Wat is precies je punt? Dat BHV'ers goed 112 kunnen bellen?
Eigenlijk betwijfel ik zelfs of ze dat kunnen, ik heb nooit een BHV cursus gezien waarin dat geoefend werd. Het enige dat aan bod komt is dat je moet doorgeven: wie je bent, waar je bent, wat er aan de hand is, hoe veel slachtoffers er zijn en wat hun toestand is.
Precies WELKE EISEN zou je dan willen stellen?
Iedereen met een klein beetje IQ kan 112 bellen en vertellen in het kort wat er aan de hand is.
Dit kunnen ze BETER als het hen geleerd wordt.
M.i. zou je daarom (afhankelijk van de aard van het bedrijf) iedere werknemer op cursus moeten sturen.
Inhoudelijk kunnen veel van dit soort cursussen inderdaad verbeterd worden.
De wet schrijft nu voor dat er een bepaald aantal BHV'ers binnen een bedrijf MOETEN zijn.
JA, je kunt dit een Papieren tijger noemen ... je kunt het ook een stap verder nemen en SERIEUS binnen je bedrijf mee bezig zijn.
Dit hangt er natuurlijk vanaf WAT voor'n soort bedrijf je hebt: Administratiekantoor of Chemiebedrijf!
Een wereld van verschil.
Binnen het bedrijf moeten er dus keuzes worden gemaakt. Als het goed is wordt hierbij niet alleen gekeken naar de MINIMUM WETTELIJKE eisen.
Maar dat lijkt meer en meer een Utopie te worden aangezien het prijskaartje/kosten nu dikwijls voor Veiligheid voor alles schijnen te gaan ...
'ts nu meer en meer (helaas) "veiligheid voor alles" MITS dit binnen het budget valt en dat is natuurlijk niet de juiste manier.
Nu is het aan het bedrijf hoe men dit wil inrichten.
Het bedrijf beslist dan ook WIE ze op BHV sturen en/of andere cursussen aanbieden.
Het bedrijf beslist dan ook de minimale eisen en als het goed is kennen ze ook hun werknemers.
Bij evenementen kun je ook Eisen stellen aan de hulpverleners die je rond laat lopen.
Het is jouw evenement en dus heb je daarover ook iets te zeggen.
# Bedrijfsbrandweer -> die houden zich dus ook daadwerkelijk bezig met het bestrijden van ....
BHV -> heeft m.i. een 'lagere positie' (niet onbelangrijk , maar een andere positie) andere taken en dus ook andere eisen.
Zo kun je inderdaad een kantoorpikkie niet met een binnenvaartschip erop uit sturen om een ladinkie op te halen.
Ook heeft het in veel gevallen weinig zin om de Binnenvaartschipper de boekhouding van het bedrijf te laten doen.
Andere functies = andere eisen die je aan een persoon zou kunnen vragen.
Maar je moet ook verder kunnen kijken naar de capaciteiten van een persoon.
Zo zou de directie secretaresse die volgens jouw niet tegen bloed kan (lijkt mij onzin ... paar klappen haar gezicht en ze moet maar wakker worden uit haar hysterie en gewoon meedoen met de cursus EHBO ... ) een ontruiming beregoed kunnen managen!!!
KORTOM : Zolang iedereen maar doet waar hij/zij goed in is kun je een GOED TEAM hebben.
Binnen dat TEAM kunnen de verantwoordelijkheden verdeeld worden.
En een TEAM bestaat natuurlijk altijd uit meer dan één persoon, vanzelfsprekend.
Binnen een organisatie kun je dus je werknemers/mensen zo indelen voor een optimaal resultaat.
(natuurlijk moet dit wel geoefend worden .. ook iets waarop nogal eens bezuinigd wordt tegenwoordig)
Als je in TEAMS werkt ... kun je bijvoorbeeld bij een Evenement die Teams zo indelen dat ze samen wel in staat zijn om alle mogelijke zaken te verrichten.
Je hoeft dus niet per definitie fysiek minder sterke mensen bij voorbaat al uit te sluiten!
### STEL : Jij krijgt zelf een hartstilstand ................... zomaar ergens in een winkelstraat ....................
Stel jij dan eisen aan een hulpverlener => hiermee bedoel ik een leek en geen proffessioneel?
Bij evenementen en bij bedrijven kun (en moet) je natuurlijk eisen stellen .... logisch.
MAAR er kan in TEAMS worden gewerkt waarbij men zo gezegd aan de minimale eisen .... op de knieeen kunnen voor reanimatie .... met z'n tweeen iemand kunnen wegslepen uit een gevaarlijke situatie wel van toepassing zouden zijn.
Mensen die fysiek minder in staat zijn om bepaalde handelingen uit te voeren kunnen dan wel EHBO'er tijdens evenementen blijven.
ALS je er als organisatie maar voor zorgt dat er TEAMS zijn ...
Bij mij op de cursus zitten nu een paar mensen van wie ik denk ... die gaan dat niet redden!
Maar ik ken ze pas kort en dat kunnen dus mijn vooroordelen zijn.
Om dat diploma te halen moet je dus inderdaad al aan eisen voldoen.
Lijkt mij van wel ... en om bij evenementen als EHBO'er te kunnen zijn moet je voor zover ik weet toch gecertificeerd zijn ... ?
Ja, bij evenementen heb ik mensen zien rondlopen waarbij ik mijn vraagtekens zet .................. maar ik ken ze niet in een noodgeval.
De EHBO vereniging .... kent die mensen echter wel en zou (hopelijk) er goed over na denken WIE ze inzetten bij welk evenement.
Het ene evenement is het andere niet.
Zo heb ik een hele goede Turkse collega.
Hij heeft echte nooit zwemmen geleerd ... als er dus iemand te water gaat kan hij niet veel anders doen dan de reddingsboei erin gooien en alarmeren.
(Je kunt je ook afvragen of het handig is om met dit weer ook in het water te springen als je wel zelf goed kunt zwemmen)
Er zijn verschillende omstandigheden .... en ja , je mag eisen stellen aan mensen.
Maar om de lat op één niveau te leggen voor alle BHV'ers / EHBO'ers ongeacht rekening te houden met de omstandigheden waarin ze werkzaam zijn dat gaat mij te ver.
Nogmaals WAT zouden de Minimale eisen dan zijn?