... en in sommige omstandigheden mag je OOK JEZELF NIET in gevaar brengen (denk besloten ruimtes) ...
Kun je me uitleggen in welke omstandigheden je jezelf wel in gevaar mag brengen?
Even alle gekheid op een stokje.
Ik denk wel dat hier een goed punt aangesneden wordt.
EHBO'ers en BHV'ers mogen denk ik wel aan een bepaald niveau voldoen.
Een bepaalde conditie mag inderdaad wel geëist worden. Immers, je zult de aanrijtijd van een ambulance moeten overbruggen in een reanimatiesetting. En er zal Rautek van je verwacht worden.
En dit hoor je ook tijdens je herhalingstraining te bewijzen.
In mijn bescheiden mening zou je dus ook moeten zakken voor je herhaling, als je hier NIET aan kunt voldoen.
Ikzelf vind ook, dat op de herhalingslessen (en ik praat dan over de BHV, want met de EHBO heb ik geen ervaring) veel te gemakkelijk met de eindtermen omgegaan wordt.
Overigens, hierboven wordt IQ aangekaart. Ik zie niet dat er een minimumeis aan het IQ wordt gesteld, het gaat om competenties!
Even om oude koeien uit de sloot te halen (het topic was mij eerst ontgaan), KLF daagt uit om een situatie te omschrijven waarin Rautek toegepast zou moeten worden.
Stel je een bedrijfspand voor. Het brandalarm gaat af. Ik begin op een gegeven moment met de ontruiming. Ik veeg de weg naar buiten toe, voor mij aan naar buiten toe 'schoon' van personeel. Ruimten die volgens de regels te betreden zijn, controleer ik. De ruimten waar ik niet mag komen (rode lamp boven deur, deurprocedure die mij waarschuwt, etc.) sla ik over. *)
In de gang komt ik een bewusteloze collega tegen. Geloof me hij gaat mee! Hangt even van de situatie af hoe hij meegaat, maar mee gaat hij. Nu ben ik wel in de gelukkige situatie dat me niets mankeert, en dat als het bedrijf niet afbrandt, ik de volgende dag weer kan werken, ook als ik de persoon, desnoods in de brandweergreep naar buiten moet halen.
Even ter verduidelijking, ik diskwalificeer je niet persoonlijk, immers jij kunt de taken uitvoeren. Je hebt alleen jezelf er de volgende dag mee (en je werkgever, maar die heeft zich daarin akkoord verklaard).
Maar ik vind het wel kwalijk dat als ik iemand in de gang tegen zou komen, volgens voorstaand voorbeeld, dat ik hem moet laten liggen, omdat ik hem niet van zijn plek krijg.
Kortgezegd; bewijs in je cursus maar dat je het aankan. Zo niet? Jammer, geen papiertje.
*) = (Ik heb in de zak van mijn vest een pakje post-its zitten. een niet gecontroleerde ruimte krijgt een post-it naast de klink op de deur, de brandweer vertel ik bij buitenkomst/aankomst hoeveel papiertjes ik heb geplakt, waar ongeveer, en dat de ruimte niet gecontroleerd is, maar dat terzijde.)