Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV

Auteur Topic: Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV  (gelezen 45139 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #110 Gepost op: 3 februari 2013, 19:05:24
Ik proef een onderwerp voor de laatste herhalingsles......

Ik wens jouw opleiders/instructeurs veel sterkte toe bij jouw (na) scholingen....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #111 Gepost op: 3 februari 2013, 22:40:38
In je laatste opmerking geef je nu zelf aan dat een lichamelijke beperking niet van invloed hoeft te zijn. Dat is wezenlijk anders dan hetgeen 024 beweerd aan het begin van dit topic.

Een beperking in persoon, op welk vlak ook, behoeft dus ook niet bijvoorbaat een beperking te zijn in het handelen van de persoon, iemand met een beperking bijvoorbaat diskwalificeren lijkt mij dus ook erg kort door de bocht en onnodig krenkend voor de personen binnen de EHBO die wel beperkt zijn maar toch hun competenties op voldoende wijze weten aan te tonen.

Ik bedoel iemand die slecht kan lezen zou wellicht een prima EHBO-er zijn maar omdat zijn lezen beneden het gemiddelde ligt zou hij geen EHBO-er mogen worden omdat hij beperkt is ??
...
Ik vind dat je de uitspraken van 024 wat uit zijn verband trekt. Ik heb het topic even teruggelezen en ik kan er toch niet uit opmaken dat alle mensen met een beperking bij voorbaat gediskwalificeerd worden.

Je haalt er nu iemand bij die niet goed kan lezen. Dat is wel weer iets anders. Dat er emotie mee speelt begrijp ik goed, maar laten we de discussie wel een beetje zuiver houden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #112 Gepost op: 3 februari 2013, 23:06:58


In je laatste opmerking geef je nu zelf aan dat een lichamelijke beperking niet van invloed hoeft te zijn. Dat is wezenlijk anders dan hetgeen 024 beweerd aan het begin van dit topic.


Ik stel het op prijs als je mijn citaten in de juiste context gaat gebruiken om je punt te maken. Ik verzoek je om  mij geen woorden in de mond te leggen,  het bij herhaling blijven suggereren dat ik iedereen met een berperking uitsluit is tevens misselijkmakend gedrag.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #113 Gepost op: 4 februari 2013, 00:35:25
Deze discussie gaat helemaal nergens meer over, behalve het eigen belang van de hulpverlener.

Goede hulpverlening gaat maar om 1 ding, het belang van slachtoffer c.q. patient.

De hulpverlener moet niet aanvoeren wat hij allemaal nog wel kan, men moet de nadruk leggen op wat men niet meer kan.

Zodra het laatst genoemde mogelijk de belangen van slachtoffer c.q. patient en/of belangen van omstanders c.q. overige hulpverleners op het spel kan zettten moet je de handdoek in de ring werpen en het aan de jonge(re) en/of gezonde(re) garde overlaten.

Recent zijn er dodelijke ongevallen geweest, per saldo is de uitslag 1 so meer en 1 hulpverlener minder.
triest, want dat niet gehoeven, als de hulpverleners de eigen veiligheid in acht genomen hadden ....


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 9 februari 2013, 11:41:13
Het voegt toe dat er wel verschil is tussen BHV en EHBO.

Een BHV-er mag je van verwachten dat ze fysiek er toe in staat zijn, als dat niet zo is moeten ze zich niet aanmelden voor dergelijke functies. Het heeft weinig zin om door wetgeving een BHV te eisen terwijl deze mensen alleen op papier in staat zijn hun taak te vervullen.

Wij hadden niets te kiezen ... je gaat gewoon op cursus.
Per team moet er minimaal één BHV'er zijn.

BETER zou zijn als iedereen deze cursus  inclusief (EHBO stuk) zou doen.   Dan kun je ook je collega helpen die onwel is geworden  en BHV'er is ... en jij niet.

Niet iedereen is Fysiek in staat een grote zware man van  1m90  met Rautek-methode te 'verslepen'    
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in.

