Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV

Auteur Topic: Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV  (gelezen 46461 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #50 Gepost op: 31 januari 2013, 22:06:12
Nou een deel van die testen doe je als het goed is in de les. Ga maar gewoon even minimaal 2 minuten goed reanimeren zonder tempo of diepte te verliezen. Misschien wel langer dan 2 minuten, die 2 minuten zijn alleen maar omdat de richtlijn zegt dat je dan ideaal gezien zou moeten wisselen met je partner. Of maar er een duo oefening van, met 2 man (1 is geen bij de BHV werd mij altijd gezegd) en hou het een kwartier samen vol met afwisselen. De aanrijtijd van de ambu als je (het slachtoffer) pech heeft.

Het zelfde geld voor rautek, heimlich etc. Doe het maar gewoon even minimaal 1x per jaar op herhalingsles. Lukt het niet? sorry geen stempel op je kaart.
tsja, ik hoop dat mijn collega's er net zo over denken...

en een kwartier is soms al kort qua aanrijtijd... hier eens 45 minuten moeten wachten; was gelukkig geen reanimatie....

oma

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 31 januari 2013, 22:06:47
Mijn hobby neem ik serieus en het SO staat voor mij op nummer een.
Na 10 jaar SIGMA had ik voor mij zelf, de conclusie getrokken dat ik niet meer kon voldoen aan de eisen van de sigma, en ben gestopt.
Als de tijd komt, dat ik niet meer kan voldoen aan de eisen van de ehbo, dan stop ik ook daarmee.

Dat heb ik ook, ik stel hoge eisen aan mijn lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Ik heb al jaren geleden mensen die heel veel samen met mij werken en mij heel goed kennen gevraagd om op mij te letten. Ik weet dat ik ouder begin te worden, wat ik niet kan hebben zijn dingen zoals trillende handen of vertraging in denken/handelen.

Ik opereer de kleine hartjes van hele jonge babies, dat is echt mijn passie, eigenlijk wel meer dan passie. Ik ben tot op heden iemand die terug kan kijken met een goed gevoel over alles wat ik gedaan heb. Er komt een enorme smet op zodra ik weet dat mijn handen soms trillen waardoor mijn laatste operatie fataal kan aflopen. De baby en de ouders hebben dan niets meer aan de passievolle dokter die zo graag nog bleef opereren. Ik heb er niets aan als ik op die manier moet afdruipen van het operatiekamer-toneel.

Zodra ik het merk of mensen om mij heen het opmerken zal ik niet stoppen met alles, dat kan ik niet eens. Ik zal me dan alleen nog maar toeleggen op onderwijs en het verspreiden van kennis in landen waar hartchirurgie nog in kinderschoenen staat. Ik zal stoppen met opereren. Geloof me dat ik die dag vrees, echter besef ik dat die dag wel een keer komt. Inderdaad "het is niet anders en daar moet ik het maar mee doen".

Ik vind het daarom spijtig dat sommige mensen zich helemaal niet realiseren dat de overheid vergunningen verstrekt voor evenementen en aanwezigheid eist van EHBO-ers. Het is prima als Rode Kruis of EHBO dergelijke diensten aanbieden, een commerciele aanbieder zal waarschijnlijk niet helemaal wegkomen met het leveren van mensen met beperkingen aan de organisator van een muziekfestival, het maakt het des te vreemder als de EHBO denkt dat ze het wel weer mogen omdat er geen toezicht of regelgeving bestaat.

Hoe vaker dit soort discussies ontstaan in de diverse discussies des te groter mijn aversie in de richting van de EHBO begint te worden. Immers gaat men herhaaldelijk over de grens heen van principes die binnen de zorg of professionele hulpverlening niet overschreden worden. Als ik alles samenvat mag een 95 jarige EHBO-er ongeacht al zijn/haar aandoeningen ingezet worden als evenementenhulpverlener, maar hij/zij mag ook terminale patienten of mensen met niet-reanimatieverklaringen reanimeren.

Ik denk dat een aantal mensen gewoon maar eens diep moet nadenken, niet altijd zoeken naar gaatjes in wetgeving of roepen dat het maar vrijwillig/hobby is. Je bemoeit je met het redden van levens van mensen of je duikt in spoedeisende medische situaties. Dat heeft niets meer te maken met alleen maar passie, barmhartigheid of een goed mens zijn, het schept juist de plicht om te zorgen dat je aan alle eisen voldoet, op gebied van kennis, kunde, fysieke eisen en mentale eisen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 31 januari 2013, 22:08:58
Inderdaad, je kunt een basisniveau neer zetten waar iedere EHBOer/BHVer makkelijk aan kan voldoen. Alleen zul je dat dus moeten gaan testen, jaarlijks, om het jaar, eens in de zoveel jaar?? En ik ben bang dat het op de uitvoering van die test mank gaat, het vergt nogal wat omdat van de grond te krijgen.

