Ervaringen met waterscooters gevraagd

Auteur Topic: Ervaringen met waterscooters gevraagd  (gelezen 17458 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

guest11765

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 14 maart 2013, 09:37:25
Je hebt inderdaad helemaal gelijk, de manoeuvreer eigenschappen zijn belangrijker dan 150 PK extra onder je gat! Wie-o-wie weet trouwens waarom de KNRM van model is veranderd? Redned heeft 1 type, die elk jaar alleen veranderd qua ontwerp. Maar de maatschappij heeft een ander type!

Het verhaal is niet zo heel complex...

In eerste instantie heeft de KNRM met yamaha's getest.
De RIB's zijn allemaal voorzien van Yamaha's, dus de connectie was er al.

Helaas werden deze te duur gevonden per stuk.
Bij verder kijken kwamen ze op Sea doo uit. Toen was het eerste type van ons nog beschikbaar.
Dit is echt een back to basic type. Gewoon een normale gaskabel, manuele bucket, en niet al te veel poespas.
Het was ook een relatief kleine scooter.
Hier is 2 jaar mee gevaren.

Toen kwam seizoen 3, sea-doo maakte bekend niet meer het oude model te leveren. Tevens is er gekeken hoe betrouwbaar de scooter waren bij Redned, en is er een overstap gemaakt naar het nieuwe type. (meer eilanden dus we hadden meer scooters nodig.)

Nu heb ik in de wandelgangen vernomen dat de oudere scooters er uit gaan en er nieuwe type voor in de plaats komen, maar wat er waar van is???????? Reden: ook maar 1 type scooter voor de uniformiteit.

Het oude type is een heel fijn type, omdat het echt heel primitief vaart, alles wat de scooter doet, komt door jou. Jij bent volledig de baas zeg maar. Helaas is hij wel wat aan de kleine kant als je zo groot bent als ik. Het nieuwe type vaart eigenlijk wel bijzonder goed. Dit komt mede omdat de electronica wel heel mooi je helpt. En mede door zijn grote, is hij stabieler en vaart iets comfortabeler.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #41 Gepost op: 14 maart 2013, 10:59:51
Het verhaal is niet zo heel complex...

In eerste instantie heeft de KNRM met yamaha's getest.
De RIB's zijn allemaal voorzien van Yamaha's, dus de connectie was er al.

Helaas werden deze te duur gevonden per stuk.
Bij verder kijken kwamen ze op Sea doo uit. Toen was het eerste type van ons nog beschikbaar.
Dit is echt een back to basic type. Gewoon een normale gaskabel, manuele bucket, en niet al te veel poespas.
Het was ook een relatief kleine scooter.
Hier is 2 jaar mee gevaren.

Toen kwam seizoen 3, sea-doo maakte bekend niet meer het oude model te leveren. Tevens is er gekeken hoe betrouwbaar de scooter waren bij Redned, en is er een overstap gemaakt naar het nieuwe type. (meer eilanden dus we hadden meer scooters nodig.)

Nu heb ik in de wandelgangen vernomen dat de oudere scooters er uit gaan en er nieuwe type voor in de plaats komen, maar wat er waar van is???????? Reden: ook maar 1 type scooter voor de uniformiteit.

Het oude type is een heel fijn type, omdat het echt heel primitief vaart, alles wat de scooter doet, komt door jou. Jij bent volledig de baas zeg maar. Helaas is hij wel wat aan de kleine kant als je zo groot bent als ik. Het nieuwe type vaart eigenlijk wel bijzonder goed. Dit komt mede omdat de electronica wel heel mooi je helpt. En mede door zijn grote, is hij stabieler en vaart iets comfortabeler.

Duidelijk verhaal!


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #42 Gepost op: 14 maart 2013, 16:25:05
Al met al lijkt mij de conclussie dat iedere dienst vaart met het apparaat die bij hem past. Heb je met veel verschillende en / of onervaren personen of jonge leden te maken dan zal je mijn inziens sneller voor een lichtere machine gaan.

Op een forum vragen wat de beste machine is dat schiet niet op. Organiseer gewoon een middag waar je verschillende machines bij elkaar hebt. Dan kan je ze in gelijke omstandigheden testen in je eigen werkgebied. Dat is echt het beste. Iedereen heeft zijn mening klaar en zal nooit toegeven dat de ene machine beter is dan de andere. Dat is namelijk de menselijk aard. Die aard heb ik ook maar ik wordt ook altijd graag van het tegendeel bewezen.