Maar dit 'verslepen' doe je alleen als het slachtoffer zich in een gevaarzone bevind!!!
Dus je gaat zeer zeker niet aan ieder slachtoffer staan te trekken ;)  

In veel gevallen is een GOED IQ beter dan domme kracht!
Maar dat is mijn mening hierover.

BHV =>  
Ontruimen van een bedrijf bij incidenten die daartoe aanleiding geven.
In geval van een ongeval eerste hulp toepassen ... zorgen dat 112 wordt gebeld en vele zaken meer.
Iedereen die niet Fysiek zo is als jij het voor je ziet  kan deze zaken GOED DOEN.

Echt voor de functie van BHV hoeven we echt niet allemaal Popeye's te zijn hoor.
Maar dat is mijn bescheiden mening.

Ik ben in staat om dmv de Rautek-methode verschillende mensen buiten de gevaarzone te krijgen.
Die zware man van 1m90 echter waarschijnlijk niet ... die zal ik bij zijn enkels moeten grijpen om hem zo proberen te verslepen.
'ts niet anders.  


Daarnaast ben je met adrenaline in je bloed natuurlijk ook een stukkie krachtiger dan gewoon ...

We hadden ook een heel kleine vrouw op de cursus.  Die zou niet fysiek in staat zijn om mensen van een bepaalde grootte of lichaamsgewicht dmv Rautek uit een gevaarzone weg te krijgen.   Zij zou een persoon ook bij de enkels kunnen vatten om iemand  uit een gevaarzone te halen.      
Misschien kan zij of ik dat in het uiterste geval niet ... en in sommige omstandigheden mag je OOK JEZELF NIET in gevaar brengen (denk besloten ruimtes) ...  we kunnen NU in ieder geval al meer dan   een   gewone  'leek'  ....

We zijn door onze BHV cursus  al meer op de hoogte van de mogelijkheden ..... denk aan CPR en de AED ... maar ook andere zaken zoals het ontruimen van een gebouw.  Informatie kunnen geven aan de hulpdiensten bijvoorbeeld bij brand in een gebouw of een loods ....   de hulpdiensten op het bedrijventerrein naar de juiste plek begeleiden ... al dat soort zaken hebben we nu enige training gehad.     Natuurlijk moeten deze trainingen ook regelmatig gedaan worden .. evenals dat je bij een bedrijf het ontruimen tenminste jaarlijks zal moeten oefenen.

Op de cursus BHV hebben we geleerd te reanimeren  en de AED te gebruiken ............ dat kunnen wij dus al meer dan een persoon die nooit enige training heeft gehad => Ongeacht de lichamelijke sterkte van de persoon die de BHV cursus heeft gedaan.



In mijn oogpunt ... ligt het niet aan de fysieke gesteldheid van de mensen die  BHV + EHBO (ik denk namelijk dat je verder moet gaan qua kennis dan alleen BHV) hebben gedaan en wie de BHV'ers zijn binnen je bedrijf   MAAR dat er ruim voldoende mensen zijn met BHV en kennis van Eerste Hulp!!!
Beter meer dan het minimum wettelijk vereiste!

De rolverdeling binnen de teams  (wij werken in ploegendienst;  minimaal 2 per shift & dus soms zijn er slechts 2 werknemers op het gehele terrein) kun je dan verder onderling bepalen.   Zo ook overdag als er meer mensen op het terrein zijn .. welk team er dan verantwoordelijk is en de taakverdeling binnen dat team.
Daarover kunnen op basis van  ...  weet ik veel welke eisen jij zou willen stellen<halve marathon kunnen rennen + 120 kg boven je hoofd kunnen liften weet ik veel> .... indelen!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #115 Gepost op: 9 februari 2013, 14:14:39
Pff echt heel leesbaar is het bovenstaande niet. Wat is precies je punt? Dat BHV'ers goed 112 kunnen bellen?
Eigenlijk betwijfel ik zelfs of ze dat kunnen, ik heb nooit een BHV cursus gezien waarin dat geoefend werd. Het enige dat aan bod komt is dat je moet doorgeven: wie je bent, waar je bent, wat er aan de hand is, hoe veel slachtoffers er zijn en wat hun toestand is.  

