Ervaringen met waterscooters gevraagd

Auteur Topic: Ervaringen met waterscooters gevraagd  (gelezen 17459 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

guest11765

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2013, 17:07:15
Rare vraag tussendoor, waarom heb jij wel een kenteken en de meeste reddingsvaartuigen niet?


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2013, 17:32:08
Rare vraag tussendoor, waarom heb jij wel een kenteken en de meeste reddingsvaartuigen niet?

Het valt mij nu pas op nu je het zegt. Bij ons zijn sowieso alle vaartuigen voorzien van een registratienummer. Dit is wel iets van de laatste twee jaar ongeveer. Het antwoord op je vraag moet ik je even verschuldigd blijven! Ik zal het even navragen, en misschien is er nog een andere collega van onze brigade die hier meeleest (er zitten er nog een paar op het forum als het goed is).


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2013, 18:14:25
Rare vraag tussendoor, waarom heb jij wel een kenteken en de meeste reddingsvaartuigen niet?

Had het gelijk even voor je nagevraagd. Bij Reddingsbrigade Ouddorp zijn alle snel-varende eenheden voorzien van een registratienummer omdat dit op binnenwater verplicht is. Het kan wel eens voorkomen dat we voor trainingen of externe bewakingen varen op bijvoorbeeld het Grevelingenmeer.


guest11765

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2013, 18:33:48
o ok  ;)


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2013, 11:56:28
Gister was er toevallig een aflevering van bondi rescue op tv, met daarin veel reddingen met de waterscooter. Er gebeurde waar ik bang voor ben, hij gaat om in een golf van minder dan een meter. Dit soort dingen bevestigen mijn eigen ''gevoelens'' met betrekking tot die machines.
Ik heb de aflevering ook gezien. Er zaten teveel mensen op de waterscooter en ze gingen naar de melding toe met een slachtoffer van een eerdere melding nog op de plank. Als je zag hoe dicht ze langs de kant voeren, had de schipper deze eerst af kunnen zetten. Er werd weinig gecommuniceerd met de SO's dus iedereen hing maar een beetje naast de plank. dan kan je niks meer.
Ik neem zelden iemand mee achterop de waterscooter zelf. Als je SO of opstapper op de plank ligt, heb je veel minder moeite met de stabiliteit.
Hij had met zoveel slachtoffers ook kunnen wachten op de collega's met de rescue boards door even als drijvend eiland te fungeren.

Ik hoop niet dat je je keuze baseert op de afleveringen van Bondi Rescue  ;)

Citaat
Daarnaast is de waterscooter natuurlijk niet in te zetten met (langzaam varende) bewaking.
Ik vaar regelmatig stationair (langzaam). Onze waterscooter vaart ongeveer 3 km/u stationair. zo kan ik perfect de badgasten in de gaten houden. Het is net een varende looppatrouille. Je bent makkelijk aanspreekbaar. Nadeel is schijnbaar wel dat de motor minder gekoeld wordt. dus als ik ongeveer 10/20 minuten stationair heb gevaren, trap ik hem een tijdje op zn staart. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Citaat
Ten slotte: Als reactie op danny en kapitein heack, in mijn opinie moet je ''spelen''. Dit zeg ik met elke boot. Waarom; van spelen leer je je boot kennen. Het lijkt me duidelijk dat spelen niet op een vol strand gebeurd. Van een paar keer opzettelijk landen, een paar keet opzettelijk een opstapper overboord gooien en hem oppakken, een paar keer de branding kruisen en zelfs zo snel mogelijk varen; leer je alleen maar beter wat je boot doet. Ik heb nog even opgezocht hoe dit heet in het woordenboek; trainen.
Inderdaad. Vergeet alleen het woord spelen. Als je geldschieter dit hoort, of denkt te zien, heb je een probleem.

Wij op Ouddorp zijn in ieder geval heel tevreden over onze waterscooters. We hebben er nu 2 en ze presteren boven verwachting. Ongewenst gaat bijna alles wel een keer kapot, maar de waterscooters gaan al een jaar langer mee dan begroot.


guest11765

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2013, 08:32:19
Nou over degelijkheid kan ik ook wel een boekje open doen  :o
Maar dat komt ook omdat wij tegen mijn adviezen in, TE veel schoonmaken.

Tevens al meerdere keren wat in de Jet gehad aan vuil, waardoor 1x zelfs de hele norzel gedemonteerd moest worden.

En net zoals bij voertuigen is het ook bij vaartuigen, en daar komt het grootste nadeel dat bij de KNRM het door wisselend (lifeguard)personeel is: zonder 1 verantwoordelijk iemand, zonder maar een paar verantwoordelijke bestuurders, gaat iedereen zijn eigen dingen doen, en is het killing voor een machine.

Maak b.v. zo'n machine niet TE goed schoon. Elke dag een waterstraal over dat motorblok is helemaal niet goed. Er zitten vetten en beschermingen op delen waar je dat met teveel water helemaal niet weg wilt spoelen. Liever een beetje zout, dan geen bescherming. Harde waterstralen bij de norzel en het besturingssysteem zorgt er ook voor dat je ipv het zand weg spoelt, juist op plekken spoelt waar het normaal niet zou komen.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2013, 11:09:04
Wij spoelen hem iedere dag af, van binnen en buiten en daarna gaat er een lading xps lube overheen, die vetlagen zitten al zo mooi vast dat je die er niet meer afspoelt met een beetje water. Wij hebben ongeveer 15 schippers en een behoorlijk aantal mensen die de waterscooter als hun eigen kindje zien.   0098

De jet kunnen wij bereiken door onder de scooter, het wierfilter te demonteren. Dan kan je overal bij. Behalve als er een stuk kite, met lijntjes en al om de schroef heen zit. Dan moet alles er af. :'(


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2013, 14:17:25
Wij spoelen hem iedere dag af, van binnen en buiten en daarna gaat er een lading xps lube overheen, die vetlagen zitten al zo mooi vast dat je die er niet meer afspoelt met een beetje water. Wij hebben ongeveer 15 schippers en een behoorlijk aantal mensen die de waterscooter als hun eigen kindje zien.   0098

Haha mooi verwoord! 0098


guest11765

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2013, 06:15:37
Nou als ik er ben zie ik het ook als mijn verantwoordelijkheid, omdat ik nou eenmaal wel een technische kronkel in mijn brein heb zitten.