Als iemand aan ons vraagt om mee te werken aan een demo of testdag dan staan wij daar uiteraard voor open.  O0


guest11765

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 14 maart 2013, 20:31:36
Ja ik denk dat je daar een heel goed punt pakt. Het is natuurlijk: wie zijn de mensen die er mee moeten varen en waar varen ze.

Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat jullie machine niet goed is, ik stel alleen al dat vermogen ten twijfel.

En last but not least: vraag ik mij af of die machine gezien de aanschafprijs, werkelijk dat prijsverschil goed maakt in vaargedrag.


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #44 Gepost op: 14 maart 2013, 20:41:28
Vergeet niet dat wij hier een hele sponsoractie voor op poten hebben gezet onder de inwoners van Bloemendaal. Alle straten zijn ze door geweest en hier is een stevig bedrag mee opgehaald. Daarnaast hebben wij vrijstelling van de BTW en heeft de directeur van Kawa Nederland zelf een belangrijke rol gespeeld in de bemiddeling bij de dealer. Al met al is hij dus "gratis" maar daar is wel heel veel dank voor naar de burgers van Bloemendaal!  O0 O0


guest11765

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 15 maart 2013, 08:31:39
Maar ook zeker niet te vergeten de mensen die de lobby hebben gedaan aan de deuren en bij de directeur van Kawa.

Want geld op willen halen is 1, maar volhouden ook als je een paar keer nee te horen heb gekregen vergt ook doorzetten en uithoudingsvermogen.


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #46 Gepost op: 15 maart 2013, 15:02:15
Helemaal juist. O0


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #47 Gepost op: 15 maart 2013, 17:43:37
Helemaal juist. O0

Jasper waar ik nog wel naar benieuwd ben, hoe ziet jullie beleid eruit op de waterscooter. Jullie gebruiken hem momenteel nog niet voor reddingen? (puur een aanname wegens het ontbreken van de plank)
Maar wanneer mag je er op varen? Welk opleidingsprogramma hanteren jullie? Wie mag er op varen (waar ligt de grens) Gaan jullie verschillen invoeren tussen schipper en opstapper?

Allemaal vragen, ik hoor t graag!


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #48 Gepost op: 15 maart 2013, 20:44:12
Wij werken in het beginsel met een kwalificatiesysteem. Het zal bij ons dus niet gebeuren dat wanneer iemand bijvoobeeld al ergens anders een bevoegdheid heeft of een vaarbewijs dat je bij ons dan ook meteen alles mag. Kwalificeren doe je door opleiding en training in de praktijk. Na bewezen geschiktheid is iemand gekwalificeerd om bij normale omstandigheden zelfstandig met een boot te gaan varen. Later gaan we dan bij slechte(re) weersomstandigheden verder met de opleiding. Nadat er dan diverse momenten zijn geweest waarop men zich weer heeft bewezen zal ook de kwalificatie voor zwaar weer worden gegeven. Dit zal elk jaar bij moeten worden gehouden en aan worden getoond. Daar kan eigenlijk geen vaarbewijs tegen op.

Nu pak ik weer even de topic op met de waterscooter. Voor de scooter hebben wij de luxe dat we kunnen beschikken over een instructeur die zowel door de bond als door de politie gekwaificeerd is als opleider / instructeur. Alle mensen die gekwalificeerd zijn voor de gewone boot bij zware weersomstandigheden hebben nu een theorie training gehad en minimaal de praktijktraining. Omdat wij nog niet met een plank varen is er geen training gegeven voor de opstapper en het varen met de plank. Wij werken niet met een verschil tussen schipper en opstapper. Iedereen die bij zwaar weer op dat ding zit moet hem kunnen besturen. Als je bestuurder er af kukkelt en je opstapper weet er helemaal geen raad mee dan heb je er nog steeds niets aan. In principe varen wij gewoon alleen met als backup een boot. Wij zien wel de meerwaarde in van de plank dus hij is besteld. We zijn, ja ook bij Bloemendaal, toch even terughoudend om zomaar even een plank van ongeveer € 1500,00 te kopen. Uiteraard zal straks de training dus weer hervat worden maar dan ook met plank en als opstapper.
Door de omvang van onze scooter denk ik dat wij toch eigenwijs gaan zijn en de opstapper op bok laten zitten. Ik heb zelf op die plank gelegen van de knrm scooter tijdens de try out dag maar dat was nou niet echt wat je zegt aangenaam. Maar wie weet dat we daar nog wel achter gaan komen dat het ook anders kan.

