Nou als ik er ben zie ik het ook als mijn verantwoordelijkheid, omdat ik nou eenmaal wel een technische kronkel in mijn brein heb zitten.
Wij varen met BRP Seadoo.
Het tweede seizoen pakte ik de scooter en op dag 4 ging het fout (geen vermogen).
Ik wilde net in een flinke branding terug varen naar het strand en dan is het best spannend als je niet vooruit komt!
Ik wist gelijk dat het vonk overslag was.
We zijn naar het boothuis gereden en daar heb ik de bobines gedemonteerd.
Boven op de bougies lag een kleine 2cm opgehoopt zout.
Ik heb meteen een melding gemaakt dat ik nieuwe bobines nodig had (als ze eenmaal doorslaan dan krijg je ze zelden nog goed.) Dat kreeg ik niet, er kwam een monteur van de vaste wal.
Omdat de scooter niet meer in het water was geweest was de vonkoverslag (tijdelijk over).
Tijdens het uitlezen kwam er niets naar voren, maar tijdens het testen (op het droge) gaf de scooter ineens een ander bijgeluid. Daarop werd besloten de scooter af te voeren naar de leverancier.
Daar werd niets gevonden. Na 3 weken kreeg ik de scooter weer terug en uiteraard werd ik voor gek verklaard (ook ik begon te twijfelen aan mezelf).
Na 2 dagen varen was het probleem weer terug en erger.
Omdat ik in het dagelijksleven niets anders doe als noodoplossingen maken ging ik nadenken hoe dit te tackelen.
Dus ik spoot de bougie gaten vol met XPSlube.
Het probleem was weg en we konden weer varen.
Nu kwam alleen het volgende probleem. Zoals ik ook al voorspelt had tast XPS lube zacht rubber aan!
Dus de afdicht doppen rond de bobines zette uit. Ook de onderste doppen die tussen de bougie en bobine zitten gingen uitzetten. gevolg was dat de bobine zichzelf van de bougie af drukte. Ik heb er alles aan gedaan, maar ze bleven omhoog komen.
Uiteindelijk is er met de scooterleverancier gepraat, en die geeft nu ook aan dat het TE was.
En dat er voorzichtiger met XPSlube omgegaan moet worden omdat het idd de rubbers opvreet (net als WD40 trouwens).
We hebben nu ook speciaal vet (als het goed is, maar dat is toegezegd) om vaker het vet rond de afdichtrubbers te van de bobines te vervangen. Het vet wat je dus door het inspuiten met XPSlube eerst week doet laten worden en met de waterstraal wegspuit.
Dit is 1 jaar en kijk wat het doet met de rubbers van de bobines. Koelslangen zijn niet oliebestendig, wat gaat daarmee gebeuren na 3 a 4 jaar? En met de afdicht rubbers in stekkers? etc etc.
Natuurlijk ben je snel geneigd tot het wegspoelen van zout. Maar pas er wel onwijs mee op.
Zie het maar zo, we spuiten onze auto toch ook niet elke keer af als we een ritje in de winterpekel hebben gereden? En hoelang gaat een auto wel niet mee? Daar tijden we rustig 20 jaar minimaal 20 dagen per winter mee door de pekel en spoelen dat nooit weg!
1x per week grondig schoonmaken is meer dan genoeg (als de scooter elke dag gebruikt word). Gaat de scooter langer in de stalling dan is winterklaar maken een goede optie.
Tevens is het zo dat als de scooter op het strand staat, en er staat een stevig windje, dan blaast de wind zand overal. Maar gelukkig hebben de meeste onderdelen wel enige bescherming er tegen. Als je nu met een harde straal de scooter schoonspuit, spuit je dat zand dus wel overal tussen. En dan doel ik o.a. op b.v. bowden kabels (dat is een kabel die kan duwen en trekken, denk b.v. aan stuur kabels etc) en andere scharnierende delen.
Niet afspoelen is ook niet goed. Maar als de scooter iedere dag gebruikt word, is 1x in week voldoende. Zoet water kan namelijk net zo invreten als zout. Zeker wanneer het het zout doet oplossen en het meeneemt onderdelen in. Als de scooter helemaal vaarklaar is, kan meestal het water niet overal komen. Als je alles schoon gaat maken spuit je wel overal water.
pas er gewoon mee op.
Weten wat zoet water al doet? leg maar een een aluminium deel in een bak met water met een stalen deel, of rvs deel. laat dat een week staan. Doe er dan nog eens zout bij en kijk wat het na een dag doet.