Ik reageer even puur uit mijn eigen ervaringen. Al enkele seizoenen heb ik mogen werken met de reddingswaterscooter. De opleiding wordt bij ons (Ouddorp) intern gegeven door eigen instructeurs. Crew (opstappers) en Drivers (schippers) worden los van elkaar opgeleid. Daarmee bedoel ik dat je of tot driver, of tot crew wordt opgeleid. Wel is een driver automatisch ook opgeleid als crew, en wordt er samen getraind om goed op elkaar ingespeeld te raken.
De eisen bij ons die aan personen gesteld zijn zijn:
Driver:
- Leeftijd: 18+
- KNBRD Diploma strandwacht B of Lifeguard.
- Bezit van minimaal klein vaarbewijs 1.
- Intern opgeleid en afgetraind volgens de eisen binnen de brigade.
Crew:
- Leeftijd: 16+
- KNBRD Diploma strandwacht A of Lifeguard.
- Intern opgeleid en afgetraind volgens de eisen binnen de brigade.
In Ouddorp kiezen we tegenwoordig sowieso voor het kleinere materieel. We hebben te maken met heel erg veel ondieptes en zandbanken voor beide delen strand wat bewaakt wordt (Ouddorp - Flaauwe Werk en aan de Brouwersdam). De waterscooter kan nog prima ingezet worden in kniediep water.
Als ik persoonlijk zou moeten kiezen tussen een waterscooter of de traditionele boten zou ik kiezen voor een waterscooter. De minimale bezetting die ervoor nodig is (1 persoon), de wendbaarheid in het water en de mate van inzetsnelheid ervaar ik erg positief. Het redden van kitesurfers gaat prima, zelfs in je eentje.
Als nadelen zou ik kunnen bedenken dat je altijd erg nat (en dus koud) wordt. Zomers hebben we altijd een wetsuit aan, en bij slechter/kouder weer wordt gekozen voor een droogpak. Verder mis je bij grote en/of langdurige reddingsacties/zoekacties toch wel een stukje comfort. Dit met name dus omdat je het redelijk snel koud kan krijgen, en dat je altijd ''staat'' op de waterscooter. Voor dit soort acties zou ik dus wel kiezen voor een reguliere RIB.
Hopelijk heb je hier wat aan, en als er vragen zijn hoor ik dat graag!