Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV

Auteur Topic: Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV  (gelezen 45127 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #120 Gepost op: 9 februari 2013, 15:30:42
En nu een echt antwoord graag:
De minimum eisen

IQ   hoger dan 120  dan vallen er hier al een boel mensen op het forum af ....
IQ? Jij begint over IQ. Wat wil je daarmee zeggen.

Nou wil je die allemaal onder dezelfde minimum eisen lat leggen???
Of stel voor de ene hogere eisen dan de andere situatie?
Er kan zeker een minimum eis zijn die voor allen hetzelfde is. Daarbovenop kunnen aanvullende eisen zijn afhankelijk van de sector.


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #121 Gepost op: 9 februari 2013, 15:42:50
Sophia, welkom op het forum! Probeer je verhaal wat kernachtiger opschrijven, dat leest en reageert makkelijker.

Wat de minimale eisen zijn? Die zijn omschreven in de eindtermen. Dat zijn je minimum eisen. Afhankelijk van de setting kunnen aanvullende eisen van toepassing zijn. Daarnaast geldt dat iemand fysiek en mentaal in staat moet zijn om aan zijn taak te kunnen voldoen.

Je spreekt over het team. Teamwork is belangrijk, ook binnen de BHV. Maar bij het vaststellen van competenties en eisen gaan we uit van het individu dat aan de eindtermen moet voldoen. Je kunt elkaar binnen het team versterken, maar de leden moeten wel een zekere basis hebben.


Is het dan ook zo dat bepaalde mensen  niet voor hun EHBO zullen slagen?
Of wordt er te makkelijk met deze   eindtermen omgegaan?


"mentaal in staat moet zijn om aan zijn taak te kunnen voldoen"
Hoe beoordeel je dit?  
Ik heb zo mijn twijfels bij enige mensen die de cursus nu volgen.   Dus hoe wordt dat beoordeeld tijdens het examen en kunnen ze daar dan ook daadwerkelijk op zakken?


"fysiek"
Dat merkt je snel genoeg ... want het examen bestaat natuurlijk voor een groot gedeelte uit Praktijk!     (we hebben de exameneisen nog niet besproken)

En ik zit er omdat ik kennis wil opdoen.  Persoonlijk heb ik geen zin om bij allerlei evenementen maar wat afwachtend in een hoek te gaan zitten, maar mocht het geval zich voordoen dat je niet  'langs de zijlijn staat' en niet weet wat je zou kunnen doen.  
BHV heb ik moeten doen  en vond dat leuk.  Of beter gezegd zo interessant dat ik er meer van wilde weten en zo ben ik dus op een cursus EHBO terechtgekomen.



Wat evenementen betreft   die zijn inderdaad afhankelijk (voor een groot deel) van vrijwilligers.
Als je de lat te hoog gaat leggen   krijg je geen vrijwilligers meer en kun je dan dat evenement weer niet laten doorgaan.
Hoe staat het eigenlijk met die EHBO verenigingen ... is de vergrijzing daar toegeslagen?
# los van het eigenlijke onderwerp natuurlijk.  

Moet je er dan voor gaan kiezen om een ander systeem op te zetten?
Moeten de examens EHBO dan van een hoger niveau zijn dan nu ...
En dan kom je weer op eisen ...



Wat betreft BHV   en   EHBO-bij-Evenementen denk ik dat we nu appels en peren proberen te vergelijken!


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #122 Gepost op: 9 februari 2013, 17:01:55
... en in sommige omstandigheden mag je OOK JEZELF NIET in gevaar brengen (denk besloten ruimtes) ...  
Kun je me uitleggen in welke omstandigheden je jezelf wel in gevaar mag brengen?

Even alle gekheid op een stokje.
Ik denk wel dat hier een goed punt aangesneden wordt.
EHBO'ers en BHV'ers mogen denk ik wel aan een bepaald niveau voldoen.
Een bepaalde conditie mag inderdaad wel geëist worden. Immers, je zult de aanrijtijd van een ambulance moeten overbruggen in een reanimatiesetting. En er zal Rautek van je verwacht worden.
En dit hoor je ook tijdens je herhalingstraining te bewijzen.

In mijn bescheiden mening zou je dus ook moeten zakken voor je herhaling, als je hier NIET aan kunt voldoen.
Ikzelf vind ook, dat op de herhalingslessen (en ik praat dan over de BHV, want met de EHBO heb ik geen ervaring) veel te gemakkelijk met de eindtermen omgegaan wordt.

Overigens, hierboven wordt IQ aangekaart. Ik zie niet dat er een minimumeis aan het IQ wordt gesteld, het gaat om competenties!