Eigenlijk is een pizza bestellen lastiger, 24 cm of 28 cm, extra kaas, wel of geen ansjovis? Daarnaast moet je ook nog vertellen wie je bent en waar je de pizza wilt hebben!

Het zelfde voor dat leren ontruimen. De enige reden waarom je mensen moet leren ontruimen is omdat kennelijk werknemers/bezoekers etc zelf niet naar buiten gaan als er een ontruimingsalarm afgaat. Blijkbaar moet er eerst iemand in een reflectie hesje op een overtuigende manier komen vertellen dat ze naar buiten moeten. Het is toch van de gekken dat je daarvoor mensen moet gaan opleiden. Bij het bedrijf waar ik werk hebben ze het anders opgelost. Op het niet opvolgen van een ontruimingsalarm staan disciplinaire maatregelen. Ook als je bij een klant op kantoor bent en daar gaat het alarm af. Zo simpel is het, we leven in 2013 eigen verantwoordelijkheid mag best wel eens wat verder onder de aandacht komen.

Wat doet BHV dan nog meer? Eigenlijk gewoon EHBO-light. Ja natuurlijk ook brandjes blussen, met blusmiddelen die zo ontworpen zijn dat iedereen die zijn veters kan strikken (of een pizza kan bestellen) er gebruik van kan maken. Iedereen weet toch hoe hij een brandblusser moet vasthouden. Misschien doen mensen het niet 100% effectief de eerste keer, maar ach dat doen de meeste BHV'ers ook niet na de 5e keer op jaarlijkse herhaling.

Het is daarom jammer dat bedrijven het gewoon niet serieus nemen en zomaar verplicht een lading mensen op die cursus sturen zonder na te denken over of die personen uberhaupt geschikt zijn voor de functie. De kantine juf sturen ze niet op een 2 daagse cursus gesprekstechnieken, de schoonmaakster mag niet op cursus visual studio, maar het nieuwe lieve HR poppetje wordt wel op BHV cursus gestuurd waar ze zelf helemaal niet op zit te wachten omdat ze het eigenlijk wat eng vindt, bloed etc. en ze al helemaal fysiek niet in staat is iemand te rautekken. Maar dat moet en HR had een rustige week dus wordt ze verplicht gestuurd. Je hebt er in de praktijk niets aan want bij het zien van bloed valt ze flauw, ze scheurt uit haar mantelpak als ze iemand in de stabiele zijligging moet leggen etc. etc.

Helaas voelen een paar fanatieke BHV'ers zich hier aangevallen, ik moet me daarom gewoon bij 024 aansluiten. Het is gewoon raar dat kennelijk iedereen zich mag inzetten in de BHV, EHBO omdat het of verplicht is om te hebben binnen een bedrijf, of omdat het immers vrijwilligers zijn.
Er zijn ook bedrijven die een bedrijfsbrandweer moeten hebben. Dan zie je ineens iets heel anders. Dan kiezen ze daarvoor alleen de mensen die het graag willen en verplichten ze niet ieder team om minimaal 1 lid aan te wijzen als brandweerman. Ook zie je ineens dat er wel rekening gehouden kan worden met de fysieke eisen? Waarom kan het bij een bedrijfsbrandweerman wel, maar bij een bedrijfshulpverlener niet? Het is in feite het zelfde:
-Beide zijn gewoon in loondienst bij het bedrijf.
-Beide hebben vaste werkzaamheden waarvan ze bij een calimiteit worden weggeroepen.
-Beide hebben opleidingen gevolgd voor hun HV taak
-Beide moeten bijscholen
-Beide werken ze in een hiërarchische structuur, in samenwerking met professionele hulpdiensten
-Beide hebben ze de beschikking over hulpmiddelen. (BHV: verbandtrommels, AED, kleine blusmiddelen, communicatie apperatuur, Brandweer: idem + een brandweerauto en wat daar in ligt)
-Beide hebben ze de beschikking over op hun taak aangepaste kleding. (BHV: een reflectie hesje, Brandweer een mooi pak.)

