Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV

Auteur Topic: Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV  (gelezen 45904 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #40 Gepost op: 31 januari 2013, 21:10:50
Het wordt tijd dat de topic titel wijzigt in 'fysieke vereisten bhv-er en ehbo-er'. Daar kun je een mening over hebben en daar discussiėren we hier over. Het staat een ieder vrij om aan deze discussie deel te nemen of niet.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 31 januari 2013, 21:19:53
En het is juist de BHV'er of EHBO'er dus die snel zal moeten kunnen rautekken of reanimeren. Juist omdat de profs er nog niet zijn. Die zijn nog 8 tot 15 minuten onderweg. Als je zo veel tijd tot je beschikking hebt is rautek niet eens aan de orde maar zijn er veel meer manieren om iemand te verplaatsen die je rug tenminste niet slopen of wacht je gewoon op de collega's die 9x per week 100 kilo aan het bankdrukken is bij de sportschool om de hoek.
En dat is het mooie van EHBOers en BHVers, die kunnen elkaar opvangen en aanvullen. En dan gaat het verhaal van KLF zeer zeker op. Dat ook mensen met een beperking zoals hij die heeft prima EHBO diensten kunnen draaien of als BHVer kunnen functioneren.
En wat zegt iedere week bankdrukken op de sportschool over iemands conditie. Ik heb op de sportschool een stevig gebouwt persoon hijgend de trap op zien komen, en dat niet 1x maar meerdere malen. >:D 0098

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #42 Gepost op: 31 januari 2013, 21:20:49
En het is juist de BHV'er of EHBO'er dus die snel zal moeten kunnen rautekken of reanimeren. Juist omdat de profs er nog niet zijn. Die zijn nog 8 tot 15 minuten onderweg. Als je zo veel tijd tot je beschikking hebt is rautek niet eens aan de orde maar zijn er veel meer manieren om iemand te verplaatsen die je rug tenminste niet slopen of wacht je gewoon op de collega's die 9x per week 100 kilo aan het bankdrukken is bij de sportschool om de hoek.

(die laatste groep sloopt waarschijnlijk zijn rug geheel vrijwillig 9x per week  98uiye)

Als BHV-er wordt je al geleerd om een ruimte waar rook is niet te betreden, is daar een S.O. die zich zelf niet kan verplaatsen dan heeft deze (bot gesteld) domme pech een goed opgeleid BHV-er zal dus in principe niet naast een SO komen liggen in geval van een brand of bedwelming. Kom ik daar wel te liggen in een dergelijke situatie dan komt dat niet door mijn lichamelijke gebrek maar door een het niet onderkennen van basisregel 1 eigenveiligheid eerst.
In dat geval ben je geen voorhoede meer maar de achterhoede.
Wanneer het SO niet direct bedreigd wordt als in een situatie waar ik al niet meer zou mogen zijn dan heb ik veelal ook meer tijd om het SO in veiligheid te brengen of het in elk geval op een wijze kunnen doen die voor mij veiliger is. Hetzij met hulp hetzij door iets meer de tijd te nemen en alles net iets meer berekent uit te voeren.

Voor een reanimatie ligt het in MIJN geval nog weer anders, die kan en zal ik uitvoeren pas na afloop zijn de gevolgen voor mij lichamelijk naar alle waarschijnlijkheid van iets langere duur omdat ik mijn gewrichten heb overbelast (wat weer gepaard gaat met extra ontstekingen) en zal ik dus langer rust moeten houden dan iemand die geen reuma heeft.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #43 Gepost op: 31 januari 2013, 21:37:11
Dat is wat ik zeg. Ik neem aan dat de brandweerman graag 's avonds wil thuis komen terwijl hij weet dat hij soms gevaarlijke inzetten moet doen. Hoe leg je het in vredesnaam uit aan vrouw en kinderen uit dat papa niet meer thuis komt omdat een bedrijf wist dat een BHV-er mogelijk ongeschikt is om iemand uit een ruimte te halen. Als de BHV-er naast het slachtoffer komt te liggen moeten de professionele redders twee keer naar binnen of zijn langer binnen dan strikt noodzakelijk. In feite brengt het gewoon het leven van andere hulpverleners in gevaar.

Ik doe niet mee aan het geven van van goed gevoel aan een aantal mensen zodra het leven of veiligheid van anderen de hoge prijs kan zijn.

Mijn hobby neem ik serieus en het SO staat voor mij op nummer een.
Na 10 jaar SIGMA had ik voor mij zelf, de conclusie getrokken dat ik niet meer kon voldoen aan de eisen van de sigma, en ben gestopt.
Als de tijd komt, dat ik niet meer kan voldoen aan de eisen van de ehbo, dan stop ik ook daarmee.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #44 Gepost op: 31 januari 2013, 21:43:39
En dat is het mooie van EHBOers en BHVers, die kunnen elkaar opvangen en aanvullen. En dan gaat het verhaal van KLF zeer zeker op. Dat ook mensen met een beperking zoals hij die heeft prima EHBO diensten kunnen draaien of als BHVer kunnen functioneren.
En wat zegt iedere week bankdrukken op de sportschool over iemands conditie. Ik heb op de sportschool een stevig gebouwt persoon hijgend de trap op zien komen, en dat niet 1x maar meerdere malen. >:D 0098

Maar dan moet je nog steeds aan een bepaald basis niveau voldoen. Als werkgever zou je niet moeten denken ik kan Piet en Klaas niet samen indelen want piet heeft het in zijn rug en klaas is nachtblind dus wat als de stroom uit valt en we moeten de bewusteloze elektromonteur rautekken....

