Competenties EHBO en AED instructeur

Auteur Topic: Competenties EHBO en AED instructeur  (gelezen 30043 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2013, 23:07:01
Dat geldt dat voor de specialist in loondienst en niet voor de vrijgevestigde specialisten.

Misschien mag het dan wel in het kader van ''maatschappelijk verantwoord ondernemen''  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2013, 07:04:11

NedCert is recent begonnen met het geven van instructeurscursussen. Tijdens de cursus worden instructeurs in spé opgeleid door docent-instructeurs; praktijkmensen (ambulance/seh/brandweer) zoals ik.  De instructeur kan altijd terugvallen op de docent-instructeur door te bellen, mailen of whatsappen.

Hebben andere organisaties een soortgelijke methode? Ik heb namelijk begrepen dat bij anderen de instructeurs elkaar opleiden.


René,

Je iPhone als back up. Dat is toch scharrig. Dan sta je toch voor joker als docent.

Expert


helm

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2013, 07:35:05
René,

Je iPhone als back up. Dat is toch scharrig. Dan sta je toch voor joker als docent.

Expert

Scharrig,... die term heb ik niet meer gehoord sinds in uit Den Helder weg ben.  :)
Er zijn bitter weinig collega's die voor een groep leken willen staan.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2013, 11:12:42
DRK,

Zonder enige twijfel dat ik je inzet en toewijding louterend vind. Maar het overdragen van boekenkennis is iets anders als het refereren aan klinische ervaring.

Het fenomeen shock doceer je niet aan de hand van richtlijnen.

Expert.

Het fenomeen shock doceer ik met behulp van een Lotus, dit is voor mij de meest realistische optie zonder cursisten te mishandelen ;).

Terugkomend op de competenties van een instructeur:
Ja, ik ben het met je eens dat EHBO onderwijs gebaat is met meer instructeurs op jouw kennisniveau. De diepgang die jij kan brengen in de lessen, aangevuld met praktijkvoorbeelden, zal ik nooit kunnen evenaren.
Toch, ondanks jouw praktijkervaring en kennis zal je je leken-cursisten geen extra handelingen kunnen/mogen aanleren t.o.v. mijn leken, met inachtneming van de OK richtlijnen. Bij een gelijke instructie zal dus, theoretisch gezien, mijn cursist net zo competent zijn als de jouwe.
Ook is er een schrijnend tekort aan (arts)instructeurs, dus zullen we het voorlopig met de gemotiveerde/enthousiaste leken moeten doen die putten uit boekenwijsheid.

Natuurlijk zou ik graag wat praktijkervaring op willen doen en steek hier behoorlijk wat vrije tijd in om dit te bereiken. Echter is geen enkele zorginstellingen bereid om tijd (=geld, ik weet het) te investeren in leken. Iemand van de SIGMA gaat jaarlijks een dagje mee op de ambu of loopt mee op de spoedeisende hulp, maar voor een EHBO instructeur zijn deze middelen niet beschikbaar. Nu heb ik vanwege mijn werkzaamheden in de offshore wel de nodige papieren om mee te mogen met een heli, dus mocht je nog eens een plekkie over hebben dan houd ik me aanbevolen 998765

Ik heb in een ander onderwerp al eerder aangegeven dat we ons mbt de EHBO niet blind moeten staren op BLS. Dit is maar een onderdeel van het totale EHBO lespakket waarin geinstrueerd wordt.
Maar een klein deel van de cursisten die ik lesgeef hebben daadwerkelijk eens moeten reanimeren, (bijna) altijd in de huiselijke sfeer. Het overgrote merendeel van de EHBO handelingen is niet-levensbedreigend zoals splinters, kleine letsels, strijkkraaltjes (oid) in neus/oor/lichaamsopening naar keuze (vraag maar niet).

Daarnaast bestaat een groot deel van de EHBO lessen uit het maken van onderscheid tussen wat-kan-men-zelf en waarvoor moet men naar de huisarts/HAP, met als leidraad hierin altijd dat men bij twijfel doorgaat naar de prof! De onderricht in spoedeisende (levensbedreigende) zaken richt zich voornamelijk op de veiligheid van de leek-hulpverlener, correcte alarmering en voorkomen van verslechtering van het letsel.

