Ik ben de afgelopen dagen mij een beetje aan het verdiepen in verschillende studies, of op zijn minst op zoek naar onderzoeken met relatief recente cijfers. Dit doe ik voor een voorlichtingsproject over burgerhulpverlening binnen onze RAV. Maar wat begon als een "snel even een presentatie bouwen" is inmiddels verzand in een zoektocht naar betrouwbare, recente cijfers en de juiste interpretatie hiervan.
Ik ben op zoek naar antwoord op de volgende vragen:
1)
Waarom is het nou zo belangrijk om zo snel mogelijk, liefst binnen zes minuten, te starten met de reanimatie (incl. gebruik AED)? En ja, ik kan mij er ook van alles bij voorstellen maar welke studies geven hier een goed antwoord op?
2)
Wat is het overlevingspercentage van een circulatiestilstand buiten het ziekenhuis?3)
Van alle in Nederland voorkomende reanimaties buiten het ziekenhuis, bij hoeveel daarvan (in procenten) is er sprake van een defibrilleerbaar ritme?4)
In hoeveel van de reanimaties buiten het ziekenhuis is er geen of weinig sprake van neurologische schade? Als ik de onderzoeken die ik tot nu toe heb gelezen goed interpreteer lopen die cijfers best uiteen.
5)
Als ik 68 jaar ben, man, ik loop overdag in een drukke winkelstraat straat in Amsterdam, wat is dan mijn theoretische overlevingskans bij een niet traumatische circulatiestilstand?Wie o wie kan mij helpen met de onderbouwing van de cijfers?