Even om oude koeien uit de sloot te halen (het topic was mij eerst ontgaan), KLF daagt uit om een situatie te omschrijven waarin Rautek toegepast zou moeten worden.
Stel je een bedrijfspand voor. Het brandalarm gaat af. Ik begin op een gegeven moment met de ontruiming. Ik veeg de weg naar buiten toe, voor mij aan naar buiten toe 'schoon' van personeel. Ruimten die volgens de regels te betreden zijn, controleer ik. De ruimten waar ik niet mag komen (rode lamp boven deur, deurprocedure die mij waarschuwt, etc.) sla ik over. *)
In de gang komt ik een bewusteloze collega tegen. Geloof me hij gaat mee! Hangt even van de situatie af hoe hij meegaat, maar mee gaat hij. Nu ben ik wel in de gelukkige situatie dat me niets mankeert, en dat als het bedrijf niet afbrandt, ik de volgende dag weer kan werken, ook als ik de persoon, desnoods in de brandweergreep naar buiten moet halen.
Even ter verduidelijking, ik diskwalificeer je niet persoonlijk, immers jij kunt de taken uitvoeren. Je hebt alleen jezelf er de volgende dag mee (en je werkgever, maar die heeft zich daarin akkoord verklaard).

Maar ik vind het wel kwalijk dat als ik iemand in de gang tegen zou komen, volgens voorstaand voorbeeld, dat ik hem moet laten liggen, omdat ik hem niet van zijn plek krijg.

Kortgezegd; bewijs in je cursus maar dat je het aankan. Zo niet? Jammer, geen papiertje.

*) = (Ik heb in de zak van mijn vest een pakje post-its zitten. een niet gecontroleerde ruimte krijgt een post-it naast de klink op de deur, de brandweer vertel ik bij buitenkomst/aankomst hoeveel papiertjes ik heb geplakt, waar ongeveer, en dat de ruimte niet gecontroleerd is, maar dat terzijde.)


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #123 Gepost op: 9 februari 2013, 17:29:55
Kun je me uitleggen in welke omstandigheden je jezelf wel in gevaar mag brengen?

Omstandigheden waarvan ik denk/inschat  dat het risico beheersbaar / aanvaardbaar is ....
Zo kan ik goed zwemmen en dus zal ik van de kade afspringen wanneer daar iemand is ingevallen die duidelijk niet kan zwemmen.
Mijn collega bijvoorbeeld heeft nooit zwemmen geleerd.  
Het hangt duidelijk van de situatie af dus.
Ik ken de omstandigheden daar, weet waar de trappen zijn ... reddingsmiddelen gooi je natuurlijk als eerste het water in en zeker in de winter weet je dat het water koud is en dat onderkoeling een gevaar kan opleveren.  
Maar wanneer iemand in paniek is ... Ja, dan ga ik erin.  
<overigens is de procedure aangepast en of je nu kunt zwemmen of niet   werk aan de waterkant vereist nu het dragen van een zwemvest>

Een besloten ruimte zou ik nooit ingaan .... als mijn collega daar bewusteloos zou liggen. In de praktijk zou een mens de neiging wel hebben om dat te doen en dus is dat je als het ware afgeleerd tijdens een cursus!  We werken overigens in zo'n geval met een tankwacht en een groter team.  
Ook wordt er natuurlijk gecontroleerd (door een gasdokter) of de ruimte veilig is om te betreden.   Maar dan nog zou er iets onverwachts kunnen gebeuren.  En zul je een bewusteloos slachtoffer aan een touw naar buiten moeten trekken ... meer kun je niet doen.  NOOIT die ruimte ook betreden want dan kom je ernaast te liggen.
Dat is een onaanvaardbaar risico.

Je moet dus weten met welke risico's je te maken hebt.  
Waar de gevaren kunnen schuilen etc.



Citaat
Even alle gekheid op een stokje.
Ik denk wel dat hier een goed punt aangesneden wordt.
EHBO'ers en BHV'ers mogen denk ik wel aan een bepaald niveau voldoen.
Een bepaalde conditie mag inderdaad wel geëist worden. Immers, je zult de aanrijtijd van een ambulance moeten overbruggen in een reanimatiesetting. En er zal Rautek van je verwacht worden.
En dit hoor je ook tijdens je herhalingstraining te bewijzen.

In mijn bescheiden mening zou je dus ook moeten zakken voor je herhaling, als je hier NIET aan kunt voldoen.
Ikzelf vind ook, dat op de herhalingslessen (en ik praat dan over de BHV, want met de EHBO heb ik geen ervaring) veel te gemakkelijk met de eindtermen omgegaan wordt.  

