Ik ken de mogelijke oorzaken van shock als:
bloedverlies (inwendig en uitwendig hypovolemische shock)
bloedverdeling (anafylactische shock distributieve shock:)
inwendige blokkade (ophoping in een orgaan obstructieve shock)
pomp niet in orde (cardiogene shock)
Excuus voor mijn schooljuf gedrag, ik heb een paar strepen gezet en iets bij je lijstje geschreven. Persoonlijk zie ik liever dat je op die manier het onderwerp bespreekt met de cursisten.
Cardiogene shock: Boosdoener nummer 1 acuut hartinfarct / acuut hartfalen. Kans nog groter bij tweede, derde, enz. hartinfarct. Tevens bij iedereen die al voorzien was van een zwak(ker) hart.
Heel simpel gezegd is shock niet zo ingewikkeld, je spreekt van een shock zodra de cellen in het lichaam geen zuurstof meer krijgen. Alle weefsel en organen krijgen zuurstof aangeboden via het bloed. Zodra er een probleem is waardoor er geen zuurstofrijk bloed meer bij de cellen komt is er sprake van shock. De oorzaak kan liggen in de hoeveelheid bloed wat in de vaten zit, het kan omdat de verdeling van het bloed in de vaten uit balans is geraakt, er kan een verstopping zijn in de vaten maar zelfs als deze zaken niet aan de orde zijn kan het probleem zitten in de grote pomp (het hart). We spreken dan over de cardiogene shock.
Wat gebeurt er ongeveer? Het hart is een ingewikkelde pomp, het elektrische gedeelte stuurt het mechanische gedeelte aan. Als er hartproblemen ontstaan in het elektrische gedeelte zal het mechanische gedeelte daarop reageren door niet goed meer samen te knijpen. Het mechanische gedeelte is een spier, als de spier zelf geen of te weinig zuurstof krijgt zal de pompfunctie van het hart ook afnemen.
Gevolg van de slechter werkende pomp is een daling van de druk. Het lichaam van de mens heeft een aantal ingebouwde veiligheidsmaatregelen, de daling van de bloeddruk wordt opgemerkt en het lichaam treft een aantal maatregelen, onder andere wordt er de opdracht gegeven aan oppervlakkig gelegen bloedvaten om direct te gaan samenknijpen. Door deze vaatvernauwing wordt de diameter kleiner en normaal gesproken zal daardoor de bloeddruk weer stijgen. Normaal komt deze stijging na de opdracht tot vernauwen van vaten omdat het hart krachtiger en sneller moet gaan pompen, echter onder deze omstandigheden is het hart niet meer in staat om krachtiger en sneller te gaan pompen. Het gevolg is dat het bloed zich gaat ophopen in de grote vaten die naar het hart toe gaan.
Als we op dat punt zijn aangekomen zit je dicht bij een aantal problemen, in de longen zal vocht ontstaan (longoedeem) en omstanders mogen beginnen met de warming-up om spoedig een reanimatie aan te vangen.
Wat kan de EHBO-er doen? 112 bellen!
Als je slachtoffer nog bij kennis is moet je goed op je slachtoffer letten. Deze mensen zijn meestal vreselijk benauwd (door longoedeem). De kans is erg groot dat ze het bewustzijn verliezen en de ademhaling stopt -> REANIMEREN.
Prognose: Uitermate slecht.
-------------------------------------------------------------------------------------
Voorts een korte reactie over CO vergiftiging. Ondanks dat het Oranje Kruis het schaart onder bewustzijnstoornissen vindt ik het nogal kort door de bocht. Bij CO vergifting zit je is de bandbreedte ongeveer alles tussen "een beetje licht in het hoofd voelen" tot aan morsdood zijn.