Golly,
En hebben we het wederom over het referentiekader van de instructeur. Nou heb jij een academische opleiding afgerond in een richting die wat raakvlakken heeft met de geneeskunde. Maar het leeuwendeel van de instructeurs werkt toch echt in die pillenfabriek. Voor hen is de EHBO opleiding van het Oranje Kruis de referentie.
Het gaat mij dus niet op jouw referentiekader als uitzondering. Neen.., het gaat mij om het referentiekader van het grote geheel. Daarop is mijn reactie ook van toepassing. Hoe gaan die om met de vragen die ter sprake komen.
Expert.
Vanuit mijn perspectief dan:
Ik ben werkzaam als technician in de chemische industrie.
Heb geen enkele medische of zorgachtergrond.
Ben vrijwilliger bij het Rode Kruis, actief in de evenementenhulpverlening.
Als hobby ben ik EHBO-instructeur geworden en geef in mijn vrije tijd voornamelijk herhalingslessen aan lokale EHBO- en RK-verenigingen. Soms krijg ik de kans via mijn werkgever om aan collega's een reanimatie of EHBO-cursus te geven.
Bij mijn lessen probeer ik in gedachten te houden welke groep ik voor me heb. Bij de verenigingen leg ik dan ook focus op huis-tuin en keuken-EHBO, daar ben ik, met mijn ervaring als evenementenhulpverlener goed in. Als ik een groep heb uit de industrie, dan ligt de focus op zaken die daar potentie hebben. Denk bijvoorbeeld aan chemische of elektrische ongevallen. Dit kan ik, gezien mijn achtergrond, ook vrij goed.
Zaken zoals BLS en shock etc. kan ik doceren, mits ik me aan de richtlijnen houd. In dit geval het OK-boekje. In deze zaken heb ik weinig achtergrondkennis en nagenoeg geen praktische ervaring. Zelf uitwijden hierin is dan ook een valkuil waar ik vaak genoeg in ben gestapt en is een oorzaak dat er spookverhalen over bijvoorbeeld reanimatie de wereld ingeholpen worden. Diepgang in deze zaken probeer ik te geven door gastdocenten uit te nodigen.
Natuurlijk gebeurt het nog steeds dat er vragen gesteld worden waar ik geen direct juist antwoord op heb. Gelukkig is mijn zelfvertrouwen voor een lesgroep groot genoeg dat ik tijdens een les durf te zeggen dat ik geen pasklaar antwoord heb en er de volgende keer op terugkom. Nazoeken via algemeen beschikbare literatuur of via dit forum levert dan meestal voldoende op om er later uitgebreid op in te kunnen gaan tijdens de les. Ook navraag via mijn rayon (cluppie EHBO-instructeurs die samen voor hun bijscholing zorgen) is iets waar ik graag gebruik van maak.
Was dit een perspectief waar je naar op zoek was Expert? Vraag gerust door, mocht er nog iets zijn