Dat geldt helaas wel voor meer cursussen.  Die zijn voor veel mensen toch eerder een uitje dan dat ze er daadwerkelijk veel van opsteken.  Jammer is dat.
Naar de inhoud van de cursus mag ook best meer worden gekeken.    
Nu zal de ene cursus diepgaander zijn dan de andere.  En kun je zeggen dat het meer een papieren tijger is.   Bepaalde bedrijven kunnen nu aantonen dat ze BHV'ers hebben ... maar dat zegt inderdaad nog niets over de kwaliteit daarvan.


Citaat
Overigens, hierboven wordt IQ aangekaart. Ik zie niet dat er een minimumeis aan het IQ wordt gesteld, het gaat om competenties!


Zo zwart wit was dat ook niet bedoeld.
Excuses hiervoor.


Citaat
Even om oude koeien uit de sloot te halen (het topic was mij eerst ontgaan), KLF daagt uit om een situatie te omschrijven waarin Rautek toegepast zou moeten worden.
Stel je een bedrijfspand voor. Het brandalarm gaat af. Ik begin op een gegeven moment met de ontruiming. Ik veeg de weg naar buiten toe, voor mij aan naar buiten toe 'schoon' van personeel. Ruimten die volgens de regels te betreden zijn, controleer ik. De ruimten waar ik niet mag komen (rode lamp boven deur, deurprocedure die mij waarschuwt, etc.) sla ik over. *)
In de gang komt ik een bewusteloze collega tegen. Geloof me hij gaat mee! Hangt even van de situatie af hoe hij meegaat, maar mee gaat hij. Nu ben ik wel in de gelukkige situatie dat me niets mankeert, en dat als het bedrijf niet afbrandt, ik de volgende dag weer kan werken, ook als ik de persoon, desnoods in de brandweergreep naar buiten moet halen.
Even ter verduidelijking, ik diskwalificeer je niet persoonlijk, immers jij kunt de taken uitvoeren. Je hebt alleen jezelf er de volgende dag mee (en je werkgever, maar die heeft zich daarin akkoord verklaard).

Maar ik vind het wel kwalijk dat als ik iemand in de gang tegen zou komen, volgens voorstaand voorbeeld, dat ik hem moet laten liggen, omdat ik hem niet van zijn plek krijg.

Kortgezegd; bewijs in je cursus maar dat je het aankan. Zo niet? Jammer, geen papiertje.


... ik moet hier even over na denken.   Want die mensen kunnen wel op een ander vlak een stuk beter zijn dan hun BHV-collega's
En dan zeg ik:  Zorg ervoor dat je ruim voldoende opgeleide mensen binnen je bedrijf hebt.  Zorg voor een onderlinge taakverdeling etc.



Citaat
*) = (Ik heb in de zak van mijn vest een pakje post-its zitten. een niet gecontroleerde ruimte krijgt een post-it naast de klink op de deur, de brandweer vertel ik bij buitenkomst/aankomst hoeveel papiertjes ik heb geplakt, waar ongeveer, en dat de ruimte niet gecontroleerd is, maar dat terzijde.)

Dat kan een goede methode zijn ... nu hopen dat de briefjes er niet vanaf vallen ;)
Ff zonder gekheid ... goede methode .. scheelt tijd in het geval dat ...



Ik denk toch dat een heleboel bedrijven de boel niet goed op orde hebben.
Bijvoorbeeld de lijst met namen van mensen die  binnen het bedrijf OP dat moment aanwezig waren ......  dan moet je dus al een toegangssysteem hebben waar je een printout van kunt maken van mensen die op dat moment aanwezig waren.     En natuurlijk moet dat systeem op dat moment ook nog werken.  

Per bedrijf moet je inderdaad werken aan verbeteringen .... en ik denk dat je daar eigenlijk nooit mee klaar zult zijn.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #124 Gepost op: 9 februari 2013, 17:47:08
@ Soetevent

Ondanks dat ik vooruit weet dat ik een dergelijke actie een dag (als het al zo lang duurt) ga bezuren gaat in mijn geval die collega mee naar buiten mits ik hem zoals jij stelt tegen kom en niet op hoef te zoeken. (zelfs al moet ik hem niet)
Al naar gelang de situatie zou dit met een rautek kunnen, al zou ik die meer overwogen en beheerst uitvoeren dan iemand zonder mijn gebrek maar, kan wat mij betreft desnoods aan zijn oren.

