natuurlijk hoe snel de heli er kan zijn en de vliegtijd naar de role 2 of 3.
Ja. Die AMA's zijn wel altijd ook opgeleid tot vliegerarts.



Ik denk niet dat zij standaard beter opgeleid zijn in intuberen dan andere AMA's: ik verwacht niet deze vaardigheid extra wordt beoefend tijdens de vliegerarts opleiding. Die gaat dacht ik meer over de gevolgen van de intubatie tijdens de vlucht door de lucht.


Ik probeer te begrijpen waarom je dit ter sprake brengt in deze discussie.

Wat zijn die gevolgen dan van intubatie in een vliegende helikopter? Hebben vliegerartsen bijzondere kennis, wat hen bijzonder geschikt maakt voor dit soort werk? En als de status van vliegerarts geen toegevoegde waarde heeft, waarom breng je dit dan ter discussie?  

Expert


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2013, 21:49:51
Wat zijn die gevolgen dan van intubatie in een vliegende helikopter? Hebben vliegerartsen bijzondere kennis, wat hen bijzonder geschikt maakt voor dit soort werk? En als de status van vliegerarts geen toegevoegde waarde heeft, waarom breng je dit dan ter discussie?
U vroeg of de AMA verantwoordelijk was voor intubatie tijdens de vlucht, daarop geef ik een zo volledig mogelijk antwoord, want het is dus niet de AMA maar de vliegerarts, echter is de vliegerarts dus wel vrijwel altijd (ook) AMA. Ik weet niet waarom u het precies vraagt, dus dan lijkt het me toch logisch dat ik zo volledig mogelijk antwoord geef en dus het vliegerarts gebeuren er bij haal... Misschien wist u zelf wel heel veel van de vliegerarts opleiding af of had u hem vanwege het vliegen op de traumaheli zelf gehad en was de info dat ze vliegerarts zijn wel van toegevoegde waarde voor u of iemand anders. Misschien wist u of weet iemand anders hier op het forum wel of zij extra oefenen met intuberen in een flight simulator, want hoewel ik het niet verwacht (verwacht, want ik ook niet veel van de vliegerartsen af) zou dat natuurlijk wel kunnen.

De kennis van de vliegerarts lijkt me van toegevoegde waarde bij transport door de lucht. Ik heb niet de opleiding tot vliegerarts gevolgd (en gezien mijn verpleegkundige achtergrond acht ik dat ook niet waarschijnlijk), geen idee dus wat intubatie door de lucht anders maakt.  Enige wat ik er van weet met mijn minimale basiskennis op dat gebied is dat je bij een geintubeerde patiënt die gaat vliegen de cuff niet volledig gevuld moet hebben, maar om dat te weten hoef je dus geen vliegerarts te zijn.

'Die gaat dacht ik meer over de gevolgen van de intubatie tijdens de vlucht door de lucht' had ik beter wat algemener kunnen verwoorden met 'Die gaat dacht ik meer over het effect van vliegen op medische aandoeningen'.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2013, 22:09:27

U vroeg of de AMA verantwoordelijk was voor intubatie tijdens de vlucht, daarop geef ik een zo volledig mogelijk antwoord, want het is dus niet de AMA maar de vliegerarts, echter is de vliegerarts dus wel vrijwel altijd (ook) AMA. Ik weet niet waarom u het precies vraagt, dus dan lijkt het me toch logisch dat ik zo volledig mogelijk antwoord geef en dus het vliegerarts gebeuren er bij haal... Misschien wist u zelf wel heel veel van de vliegerarts opleiding af of had u hem vanwege het vliegen op de traumaheli zelf gehad en was de info dat ze vliegerarts zijn wel van toegevoegde waarde voor u of iemand anders. Misschien wist u of weet iemand anders hier op het forum wel of zij extra oefenen met intuberen in een flight simulator, want hoewel ik het niet verwacht (verwacht, want ik ook niet veel van de vliegerartsen af) zou dat natuurlijk wel kunnen.

De kennis van de vliegerarts lijkt me van toegevoegde waarde bij transport door de lucht. Ik heb niet de opleiding tot vliegerarts gevolgd (en gezien mijn verpleegkundige achtergrond acht ik dat ook niet waarschijnlijk), geen idee dus wat intubatie door de lucht anders maakt.  Enige wat ik er van weet met mijn minimale basiskennis op dat gebied is dat je bij een geintubeerde patiënt die gaat vliegen de cuff niet volledig gevuld moet hebben, maar om dat te weten hoef je dus geen vliegerarts te zijn.

'Die gaat dacht ik meer over de gevolgen van de intubatie tijdens de vlucht door de lucht' had ik beter wat algemener kunnen verwoorden met 'Die gaat dacht ik meer over het effect van vliegen op medische aandoeningen'.


Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik begrijp nu iets meer van je reactie. Het luchtgebonden transport van een patiënt vergt specifiek vliegmedische kennis. Dit speelt vooral een rol tijdens het fixed wing transport van kritiek zieke patiënten in een drukcabine. Vooral specifieke gas- en drukwetten zijn dan van groot belang. In geval van het transport per helikopter is effect op de cuffdruk van de tube verwaarloosbaar. De normale luchtdruk op aarde is 760 mmHg. Normaliter wordt er gevlogen op een hoogte van 1000 feet, waar een iets lagere druk heerst van 733 mmHg. Tijdens Rotary Wing Opeations spelen heel andere fenomenen een rol, maar die zijn off topic.

Expert.