Wat op bijv. de foto op pagina 68 opvalt is dat, in tegenstelling tot de regeling in Nederland (dus niet nadoen! ), (1) fend-off ook gebruikt wordt bij tweezijdig aanrijdgevaar,
Niet nadoen, nee. Jammergenoeg bijna elke politieauto die ik tegenkom doet dit wel, omdat regel 1 was zet het verkeer stil en neem de situatie in je op. Tevens creeer je hiermee een vrije aanrijdbaan voor overige HV diensten. Dat je daarna je voertuig terug zet om het verkeer minder te hinderen let men niet meer op.
de bufferzone wat korter lijkt en door een politiewagen met agent gebruikt wordt (als "ondersteunende verkeersmaatregel")
De bij ons gebruikte bufferzone is een directe overname uit het IM van USA. Zo ook de gespecialiseerde IM regels voor IM voertuigen. En net als hier in Nederland spelen sommige agenten graag voor verkeerskegel. Ook in de USA is het verboden voor agenten om bij een in buffer staand voertuig te blijven, ook hun moeten die 150m in acht nemen(tenzij plaatsen en verwijderen).
de wielen niet naar de verkeersluwe zijde zijn gedraaid maar juist andersom - dit wordt in de tekst ervoor ook uitdrukkelijk zo beschreven. Vooral dit laatste aspect vind ik opmerkelijk.
Dit laatste heeft meerdere redenen. In de USA zijn naast autowegen en prov. wegen bijna altijd direct voetpaden.
Maar richting het verkeer snap ik om een andere reden ook nog wel. Wanneer een voertuig in Fend-Off staat met de wielen richting de vangrail loop je de kans dat wanneer het aangereden wordt door een grotere massa met grotere snelheid dat het voertuig gaat tollen. Deze beweging houdt hij vol in de richting van het al staande incident waar veel poppetjes te druk zijn met hun werk en dan niet meer snel kunnen reageren op andere gebeurtenissen. Ook wanneer de bestuurder terug loopt naar zijn in FO staande voertuig zal het voertuig bij aanrijding niet richting de bestuurder gaan maar de andere kant op.
Al met al kun je het samenvatten als: "Liever in de richting van een met staal omklede burger dan naar een burger in kleding."