Ik heb daar een duidelijke stel regel voor: Hangt ie of staat ie mee gaat ie...
andere regels waar ik erg aan hecht zijn: Niets moet zo snel dat het onveilig moet gebeuren,
en waar je onevenredig veel kracht nodig hebt is je techniek verkeerd

Dat betekent niet dat je iemand niet mag verplaatsen maar dat je dat wel op een wijze moet doen waarbij ieders veiligheid gewaarborgd blijft.

Het is dus niet zo dat ik niet in staat ben een rautek uit te voeren, en ook verplaatsen op een andere wijze gaat mij opbreken, maar waar ligt de hogere opgeleide legerleiding de grens.... aan het fysieke kunnen uitvoeren om mensen uit te sluiten....

Ligt die grens bij:

- de gevolgen een dag later....(iemand zonder klachten kan ook zijn / haar rug verknallen)
- het niet kunnen verplaatsen van een persoon twee maal het eigen gewicht van de BHV-er / EHV-er
- iemand minimaal 100 meter moeten kunnen verplaatsen.
- iemand in het geheel niet fysiek beperkt mag zijn...ook niet een dag later..

Nergens in het topic zijn eisen aan het fysieke geopperd alleen gemeld dat je aan de eind eisen moet voldoen en fysiek instaat moet zijn tot, waar ik heel hard tegen aan schop is het feit dat er personen zijn die bijvoorbaat aannemen dat een beperking per defenitie inhoud dat je fysiek niet in staat bent tot...iets wat per die zelfde defenitie onjuist is.
Je geeft zelf ook al aan dat rautekken niet heilig is redding staat, indien verantwoord, voorop dat daar na de redding fysieke gevolgen aan kleven is daarin m.i. van ondergeschikt belang.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #125 Gepost op: 9 februari 2013, 20:41:47
Daar komt klf met een punt wat mij ook net inviel: wat moet je dan heel concreet kunnen? Om met het voorbeeld van de collega op de gang bij een ontruiming te blijven, ik ben zelf 1.56m met 51kg schoon aan de haak. Ik sleep denk ik iets minder makkelijk iemand mee dan soetevent. Hoeveel ik mee kan slepen heb ik nooit gemeten.

Maar ook: voorheen werkte ik bij een groot biotechnisch bedrijf tussen de grote, stoere mannen. Nu ben ik juf op een basisschool. Je moet natuurlijk op alles voorbereid zijn, maar de kans dat dat slachtoffer een boom van een kerel is, is wel een stuk kleiner.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #126 Gepost op: 9 februari 2013, 22:08:17
Omgevingsvariabelen tellen zeker mee, en dat is bij zo'n examen dan ook wel weer lastig.
Daar had ik niet over nagedacht.

Inderdaad in een bedrijf waar honderden man werken, kun je met een gemengde BHV-club af.
In een bedrijfje met 20 man, waar je met 2 man BHV bent, omdat er altijd iemand weg kan zijn, en er dus iemand aanwezig moet zijn, ligt dat anders.
Op een kleuterschool ligt het anders dan in een sportschool.

In grote firma's zou je dus als minder potige BHV'er prima mee kunnen draaien.
Maar dat kan een examinator niet zien.

Waar leg je de verantwoording dan.
Neem een middelgroot bedrijf, laten we zeggen met een fabricageafdeling (zware jongens daar) en een kantoorafdeling.
En het bedrijf vindt het makkelijker om twee dames van de administratie, de directiesecretaresse en een accountmanager met papierballen in plaats van spierballen te laten trainen, omdat die makkelijker gemist kunnen worden, dan de zware jongens in de productie.
Als er wat gebeurt, laat ik bij mijn voorstaand geschetste situatie blijven, dan moeten er al 2 BHV'ers gaan lopen sjorren, aan één zwaarlijvige bankwerker. Lijkt me ook niet wenselijk, toch?


helm

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 9 februari 2013, 22:59:54
Volgens de arbo-regels mag je tussen de 23 en 25 kg tillen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #128 Gepost op: 10 februari 2013, 09:40:58
Volgens de arbo-regels mag je tussen de 23 en 25 kg tillen.

En de uitzondering bevestigd de regel even als nood breekt wet, maar die zelfde wet maakt wel dat je het niet volledig kunt oefenen. heeee was daar de discussie niet ergens mee begonnen....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #129 Gepost op: 10 februari 2013, 09:45:14
Volgens de arbo-regels mag je tussen de 23 en 25 kg tillen.
Prachtig die arbo-regels. Maar onwerkbaar tijdens een reddingsactie, en dan mag je als hulpverlener de arboregels ook naast je neerleggen. ::)
Voor de brandweer zou het namelijk betekenen dat je met 4 man 1 persoon moet gaan redden. En hoe ga je dat doen als dat persoon toevallig ook nog eens 120kg weegt. ::)