EHBO is toch niet wettelijk verplicht. BHV is dat wel. Ik neem aan dat niemand het bedacht heeft als een soort formaliteit. De mensen die deze taak op zich nemen moeten ook in staat zijn de taken daadwerkelijk uit te kunnen uitvoeren.
In buitenland of op TV zie ik wel soldaten door de blubber gaan met hun gewonde makker over de schouder. Omdat het er in noodsitutaties niet om gaat dat je in theorie weet wat je moet doen, het gaat er vooral om of je fysiek ook in staat bent en weet hoe zwaar het is om iemand te redden in lastige omstandigheden.
In ziekenhuizen heb je ook BHV. Daar trainen ze hele kleine, tengere zusters om grote, zware climate-control managers (cave: zo noemen bestuurders de verwarmingsmonteurs van het ziekenhuis) te redden.
de BHV standaard opleiding omvat 5 dag delen, en de volgende bijeenkomst over een jaar.
Binnen MSD (pharmacie), waar ik tot 2012 gewerkt heb, heeft 2 lokaties met 5 ploegendiensten die ca 7 km van elkaar liggen.
De BHD bestaat uit:
een staf van 7 mensen in voltijd
125 vrijwillige brandweer mensen op het nivo van de overheidsbrandweer
25 vrijwillige EHBO'ers met aanvullende cursussen
3 schuimblusvoertuigen
1 voertuig bestrijding gevaarlijke stoffen
1 bOvD wagen
een bedrijfsartsenpost op de lokatie
daarnaast kunnen ze terugvallen op de expertise van de HSE afdelingen
En de rekensommetjes tonen aan dat het kielekiele is
elke maand, behalve de vakanties, zijn er oefeningen binnen de discipline
vier keer per jaar worden gezamenlijke oefeningen gehouden
minstens een keer een per jaar een grote oefening met de gemeentelijke brandweer