De basisvaardigheden moet je gewoon kunnen uitvoeren, daarom zijn het basisvaardigheden. Er wordt ook niet gesteld dat een BHV'er de zelfde tests als een brandweerman moet kunnen doorstaan. De eisen moeten gewoon evenredig zijn aan wat van de taak verwacht wordt. Van een brandweerman verwacht je dat hij een slachtoffer uit een brandend huis in het bakje van een hoogwerker kan tillen, dat hoeft een BHV'er niet te kunnen bijvoorbeeld....

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #45 Gepost op: 31 januari 2013, 21:48:57
Maar dan moet je nog steeds aan een bepaald basis niveau voldoen. Als werkgever zou je niet moeten denken ik kan Piet en Klaas niet samen indelen want piet heeft het in zijn rug en klaas is nachtblind dus wat als de stroom uit valt en we moeten de bewusteloze elektromonteur rautekken....

Geef mij eens een reden waarom ik een bewusteloze monteur moet verplaatsen als de stroom is uitgevallen...
Verplaatsen van een SO doe je alleen in uiterste noodzaak, in veel van die gevallen heb je als EHV-er / BHV-er al niets meer in de directe omgeving van het SO te zoeken
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 31 januari 2013, 21:51:01

De basisvaardigheden moet je gewoon kunnen uitvoeren, daarom zijn het basisvaardigheden. Er wordt ook niet gesteld dat een BHV'er de zelfde tests als een brandweerman moet kunnen doorstaan. De eisen moeten gewoon evenredig zijn aan wat van de taak verwacht wordt. Van een brandweerman verwacht je dat hij een slachtoffer uit een brandend huis in het bakje van een hoogwerker kan tillen, dat hoeft een BHV'er niet te kunnen bijvoorbeeld....
Inderdaad, je kunt een basisniveau neer zetten waar iedere EHBOer/BHVer makkelijk aan kan voldoen. Alleen zul je dat dus moeten gaan testen, jaarlijks, om het jaar, eens in de zoveel jaar?? En ik ben bang dat het op de uitvoering van die test mank gaat, het vergt nogal wat omdat van de grond te krijgen.

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #47 Gepost op: 31 januari 2013, 21:56:56
Inderdaad, je kunt een basisniveau neer zetten waar iedere EHBOer/BHVer makkelijk aan kan voldoen. Alleen zul je dat dus moeten gaan testen, jaarlijks, om het jaar, eens in de zoveel jaar?? En ik ben bang dat het op de uitvoering van die test mank gaat, het vergt nogal wat omdat van de grond te krijgen.

en daarom moet de BHV ( de basisvaardigheden) ook jaarlijks herhaald worden..

en ik weet ook dat een hoop bedrijven dit uit bezuinigingsoverrwegingen verzuimen..

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #48 Gepost op: 31 januari 2013, 21:59:53

Nou een deel van die testen doe je als het goed is in de les. Ga maar gewoon even minimaal 2 minuten goed reanimeren zonder tempo of diepte te verliezen. Misschien wel langer dan 2 minuten, die 2 minuten zijn alleen maar omdat de richtlijn zegt dat je dan ideaal gezien zou moeten wisselen met je partner. Of maar er een duo oefening van, met 2 man (1 is geen bij de BHV werd mij altijd gezegd) en hou het een kwartier samen vol met afwisselen. De aanrijtijd van de ambu als je (het slachtoffer) pech heeft.

Het zelfde geld voor rautek, heimlich etc. Doe het maar gewoon even minimaal 1x per jaar op herhalingsles. Lukt het niet? sorry geen stempel op je kaart.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #49 Gepost op: 31 januari 2013, 22:03:52

Peter,

Ik mag elk jaar vrolijk een dag naar een herhaling BHV. En dat is voor mij alleen herhaling brand en ontruiming (voor het LEH heb ik een vrijstelling vanwege de EHBO maar volg dat deel wel omdat er altijd wel situaties gespeeld worden in combi met B&O) Ik krijg ook elk jaar een nieuwe BHV pas waarop ook mijn EHBO diplomanummer aangekoppeld is.

De minimaal eisen worden dus echt wel getest, in elk geval via NIBHV want die pas en bijbehorende verzekering zijn maar een jaar geldig. Verlies ik de geldigheid ben ik niet meer verzekerd en sta niet meer als BHV-er te boek bij NIBHV en heeft de werkgever een probleem bij een controle.