Als ik eerlijk moet zijn kan ik me in deze stelling alleen maar vinden. Er wordt regelmatig gesproken met politieagenten die een brandend pand binnen zijn gegaan om iemand eruit te halen. Wij zeggen dan regelmatig tegen hun "Niet doen"! Wij zitten zeker niet te wachten op meer slachtoffers. En dat geld net zo voor EHBOers en BHVers.
Je moet eerlijk zijn, jij bent brandweerman, het gaat om je eigen collega's en je eigen familie die geconfronteerd kunnen worden met de verschrikkelijk zure gevolgen van dit soort gedachtegoed.
De doelstelling van het hulpverleningsforum is toch werken aan een betere hulpverlening in het algemeen. Als het de bedoeling is dat we elkaar vooral schouderklopjes geven en bewonderen omdat we allemaal dezelfde passie delen dus vriendjes moet blijven bereik je niets.
Er kan geen sprake zijn van een goede hulpverlening zodra we het op de koop toenemen dat andere hulpverleningsdiensten de eisen afzwakken waardoor de kans stijgt dat er meer slachtoffers vallen.
In het voorbeeld wat ik schets komen inderdaad brandweerlieden om het leven, een BHV-er en het initiele slachtoffer. Zonder de nobele inzet van de beperkte BHV-er was het de brandweer misschien gelukt het slachtoffer nog te kunnen redden voor het pand bezweek.
Ik offer me graag op om hier voor rotte vis te worden uitgemaakt, dat is altijd nog beter dan wachten tot dit scenario realiteit wordt en op de voorpagina van de krant staat.