Wat is het verschil? Opleiding, de brandweer wordt veel hoger opgeleid in zijn  taak, en zal dus ook meer kunnen en boven de BHV'er staan.
Waarom zou je voor de 1 wel eisen stellen aan de mensen en voor de andere niet?


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 9 februari 2013, 15:04:08

 Wat is precies je punt? Dat BHV'ers goed 112 kunnen bellen?
Eigenlijk betwijfel ik zelfs of ze dat kunnen, ik heb nooit een BHV cursus gezien waarin dat geoefend werd. Het enige dat aan bod komt is dat je moet doorgeven: wie je bent, waar je bent, wat er aan de hand is, hoe veel slachtoffers er zijn en wat hun toestand is.  


Precies WELKE EISEN zou je dan willen stellen?
Iedereen met een klein beetje IQ kan 112 bellen en vertellen in het kort wat er aan de hand is.
Dit kunnen ze BETER als het hen geleerd wordt.

M.i. zou je daarom (afhankelijk van de aard van het bedrijf) iedere werknemer op cursus moeten sturen.
Inhoudelijk kunnen veel van dit soort cursussen  inderdaad verbeterd worden.

De wet schrijft nu voor dat er een bepaald aantal BHV'ers binnen een bedrijf MOETEN zijn.
JA, je kunt dit een Papieren tijger noemen ... je kunt het ook een stap verder nemen en SERIEUS binnen je bedrijf mee bezig zijn.

Dit hangt er natuurlijk vanaf WAT voor'n soort bedrijf je hebt:  Administratiekantoor of Chemiebedrijf!
Een wereld van verschil.  
Binnen het bedrijf moeten er dus keuzes worden gemaakt.   Als het goed is wordt hierbij niet alleen gekeken naar de MINIMUM WETTELIJKE eisen.
Maar dat lijkt meer en meer een Utopie te worden aangezien het prijskaartje/kosten  nu dikwijls voor   Veiligheid voor alles  schijnen te gaan ...
'ts nu meer en meer (helaas)  "veiligheid voor alles"  MITS dit binnen het budget valt   en dat is natuurlijk niet de juiste manier.

Nu is het aan het bedrijf  hoe men dit wil inrichten.
Het bedrijf beslist dan ook WIE ze op BHV sturen  en/of andere cursussen aanbieden.
Het bedrijf beslist dan ook de minimale eisen   en als het goed is kennen ze ook hun werknemers.  

Bij evenementen kun je ook Eisen stellen aan de hulpverleners die je rond laat lopen.
Het is jouw evenement  en dus heb je daarover ook iets te zeggen.


# Bedrijfsbrandweer -> die houden zich dus ook daadwerkelijk bezig met het bestrijden van ....
BHV -> heeft m.i. een 'lagere positie'    (niet onbelangrijk , maar een andere positie)  andere taken en dus ook andere eisen.

Zo kun je inderdaad een  kantoorpikkie niet met een binnenvaartschip erop uit sturen om een ladinkie op te halen.
Ook heeft het in veel gevallen weinig zin om de Binnenvaartschipper   de boekhouding van het bedrijf te laten doen.

Andere functies = andere eisen die je aan een persoon zou kunnen vragen.

Maar je moet ook verder kunnen kijken naar de capaciteiten van een persoon.
Zo zou de directie secretaresse die volgens jouw niet tegen bloed kan   (lijkt mij onzin ... paar klappen haar gezicht en ze moet maar wakker worden uit haar hysterie en gewoon meedoen met de cursus EHBO ... )  een ontruiming beregoed kunnen managen!!!    
KORTOM :  Zolang iedereen maar doet waar hij/zij goed in is  kun je een GOED TEAM hebben.

Binnen dat TEAM kunnen de verantwoordelijkheden verdeeld worden.
En een TEAM bestaat natuurlijk altijd uit meer dan één persoon, vanzelfsprekend.  

Binnen een organisatie kun je dus  je werknemers/mensen zo indelen voor een optimaal resultaat.  
(natuurlijk moet dit wel geoefend worden .. ook iets waarop nogal eens bezuinigd wordt tegenwoordig)



Als je in TEAMS werkt ... kun je bijvoorbeeld bij een Evenement die Teams zo indelen dat ze samen wel in staat zijn om alle mogelijke zaken te verrichten.
Je hoeft dus niet per definitie  fysiek minder sterke mensen bij voorbaat al uit te sluiten!




