En het is juist de BHV'er of EHBO'er dus die snel zal moeten kunnen rautekken of reanimeren. Juist omdat de profs er nog niet zijn. Die zijn nog 8 tot 15 minuten onderweg. Als je zo veel tijd tot je beschikking hebt is rautek niet eens aan de orde maar zijn er veel meer manieren om iemand te verplaatsen die je rug tenminste niet slopen of wacht je gewoon op de collega's die 9x per week 100 kilo aan het bankdrukken is bij de sportschool om de hoek.
(die laatste groep sloopt waarschijnlijk zijn rug geheel vrijwillig 9x per week
)
Als BHV-er wordt je al geleerd om een ruimte waar rook is niet te betreden, is daar een S.O. die zich zelf niet kan verplaatsen dan heeft deze (bot gesteld) domme pech een goed opgeleid BHV-er zal dus in principe niet naast een SO komen liggen in geval van een brand of bedwelming. Kom ik daar wel te liggen in een dergelijke situatie dan komt dat niet door mijn lichamelijke gebrek maar door een het niet onderkennen van basisregel 1 eigenveiligheid eerst.
In dat geval ben je geen voorhoede meer maar de achterhoede.
Wanneer het SO niet direct bedreigd wordt als in een situatie waar ik al niet meer zou mogen zijn dan heb ik veelal ook meer tijd om het SO in veiligheid te brengen of het in elk geval op een wijze kunnen doen die voor mij veiliger is. Hetzij met hulp hetzij door iets meer de tijd te nemen en alles net iets meer berekent uit te voeren.
Voor een reanimatie ligt het in MIJN geval nog weer anders, die kan en zal ik uitvoeren pas na afloop zijn de gevolgen voor mij lichamelijk naar alle waarschijnlijkheid van iets langere duur omdat ik mijn gewrichten heb overbelast (wat weer gepaard gaat met extra ontstekingen) en zal ik dus langer rust moeten houden dan iemand die geen reuma heeft.