Wij varen met BRP Seadoo.
Het tweede seizoen pakte ik de scooter en op dag 4 ging het fout (geen vermogen).
Ik wilde net in een flinke branding terug varen naar het strand en dan is het best spannend als je niet vooruit komt!
Ik wist gelijk dat het vonk overslag was.
We zijn naar het boothuis gereden en daar heb ik de bobines gedemonteerd.
Boven op de bougies lag een kleine 2cm opgehoopt zout.
Ik heb meteen een melding gemaakt dat ik nieuwe bobines nodig had (als ze eenmaal doorslaan dan krijg je ze zelden nog goed.) Dat kreeg ik niet, er kwam een monteur van de vaste wal.
Omdat de scooter niet meer in het water was geweest was de vonkoverslag (tijdelijk over).
Tijdens het uitlezen kwam er niets naar voren, maar tijdens het testen (op het droge) gaf de scooter ineens een ander bijgeluid. Daarop werd besloten de scooter af te voeren naar de leverancier.
Daar werd niets gevonden. Na 3 weken kreeg ik de scooter weer terug en uiteraard werd ik voor gek verklaard (ook ik begon te twijfelen aan mezelf).
Na 2 dagen varen was het probleem weer terug en erger.
Omdat ik in het dagelijksleven niets anders doe als noodoplossingen maken ging ik nadenken hoe dit te tackelen.
Dus ik spoot de bougie gaten vol met XPSlube.
Het probleem was weg en we konden weer varen.

Nu kwam alleen het volgende probleem. Zoals ik ook al voorspelt had tast XPS lube zacht rubber aan!
Dus de afdicht doppen rond de bobines zette uit. Ook de onderste doppen die tussen de bougie en bobine zitten gingen uitzetten. gevolg was dat de bobine zichzelf van de bougie af drukte. Ik heb er alles aan gedaan, maar ze bleven omhoog komen.

Uiteindelijk is er met de scooterleverancier gepraat, en die geeft nu ook aan dat het TE was.
En dat er voorzichtiger met XPSlube omgegaan moet worden omdat het idd de rubbers opvreet (net als WD40 trouwens).
We hebben nu ook speciaal vet (als het goed is, maar dat is toegezegd) om vaker het vet rond de afdichtrubbers te van de bobines te vervangen. Het vet wat je dus door het inspuiten met XPSlube eerst week doet laten worden en met de waterstraal wegspuit.

Dit is 1 jaar en kijk wat het doet met de rubbers van de bobines. Koelslangen zijn niet oliebestendig, wat gaat daarmee gebeuren na 3 a 4 jaar? En met de afdicht rubbers in stekkers? etc etc.

Natuurlijk ben je snel geneigd tot het wegspoelen van zout. Maar pas er wel onwijs mee op.
Zie het maar zo, we spuiten onze auto toch ook niet elke keer af als we een ritje in de winterpekel hebben gereden? En hoelang gaat een auto wel niet mee? Daar tijden we rustig 20 jaar minimaal 20 dagen per winter mee door de pekel en spoelen dat nooit weg!

1x per week grondig schoonmaken is meer dan genoeg (als de scooter elke dag gebruikt word). Gaat de scooter langer in de stalling dan is winterklaar maken een goede optie.

Tevens is het zo dat als de scooter op het strand staat, en er staat een stevig windje, dan blaast de wind zand overal. Maar gelukkig hebben de meeste onderdelen wel enige bescherming er tegen. Als je nu met een harde straal de scooter schoonspuit, spuit je dat zand dus wel overal tussen. En dan doel ik o.a. op b.v. bowden kabels (dat is een kabel die kan duwen en trekken, denk b.v. aan stuur kabels etc) en andere scharnierende delen.

Niet afspoelen is ook niet goed. Maar als de scooter iedere dag gebruikt word, is 1x in week voldoende. Zoet water kan namelijk net zo invreten als zout. Zeker wanneer het het zout doet oplossen en het meeneemt onderdelen in. Als de scooter helemaal vaarklaar is, kan meestal het water niet overal komen. Als je alles schoon gaat maken spuit je wel overal water.

pas er gewoon mee op.

Weten wat zoet water al doet? leg maar een een aluminium deel in een bak met water met een stalen deel, of rvs deel. laat dat een week staan. Doe er dan nog eens zout bij en kijk wat het na een dag doet.


guest11765

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2013, 06:45:38
En tevens hadden we iemand op een andere post die 20 liter benzine probeerde leeg te kieperen onder de oliedop. En dan mij opbellen met de vraag of het kwaad kan?

Dan snap je wel dat ik reageer met dat ik liever 1 iemand verantwoordelijk zou zien voor onderhoud/schoonmaken en 1 iemand als bestuurder (of meerdere die een goed en degelijk team vormen.)

Want je doet zoiets een paar keer fout, en het kan echt het einde van je scooter betekenen.