### STEL :  Jij krijgt zelf een hartstilstand ...................  zomaar ergens in een winkelstraat ....................
Stel jij dan eisen aan een hulpverlener =>  hiermee bedoel ik een leek en geen proffessioneel?

Bij evenementen en bij bedrijven kun (en moet) je natuurlijk eisen stellen .... logisch.  
MAAR er kan in TEAMS worden gewerkt waarbij   men  zo gezegd aan de minimale eisen .... op de knieeen kunnen voor reanimatie .... met z'n tweeen iemand kunnen wegslepen uit een gevaarlijke situatie    wel van toepassing zouden zijn.

Mensen die fysiek minder in staat zijn om bepaalde handelingen uit te voeren   kunnen dan wel  EHBO'er tijdens evenementen blijven.
ALS je er als organisatie maar voor zorgt  dat  er TEAMS zijn ...  



Bij mij op de cursus zitten nu een paar mensen van wie ik denk ... die gaan dat niet redden!
Maar ik ken ze pas kort en dat kunnen dus mijn vooroordelen zijn.  

Om dat diploma te halen moet je dus inderdaad al aan eisen voldoen.
Lijkt mij van wel ...  en om bij evenementen als EHBO'er te kunnen zijn  moet je  voor zover ik weet toch gecertificeerd zijn ... ?

Ja, bij evenementen heb ik mensen zien rondlopen waarbij ik mijn vraagtekens zet .................. maar ik ken ze niet in een noodgeval.
De EHBO vereniging .... kent die mensen echter wel   en zou  (hopelijk)  er goed over na denken WIE ze inzetten bij welk evenement.
Het ene evenement is het andere niet.

Zo heb ik een hele goede Turkse collega.  
Hij heeft echte nooit zwemmen geleerd ... als er dus iemand te water gaat kan hij niet veel anders doen dan de reddingsboei erin gooien en alarmeren.
(Je kunt je ook afvragen of het handig is om met dit weer ook in het water te springen als je wel zelf goed kunt zwemmen)

Er zijn verschillende omstandigheden  ....   en ja ,  je mag eisen stellen aan mensen.
Maar om de lat op één niveau te leggen   voor alle  BHV'ers / EHBO'ers     ongeacht rekening te houden met de omstandigheden waarin ze werkzaam zijn dat gaat mij te ver.



Nogmaals WAT zouden de Minimale eisen dan zijn?


helm

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 9 februari 2013, 15:17:28
Nogmaals WAT zouden de Minimale eisen dan zijn?

Begin met het vermijden van kleurstoffen in de voeding.


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 9 februari 2013, 15:24:54
Begin met het vermijden van kleurstoffen in de voeding.


pffff leukste van de klas?


En nu een echt antwoord graag:
De minimum eisen

IQ   hoger dan 120  dan vallen er hier al een boel mensen op het forum af ....



BHV Administratie kantoor
BHV Chemie bedrijf
EHBO bij groot muziek evenement
EHBO bij kleinschalige truckrun

Nou wil je die allemaal onder dezelfde minimum eisen lat leggen???
Of stel voor de ene hogere eisen dan de andere situatie?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #119 Gepost op: 9 februari 2013, 15:25:28
Sophia, welkom op het forum! Probeer je verhaal wat kernachtiger opschrijven, dat leest en reageert makkelijker.

Wat de minimale eisen zijn? Die zijn omschreven in de eindtermen. Dat zijn je minimum eisen. Afhankelijk van de setting kunnen aanvullende eisen van toepassing zijn. Daarnaast geldt dat iemand fysiek en mentaal in staat moet zijn om aan zijn taak te kunnen voldoen.

Je spreekt over het team. Teamwork is belangrijk, ook binnen de BHV. Maar bij het vaststellen van competenties en eisen gaan we uit van het individu dat aan de eindtermen moet voldoen. Je kunt elkaar binnen het team versterken, maar de leden moeten wel een zekere basis hebben.