Hoi Golly,
Dank voor je uitgebreide antwoord. Sta mij toe dat ik daaruit een aantal zinnen pak, waarvan ik hoop dat je die verder kunt toelichten. Strikt genomen heb je waarschijnlijk gelijk. Een filmpje van de Nederlandse Hartstichting, met een perfect uitgevoerde demonstratie zou beter hebben volstaan als toelichting op het onderwerp, dat werd besproken in het programma.
Dit vraagt een toelichting, want dat begrijp ik niet helemaal. Was het instructeursschap onderdeel van je wetenschappelijk onderzoek?
Over de Chinlift hebben we het eerder gehad. Je kunt op een pop géén Chinlift aanleren. Het is hooguit een handeling die pro-forma moet worden uitgevoerd voor een examen. In hoeverre dat in de praktijk werkt blijft dus de vraag. Het rijzen van de borstkas is altijd je belangrijkste parameter bij een beademing. Dat lijkt hier dan weer wel correct uitgevoerd.
Expert
Hoi Expert,
Inderdaad ik ben in het kader van een (niet mijn eigen)Wetenschappelijk onderzoek door de Universiteit Maastricht (Taskforce QRS) opgeleid tot student-instructeur BLS-AED, waarbij onderzocht werd of Studenten ( Gezondheidszorg/wetenschappen of CIOS (sportdocent)) middelbare scholieren reanimeren kunnen leren op het zelfde niveau als de traditionele instructeurs (ehbo-instructeur, verpleegkundige en arts). Dit bleek van een zelfde niveau te zijn, en in die tijd zijn de ERC richtlijnen voor potentiële instructeurs dan ook overgenomen door de NRR. Dit heeft ertoe geleid dat studenten in het gezondheidsdomein aan de UM nu als student-instructeur lesgeven aan medestudenten en scholieren onder toezicht van een full instructor en zij full instructor worden als zij na behalen van de Bachelor of Science en 2 "stage cursussen" Full instructor worden en zelfstandig cursussen mogen geven. Dit project zorgt er bovendien voor dat middelbare scholieren en studenten tegen een acceptabel bedrag een BLS-AED certificaat kunnen behalen. Hierdoor is het voor scholen aantrekkelijker om het in het lesprogramma/curriculum op te nemen. Door een verhuizing ben ik helaas niet meer werkzaam voor QRS, maar omdat ik afgestudeerd ben, ben ik Full Instructor en mag ik zelfstandig lesgeven, zoals bijvoorbeeld EHBO-instructeurs dat ook mogen.
Ik ben met je eens dat de chinlift een manier is om de luchtweg te openen, en dat er meerdere zijn, echter, deze zijn voor de cursist moeilijker te leren en ook niet effectief te oefenen op een BLS pop. Neem als voorbeeld de jaw thrust, annie doet niet mee, en op een persoon met spierspanning oefenen is ook geen optie.
Ik weet niet precies waarom de neklift (heet ie zo??) verwijderd is uit het protocol, ik vermoed echter dat het te maken had met hyperextensie van de nek, wat vaak ook weer niet wenselijk is.
Wanneer de gemaakte fouten geisoleerd gemaakt zouden zijn zou ik waarschijnlijk met feedback een cursist laten slagen, en bij effectieve uitvoering zou ik meerdere foutjes ook nog wel door de vingers zien, in dit geval vind ik echter dat als een authoriteitsfiguur (dokter in witte jas) een dergelijke demonstratie geeft het eigenlijk gewoon goed moet gebeuren, en dan bedoel ik eigenlijk volgens de eisen die de NRR/ERC stelt aan potentiële instructeurs.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is
Ik ben het overigens mee eens dat u allen stelt dat de uitkomst telt, maar wanneer men een vaardigheid als reanimeren aan de massa wilt leren zijn eenduidige regels en handelswijzen noodzakelijk, omdat er anders discussie kan ontstaan tussen hulpverleners die door een ander getraint zijn, en dat heeft Zeker invloed op de uitkomst.
Ter toelichting, ik ben 2 maal betrokken geweest bij een reanimatie, 1x op straat, 1x bij een evenement, en gebruik dit zeker als referentiekader in mijn lessen. Uiteraard kom ik niet dagelijks in deze positie zoals anderen hier dat wel komen, en ik erken zeer zeker dat de ervaring een andere dimensie aan je lessen toevoegt.
Wanneer ik les zou geven aan artsen en verpleegkundigen zou ik het zeer zeker met jullie eens zijn, echter geef ik vooral les aan leken en eerste hulp verleners, die ik vervolgens het veld in moet sturen om bij meldingen adequaat te reageren, en dan vind ik dat ik best streng mag zijn, omdat wij een goed niveau van eerste hulpverlening willen bieden op evenementen.