Het lukt de overheid toch ook om alle brandweermannen periodiek te keuren. Het laten keuren van een BHV-er kan door de overheid afgedwongen worden, de kosten van de medische keuring kan de overheid prima bij de werkgever in kwestie neerleggen.

Ik neem aan dat de wetgever primair er nooit van uit is gegaan dat er mogelijk mensen met beperkingen worden ingezet. Daarom kan men helemaal niet stellen dat het gewoon mag, het kan inderdaad dat professionele hulpverleningsdiensten en de overheid het ongewenst zullen gaan vinden zodra ze dit realiseren.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #53 Gepost op: 31 januari 2013, 22:12:06
Peter,

Ik mag elk jaar vrolijk een dag naar een herhaling BHV. En dat is voor mij alleen herhaling brand en ontruiming (voor het LEH heb ik een vrijstelling vanwege de EHBO maar volg dat deel wel omdat er altijd wel situaties gespeeld worden in combi met B&O) Ik krijg ook elk jaar een nieuwe BHV pas waarop ook mijn EHBO diplomanummer aangekoppeld is.

De minimaal eisen worden dus echt wel getest, in elk geval via NIBHV want die pas en bijbehorende verzekering zijn maar een jaar geldig. Verlies ik de geldigheid ben ik niet meer verzekerd en sta niet meer als BHV-er te boek bij NIBHV en heeft de werkgever een probleem bij een controle.

Nergens staat dat NIBHV de organisatie is die BHV diploma's geldig houdt. Iedereen mag een BHV diploma uitgeven, is totaal geen wettelijke eis wat BHV moet inhouden.

Mijn EHBO heeft me overigens nooit vrijstellingen opgeleverd. Ik heb het er trouwens ook nooit bij gezegd tegen de instructeur omdat mijn ervaring is dat ze je dan toch anders gaan behandelen. Ik stel me lekker low key op, hou de handen wat in de zakken en geef andere de kans het oefenmoment te pakken :) een goede instructeur zal dat opmerken en mij vervolgens een casus voorleggen. Doet hij dat niet, dan zegt dat eigenlijk meer over hem.

Als ik op BHV herhaling ga dan wil ik ook met de EHBO gewoon mee doen net als mijn collega's omdat we dan als team oefenen en zo weten wat we aan elkaar hebben. Met een collega BHV'er ga ik heel anders om in een situatie dan met een doorgewinterde EHBO'er en ook dat wil ik liever veilig in een klaslokaal met een lotus oefenen dan in de fabriek (ook al werk ik niet in een fabriek....)

Daarnaast is het raar dat NIBHV mensen certificeert/goedkeurt voor vaardigheden die ze niet beoordelen. We weten immers ook dat er EHBO verenigingen zijn waar je je diploma geldig houdt door 1x per maand samen koffie te drinken en te bespreken of je ideaal zwachtels op 95 graden moet wassen of 60 ook best kan.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 31 januari 2013, 22:13:26
Nou een deel van die testen doe je als het goed is in de les. Ga maar gewoon even minimaal 2 minuten goed reanimeren zonder tempo of diepte te verliezen. Misschien wel langer dan 2 minuten, die 2 minuten zijn alleen maar omdat de richtlijn zegt dat je dan ideaal gezien zou moeten wisselen met je partner. Of maar er een duo oefening van, met 2 man (1 is geen bij de BHV werd mij altijd gezegd) en hou het een kwartier samen vol met afwisselen. De aanrijtijd van de ambu als je (het slachtoffer) pech heeft.

Het zelfde geld voor rautek, heimlich etc. Doe het maar gewoon even minimaal 1x per jaar op herhalingsles. Lukt het niet? sorry geen stempel op je kaart.
Tja, op deze wijze is het inderdaad goed te ondervangen in de bijscholingslessen. Je mag van iedere EHBOer en BHver dat ze de basis in ieder geval goed uit kunnen voeren. ;)
Het lukt de overheid toch ook om alle brandweermannen periodiek te keuren. Het laten keuren van een BHV-er kan door de overheid afgedwongen worden, de kosten van de medische keuring kan de overheid prima bij de werkgever in kwestie neerleggen.

Nou, met het bericht van Auditor is het inderdaad mogelijk om jaarlijks het algehele niveau van de EHBOer en BHVer te testen. ;)

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #55 Gepost op: 31 januari 2013, 22:21:31
Waar heb ik gezegt dat NIBHV de BHV diploma's geldig houd...

