Vrijwilliger als 17 jarige?

Auteur Topic: Vrijwilliger als 17 jarige?  (gelezen 5663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Devinz

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 28 januari 2013, 23:18:47
Hallo,

Ik ben 17 jaar oud en ik heb 2 jaar geleden het vmbo afgemaakt, ik zit nu in het examenjaar havo. Als ik de havo heb afgemaakt ben ik nog 17 jaar en ik wilde graag solliciteren bij de politie als vrijwilliger.

Mijn vraag is of ze 17 jarigen uberhaupt wel aannemen, vooral met het stukje levenservaring.

apoo

• Forum gebruiker
  • AVP
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2013, 23:22:10
Het is niet onmogelijk want ik ken genoeg mensen die met 18 zijn aangenomen (als hoofdagent, niet als vrijwilliger overigens), maar wat je zegt over het stukje levenservaring klopt wel natuurlijk.

Devinz

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2013, 23:32:06
En hoe gaan ze dan kijken of je genoeg levenservaring hebt? Puur kijken naar leeftijd, of je karakter, of wat je hebt meegemaakt?

apoo

• Forum gebruiker
  • AVP
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2013, 23:59:29
Ik denk dat dit in deel B van je sollicitatie het meeste naar voren zal komen. Ik denk dat ze zullen kijken naar je leeftijd maar ook zeker naar je karakter, naar wat je hebt meegemaakt, hoe je in het leven staat en hoe je omgaat met verschillende situaties. De een zal op zijn 17e net iets volwassener met dingen om kunnen gaan dan de ander.

Als je het echt graag wil kun je altijd de selectie in gaan, als dan toch blijkt dat ze het stukje levenservaring in je missen kan je het altijd na een aantal jaar opnieuw proberen :)

Frontoffice Politie

• Medewerker Werving Politie
  • Forum gebruiker
    • Kombijdepolitie
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2013, 10:42:32
Ik denk dat dit in deel B van je sollicitatie het meeste naar voren zal komen. Ik denk dat ze zullen kijken naar je leeftijd maar ook zeker naar je karakter, naar wat je hebt meegemaakt, hoe je in het leven staat en hoe je omgaat met verschillende situaties. De een zal op zijn 17e net iets volwassener met dingen om kunnen gaan dan de ander.

Bovenstaande klopt. En je kunt al vanaf 16,5 jaar solliciteren als vrijwilliger. Houd er wel rekening mee dat doorstromen naar een functie van (fulltime, betaald) agent als vrijwilliger vrijwel niet mogelijk is. Dus ik zou het niet adviseren als opstapje naar het beroepswerk. Dan kun je beter wachten tot er een geschikte vacature wordt opengesteld.

Devinz

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2013, 19:12:49
Bovenstaande klopt. En je kunt al vanaf 16,5 jaar solliciteren als vrijwilliger. Houd er wel rekening mee dat doorstromen naar een functie van (fulltime, betaald) agent als vrijwilliger vrijwel niet mogelijk is. Dus ik zou het niet adviseren als opstapje naar het beroepswerk. Dan kun je beter wachten tot er een geschikte vacature wordt opengesteld.

Ik wil na de havo een hbo-opleiding volgen in de richting van informatica of economie en politievrijwilliger zijn om ook iets te betekenen voor de samenleving, maar als ik de redenen hier ga opnoemen wordt het zo cliché.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2013, 00:11:37
Precies, daar moet je je op voorbereiden, anders kom je al niet door je intakegesprek. Als er aan je wordt gevraagd waarom je bij de politie wilt en je antwoordt met "Ik wil graag met mensen werken en bijdragen aan veiligheid op straat" zul je niet ver komen. Ook zullen ze aan je vragen waarom je 2 opleidingen tegelijk wilt volgen en of je het niet te druk krijgt. Je moet immers nog beginnen op HBO en je wilt tegelijk beginnen bij de politie. Leg uit waarom jij dat denkt aan te kunnen.

Maar misschien is het verstandig om nog even te wachten tot je wat ouder bent. Dan heb je wat meer levenservaring en ben je gewend op het HBO. Er zijn er van 17 die worden aangenomen, maar er zijn er ook heel wat die worden afgewezen...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Henk070

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #7 Gepost op: 30 december 2013, 11:13:03
Hoi,

Is het mogelijk voor een vrijwilliger om biker te worden ?
Ik ben nu ook al biker, en heb dezelfde training gehad als bikers van de politie !

Gr Hans

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 30 december 2013, 11:32:15
Citaat van: Devinz link=msg=1123086 date=1359483169
Ik wil na de havo een hbo-opleiding volgen in de richting van informatica of economie en politievrijwilliger zijn om ook iets te betekenen voor de samenleving, maar als ik de redenen hier ga opnoemen wordt het zo cliché.

Ik zou je ook het advies willen geven om eerst te zorgen dat je op je plek zit op een studie, weet hoe het daar werkt en wat voor tijd je over hebt. Het is namelijk even iets anders dan de middelbare school. Neemt niet weg dat er zeker wel mogelijkheden zijn, ik ken zowel HBO als WO studenten die bijvoorbeeld politievrijwilliger of reservist zijn.

Di-Commandore

• Junior gebruiker
  • **
  • ≤|≡∞≡|≥
Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2014, 15:50:23
Citaat van: Arnoud link=msg=1122829 date=1359452552
Dat hangt volledig van je standplek (/het korps) af. Ik heb zelf wel eens aan de kaart getrokken, vanwege dit beeld dat (mede door de PA) geschetst wordt. Maar het mag duidelijk zijn dat je meer kansen tot doorstromen hebt, dan degene die geen ervaring heeft met de politie. Juist als vrijwilliger.
Citaat van: Henk070 link=msg=1232279 date=1388398383
Hoi,
Is het mogelijk voor een vrijwilliger om biker te worden ?
Ik ben nu ook al biker, en heb dezelfde training gehad als bikers van de politie !
Gr Hans
Het is inderdaad makkelijker om door te stromen, als je bijvoorbeeld al ervaring hebt als biker van een handhavingsteam. Besef dat ook dit af hangt, welke rol je gaat vervullen op je standplek (schroom ook niet om dat soort dingen aan te geven of te vragen. Juist die actieve houding zijn we blij mee  O0). Als je bijvoorbeeld bij de surveillantenpoule wordt gestationeerd, waarin veel bikers nodig zijn. Is die kans vele malen groter, dan wanneer je alleen gevraagd wordt voor evenementen, waar ze niet nodig zijn.