Op dit moment zijn er al heel veel reddingen uitgevoerd met de scooter. Wij hebben 24/7 356 een bezetting van twee man op de post. Door hun worden er heel veel eerste lijns reddingen uitgevoerd. Het betreft hier vaak een kite surfer die even van het water gepikt moet worden of een luchtbed dat op drift is gegaan. Ook is er om bijstand vanuit Noordwijk gevraagd om te helpen zoeken naar een vermist persoon. Er is toen gevaren door een instructeur van Noordwijk op onze machine en die heeft geholpen bij het bergen van het slachtoffer. Alles staat op onze internet pagina www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl
Onze mening is dan ook dat je zonder plank best dat ding kan gebruiken. Hij is super stabiel dus hij slaat niet zomaar om als er iemand op klimt van achter. Met de plank zal dit uiteraard alleen maar makkelijker worden.

Inzet criterium is dat er altijd een tweede persoon aanwezig moet zijn op de post voordat de boot gaat varen. Dan is ook de alarmploeg of buurtbrigade al onderweg of aanwezig als backup.

Hele lap tekst (waar ook uiteraard weer heel erg op geschoten gaat worden maar ach dat ben ik gewend van fora) ik weet niet of al je vragen hiermee beantwoord zijn anders hoor ik het wel.


guest11765

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 16 maart 2013, 09:21:55
Een plank er achter heeft meerdere negatieve punten:
1) De jet aandrijving komt gezien het gewicht in het midden te liggen, waardoor de scooter heel anders gaat sturen
2) De persoon achterop op de plank kan door verkeerd liggen of verkeerd zijn evenwicht te verdelen de hele scooter sturen.
3) Je moet er altijd rekening mee houden bij terugkomst op het stand
4) De achterkant van de scooter moet wel de juiste bescherming hebben tegen het schuren van de plank, anders schuurt het polyester zo door.
5) De elastieken kan je wel 100x blijven afstellen voor dat je de juiste setting gevonden hebt die lekker vaart, en dan uiteindelijk breekt er weer 1.

De voordelen zijn
1) het makkelijk op de scooter kunnen klimmen en afglijden naast het slachtoffer
2) een laag platform voor het slachtoffer
3) laag zwaartepunt als je met 2 mensen op pad gaat (bestuurder en opstapper)
4) Veel snellere scoop and run

Het is me al eens opgevallen van de filmpjes dat de mensen in bloemendaal heel veel zitten op de scooter. Buiten dat het heel slecht is voor je rug en nieren, heb je ook veel minder overzicht. Nou moet ik wel zeggen dat het dan weer beter vaart met iemand achterop als je alle twee zit. Het voordeel voor jullie is die stabiliteit van die zeer grote machine. Want op een kleine machine als ons ben je echt een tuimelaar als je er met ze tweeen relaxed op gaat zitten. Daarom varen wij altijd met 1 iemand op het bord en 1 iemand op de scooter (uitgezonderd kinderbeestfeest omdat je anders nog grotere golven trekt). Tevens geef je het argument aan dat het redelijk makkelijk is om achterop te klimmen, maar dat ga je echt niet redden als de persoon vermoeid is en jij ook nog in de impactzone van de branding ligt. Dan is de plank ideaal.

Het comfort van de plank "ligt" helemaal aan jezelf. Ik kan je diverse houdingen verstellen waarop je heel fijn ligt en goed vast kan houden, en waarmee de bestuurder toch snelheden kan halen van 60km/h met iemand achterop (afhankelijk van de golfslag)

Wel moet ik aangeven dat een keer bij een test wij gekeken hebben wat sneller is bij een incident wat b.v. 4 km links of rechts van de post is en je hebt een opstapper nodig. Opties:
1) met scooter op de trailer achter de auto eerst 4km er heen rijden dan lanceren
2) scooter lanceren voor de post en met 2 man er heen
3)  scooter lanceren 1 man erop, trailer los koppelen en laten staan op het strand en met de auto mee rijden, daar word de 2de persoon opgepikt en dan naar het incident.

Afhankelijk van hoe druk het is op het strand, is optie 3 het snelste. De scooter kan veel makkelijker en harder varen. Heeft minder te lijden van het over het hobbelige zand rijden. En je hebt meteen je auto met alle EHBO ter plaatsen. Is wel weer afhankelijk van de golfslag en wat er met het slechtoffer aan de hand is.

Kan de auto maar stapvoets rijden heeft het al geen zin. En is de branding heel heftig is het beter op er maar 1x doorheen te gaan. Is het slechtoffer gewoon bij kennis is het misschien wel handig om hem alleen op te halen.