DRK,
Zonder enige twijfel dat ik je inzet en toewijding louterend vind. Maar het overdragen van boekenkennis is iets anders als het refereren aan klinische ervaring.
Het fenomeen shock doceer je niet aan de hand van richtlijnen.
Expert.
Het fenomeen shock doceer ik met behulp van een Lotus, dit is voor mij de meest realistische optie zonder cursisten te mishandelen
.
Terugkomend op de competenties van een instructeur:
Ja, ik ben het met je eens dat EHBO onderwijs gebaat is met meer instructeurs op jouw kennisniveau. De diepgang die jij kan brengen in de lessen, aangevuld met praktijkvoorbeelden, zal ik nooit kunnen evenaren.
Toch, ondanks jouw praktijkervaring en kennis zal je je leken-cursisten geen extra handelingen kunnen/mogen aanleren t.o.v. mijn leken, met inachtneming van de OK richtlijnen. Bij een gelijke instructie zal dus, theoretisch gezien, mijn cursist net zo competent zijn als de jouwe.
Ook is er een schrijnend tekort aan (arts)instructeurs, dus zullen we het voorlopig met de gemotiveerde/enthousiaste leken moeten doen die putten uit boekenwijsheid.
Natuurlijk zou ik graag wat praktijkervaring op willen doen en steek hier behoorlijk wat vrije tijd in om dit te bereiken. Echter is geen enkele zorginstellingen bereid om tijd (=geld, ik weet het) te investeren in leken. Iemand van de SIGMA gaat jaarlijks een dagje mee op de ambu of loopt mee op de spoedeisende hulp, maar voor een EHBO instructeur zijn deze middelen niet beschikbaar. Nu heb ik vanwege mijn werkzaamheden in de offshore wel de nodige papieren om mee te mogen met een heli, dus mocht je nog eens een plekkie over hebben dan houd ik me aanbevolen
Ik heb in een ander onderwerp al eerder aangegeven dat we ons mbt de EHBO niet blind moeten staren op BLS. Dit is maar een onderdeel van het totale EHBO lespakket waarin geinstrueerd wordt.
Maar een klein deel van de cursisten die ik lesgeef hebben daadwerkelijk eens moeten reanimeren, (bijna) altijd in de huiselijke sfeer. Het overgrote merendeel van de EHBO handelingen is niet-levensbedreigend zoals splinters, kleine letsels, strijkkraaltjes (oid) in neus/oor/lichaamsopening naar keuze (vraag maar niet).
Daarnaast bestaat een groot deel van de EHBO lessen uit het maken van onderscheid tussen wat-kan-men-zelf en waarvoor moet men naar de huisarts/HAP, met als leidraad hierin altijd dat men bij twijfel doorgaat naar de prof! De onderricht in spoedeisende (levensbedreigende) zaken richt zich voornamelijk op de veiligheid van de leek-hulpverlener, correcte alarmering en voorkomen van verslechtering van het letsel.
Ik zal niet beweren dat de OK-leerstof die wij als EHBO-instructeur doorgeven aan de cursisten perfect is. De discussies die ik de laatste weken hier gevolgd heb zijn voor mij echt een eye-opener geweest! Echter gaat het hier om leerstof die doorgegeven moet worden aan alle niveaus binnen onze samenleving. De OK materie is er dan ook op gericht om het zo simpel mogelijk te houden (KISS?) zodat deze lesstof aan een breed publiek gegeven kan worden. Het maakt van een EHBO-er dan ook zeker geen geimproviseerde noodarts die in BLS situaties altijd adequaat kan handelen!