Ik zal niet beweren dat de OK-leerstof die wij als EHBO-instructeur doorgeven aan de cursisten perfect is. De discussies die ik de laatste weken hier gevolgd heb zijn voor mij echt een eye-opener geweest! Echter gaat het hier om leerstof die doorgegeven moet worden aan alle niveaus binnen onze samenleving. De OK materie is er dan ook op gericht om het zo simpel mogelijk te houden (KISS?) zodat deze lesstof aan een breed publiek gegeven kan worden. Het maakt van een EHBO-er dan ook zeker geen geimproviseerde noodarts die in BLS situaties altijd adequaat kan handelen!
vrijwilliger instructeur


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2013, 11:25:26
Het fenomeen shock doceer ik met behulp van een Lotus, dit is voor mij de meest realistische optie zonder cursisten te mishandelen ;).

Terugkomend op de competenties van een instructeur:
Ja, ik ben het met je eens dat EHBO onderwijs gebaat is met meer instructeurs op jouw kennisniveau. De diepgang die jij kan brengen in de lessen, aangevuld met praktijkvoorbeelden, zal ik nooit kunnen evenaren.
Toch, ondanks jouw praktijkervaring en kennis zal je je leken-cursisten geen extra handelingen kunnen/mogen aanleren t.o.v. mijn leken, met inachtneming van de OK richtlijnen. Bij een gelijke instructie zal dus, theoretisch gezien, mijn cursist net zo competent zijn als de jouwe.
Ook is er een schrijnend tekort aan (arts)instructeurs, dus zullen we het voorlopig met de gemotiveerde/enthousiaste leken moeten doen die putten uit boekenwijsheid.

Natuurlijk zou ik graag wat praktijkervaring op willen doen en steek hier behoorlijk wat vrije tijd in om dit te bereiken. Echter is geen enkele zorginstellingen bereid om tijd (=geld, ik weet het) te investeren in leken. Iemand van de SIGMA gaat jaarlijks een dagje mee op de ambu of loopt mee op de spoedeisende hulp, maar voor een EHBO instructeur zijn deze middelen niet beschikbaar. Nu heb ik vanwege mijn werkzaamheden in de offshore wel de nodige papieren om mee te mogen met een heli, dus mocht je nog eens een plekkie over hebben dan houd ik me aanbevolen 998765

Ik heb in een ander onderwerp al eerder aangegeven dat we ons mbt de EHBO niet blind moeten staren op BLS. Dit is maar een onderdeel van het totale EHBO lespakket waarin geinstrueerd wordt.
Maar een klein deel van de cursisten die ik lesgeef hebben daadwerkelijk eens moeten reanimeren, (bijna) altijd in de huiselijke sfeer. Het overgrote merendeel van de EHBO handelingen is niet-levensbedreigend zoals splinters, kleine letsels, strijkkraaltjes (oid) in neus/oor/lichaamsopening naar keuze (vraag maar niet).

Daarnaast bestaat een groot deel van de EHBO lessen uit het maken van onderscheid tussen wat-kan-men-zelf en waarvoor moet men naar de huisarts/HAP, met als leidraad hierin altijd dat men bij twijfel doorgaat naar de prof! De onderricht in spoedeisende (levensbedreigende) zaken richt zich voornamelijk op de veiligheid van de leek-hulpverlener, correcte alarmering en voorkomen van verslechtering van het letsel.

Ik zal niet beweren dat de OK-leerstof die wij als EHBO-instructeur doorgeven aan de cursisten perfect is. De discussies die ik de laatste weken hier gevolgd heb zijn voor mij echt een eye-opener geweest! Echter gaat het hier om leerstof die doorgegeven moet worden aan alle niveaus binnen onze samenleving. De OK materie is er dan ook op gericht om het zo simpel mogelijk te houden (KISS?) zodat deze lesstof aan een breed publiek gegeven kan worden. Het maakt van een EHBO-er dan ook zeker geen geimproviseerde noodarts die in BLS situaties altijd adequaat kan handelen!

Doceer je met de Lotus alleen de 'witte' shock of ook de 'rode' shock (CO en anafylaxie)?
Arts  www.alphalog.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2013, 11:37:37
Doceer je met de Lotus alleen de 'witte' shock of ook de 'rode' shock (CO en anafylaxie)?

en dan zie je die laatste in het echt bij een slachtoffer met een getinte huidskleur en dan snap je er helemaal niets meer van (van de kleuren...). Dat was mijn ervaring in ieder geval.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2013, 12:02:59
Doceer je met de Lotus alleen de 'witte' shock of ook de 'rode' shock (CO en anafylaxie)?