Op mijn NIBHV pas staat een geldigheidsduur die verloopt na een jaar en voor het volgende jaar moet ik op herhaling bij een door hun erkende instructeur, ik neem aan dat die ook weleens gecontroleerd wordt. De vrijstelling LEH krijg ik vanwege de EHBO OK (OK en NIBHV hebben iets met elkaar en mijn EHBO staat ook geregistreed bij NIBHV heb het diploma moeten overleggen en ook de laatste herhaling mocht ik dat doen)

Het probleem voor mij is dat mijn collega en ik beide bij een andere instructeur de BHV doen en daar waar ik het volg waren we de laatste keer met allemaal een en tweelingen per bedrijf. Ik loop ook gewoon de LEH (EHBO zo je wilt) mee al was het maar om zaken met "vreemde" (en dan bedoel anderen dan vanuit de EHBO) te oefenen maar ook omdat we zeker een oefening doen waarbij alle takken van de BHV aanbod komen.
Je kunt immers genoeg leren van een ander.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

oma

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 31 januari 2013, 22:25:33
Onlangs kreeg ik een verzoek van iemand om een topic te lezen wat ging over een ambitieuze jongeman die graag bij de politie wilde. Zijn droom viel in duigen omdat hij diabeet was. Ik vind het helemaal niet leuk om iemand via het forum te laten weten dat de keuringsarts een valide reden had om hem af te keuren.

Dergelijke dingen maakt het contrast des te groter, de brandweerman of politieman moet voldoen aan soms enorm hoge eisen. Het Rode Kruis en EHBO zijn in de afgelopen decennia steeds verder gaan ontwikkelen tot een soort professionele of parate dienst die betrokken wil zijn bij de professionele hulpverleningsdiensten. Het is te gek voor woorden dat je beroepsmatig buiten de boot valt op grond van kennis of fysieke gesteldheid en je als vrijwilliger bij de EHBO gewoon weer kunt uitrukken met AED of inzetbaar bent bij grote evenementen waarbij het bevoegd gezag eist dat er hulpverleners aanwezig zijn.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #57 Gepost op: 31 januari 2013, 23:05:47
Dat heeft niets meer te maken met alleen maar passie, barmhartigheid of een goed mens zijn,
het schept juist de plicht om te zorgen dat je aan alle eisen voldoet, op gebied van kennis, kunde, fysieke eisen en mentale eisen.

Dit is ook voor mij de kern waar het omdraait, EHBO is voor mij 80% sociaal werk en 20% handelen.
Hoeveel hulpverleners realiseren zich niet, dat ze bij evenementen, een overeenkomst tot verlenen van diensten hebben aangegaan.
Als het fout gaat, dan kan de organisatie, maar ook de hulpverleners, daar op aangesproken kan worden.

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #58 Gepost op: 31 januari 2013, 23:11:27
Dit is ook voor mij de kern waar het omdraait, EHBO is voor mij 80% sociaal werk en 20% handelen.
Hoeveel hulpverleners realiseren zich niet, dat ze bij evenementen, een overeenkomst tot verlenen van diensten hebben aangegaan.
Als het fout gaat, dan kan de organisatie, maar ook de hulpverleners, daar op aangesproken kan worden.

ergo, zo is mij verteld tijdens mijn insructeursopleiding, de instructeur kan hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden als niet-competente cursisten wel-competent worden verklaard en het dan mis gaat.
ik denk dat een hoop instructeurs zich dat niet realiseren, of dat juist bagateliseren..
(er even van uitgaande dat hetgeen ik verteld heb gekregen juist is... kan iemand daar iets over zeggen?)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #59 Gepost op: 1 februari 2013, 14:01:47
ergo, zo is mij verteld tijdens mijn insructeursopleiding, de instructeur kan hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden als niet-competente cursisten wel-competent worden verklaard en het dan mis gaat.
ik denk dat een hoop instructeurs zich dat niet realiseren, of dat juist bagateliseren..
(er even van uitgaande dat hetgeen ik verteld heb gekregen juist is... kan iemand daar iets over zeggen?)

Als je het Oranje Kruisboekje, als leiddraad pakt, dan mag je alleen doen wat in het boekje staat
En ik zou zo'n instructeur zijn, die elke EHBO wedstrijd afloopt, om mijn cursisten nog meer ervaring op te laten doen.
Jammer, het waren drie slagen', in plaats van vier slagen .......
Zijn de cursisten dan competent ?
Of zijn ze pas competent, als ze basishandelingen aanpassen op het slachtoffers ?
Of zijn ze pas competent als ze straatervaring hebben ?

De instructeur heeft iemand competent verklaart, kan hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden, voor hetgeen in de cursus voorvalt
De opdracht geven om een man van 130kg verslepen met de rautekgreep als je zelf 80 kg bent, vraagt dat om moeilijkheden
Ik laat iedereen noodvervoersgreep op elkaar doen (ongeveer gelijk gewicht en lengte)
als een cursist weigert, dan is dat het recht van de cursist .....

De OK variant is ARBO-technisch, onnodig slecht voor de rug.