De thermen witte en rode shock zijn nieuw voor mij.
Bedoel je met CO koolmonoxide-vergiftiging? En zo ja, hoe leidt dit dan tot shock?

Ik ken de mogelijke oorzaken van shock als:
bloedverlies (inwendig en uitwendig)
bloedverdeling (anafylactische shock)
inwendige blokkade (ophoping in een orgaan)

Meestal wordt de shock gespeeld vanuit het oogpunt van een bloeding (inwendig, minder rommel op het tapijt). Ook een anafylactische shock wordt wel eens gedaan, als bijvoorbeeld de lotus een oude epi-pen bij zich heeft.
Uitleg van de kenmerken laat ik graag aan de lotus over als ik geen twijfels heb over zijn/haar kunnen.
Achtergrond van de shock doceer ik dan zelf.

Shock is een onderwerp dat ik graag uitbesteed aan een arts/specialist voor de diepgang hierin.
Naar mij bekend is dit overigens een handeling uit het OK boekje dat niet vaak toegepast hoeft te worden. Ben nog geen cursisten tot dusver tegengekomen die er mee te maken hebben gehad, buiten de oefeningen om dan.
vrijwilliger instructeur


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2013, 12:07:11



Naar mij bekend is dit overigens een handeling uit het OK boekje dat niet vaak toegepast hoeft te worden. Ben nog geen cursisten tot dusver tegengekomen die er mee te maken hebben gehad, buiten de oefeningen om dan.

Aangenaam kennis te maken :)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2013, 14:27:46
De thermen witte en rode shock zijn nieuw voor mij.
Bedoel je met CO koolmonoxide-vergiftiging? En zo ja, hoe leidt dit dan tot shock?

Ik ken de mogelijke oorzaken van shock als:
bloedverlies (inwendig en uitwendig)
bloedverdeling (anafylactische shock)
inwendige blokkade (ophoping in een orgaan)

Meestal wordt de shock gespeeld vanuit het oogpunt van een bloeding (inwendig, minder rommel op het tapijt). Ook een anafylactische shock wordt wel eens gedaan, als bijvoorbeeld de lotus een oude epi-pen bij zich heeft.
Uitleg van de kenmerken laat ik graag aan de lotus over als ik geen twijfels heb over zijn/haar kunnen.
Achtergrond van de shock doceer ik dan zelf.

Shock is een onderwerp dat ik graag uitbesteed aan een arts/specialist voor de diepgang hierin.
Naar mij bekend is dit overigens een handeling uit het OK boekje dat niet vaak toegepast hoeft te worden. Ben nog geen cursisten tot dusver tegengekomen die er mee te maken hebben gehad, buiten de oefeningen om dan.

Witte shock: Een bleek/grauw slachtoffer, met een absoluut tekort aan circulerend volume (verbloedingen).
Rode shock: Een rood slachtoffer, met een relatief tekort aan circulerend volume (omdat alle bloedvaten open staan, vandaar de rode kleur, zoals bij anafylaxie, CO-vergiftiging en sepsis).

Voor we het hebben over de CO-vergiftigings-shock: Wat versta jij onder shock? Hoe leg je dit uit?
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2013, 14:37:39
Witte shock: Een bleek/grauw slachtoffer, met een absoluut tekort aan circulerend volume (verbloedingen).
Rode shock: Een rood slachtoffer, met een relatief tekort aan circulerend volume (omdat alle bloedvaten open staan, vandaar de rode kleur, zoals bij anafylaxie, CO-vergiftiging en sepsis).

Voor we het hebben over de CO-vergiftigings-shock: Wat versta jij onder shock? Hoe leg je dit uit?

Ja, hoe leg je dat uit. CO-vergiftiging, hersenoedeem, longoedeem, ritme- en geleidingsstoornissen, verstoringen in de circulatie, cardiogene shock, neurologische shock. Het kan wel eens een heel druk weekend gaan worden om het allemaal uit te gaan leggen. DRK spreekt over verstoorde bloedverdeling, persoonlijk zie ik liever de term "distributieve shock" tussen de haakjes staan.

Ik denk dat je het hele onderwerp shock moet afsplitsen omdat het weinig meer te maken heeft met competentie van een EHBO of AED instructeur. Het uitleggen voor een groep in het clubhuis is nagenoeg onmogelijk en onbegonnen werk.