Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV

Auteur Topic: Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV  (gelezen 45159 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #60 Gepost op: 1 februari 2013, 14:33:10
Ik zie het hele probleem niet zo.
Er zijn een aantal zaken waaraan telkens voorbij wordt gegaan en waarbij de eerste regel telkens opnieuw met voeten wordt getreden.

Wanneer gaat men een SO verplaatsen, alleen in uiterste noodzaak !!
Wanneer is die noodzaak er...alleen bij direct levensbedreigende situaties en in hoeveel van die situaties is het voor een BHV-er / EHBO-er nog veilig... in bar weinig gevallen.

- Bij brand en een SO in de brandende ruimte vol rook, mag ik als BHV-er niet meer naar binnen ik mag proberen het SO naar de deur toe te praten en dan hooguit (indien veilig) door een kier uit de ruimte helpen (rautek niet van toepassing SO is nog mobiel anders had hij de deur niet bereikt)

- Bij bedwelming en een niet mobiel SO... Ik weet niet waardoor het SO bedwelmd is ik mag de bewuste ruimte dus niet meer betreden !! en kan/ mag derhalve niet meer rautekken.

- Stroomstoring, donker een een bewusteloos SO, geen licht is niet levensbedriegend vervoer van het SO middels rautek is dus niet aan de orde daarkomt bij dat ik zelf ook de eventuele obstakels niet kan zie en vergeet bij het verplaatsen dus wederom regel 1

- Onwelwording / reanimatie tijdens een festival, verplaatsen van het SO neemt kostbare tijd, tijd die ik ook kan gebruiken om de reanimatie te starten en daarmee het SO meer kans zou bieden op overleven, dus ook hier weer niet rautekken. Daarbij tijdens een festival ben ik niet de enige EHBO-er en ik roep / schreeuw om (extra) hulp die met de reanimatie kan helpen / overnemen kan alarmeren en eventueel ruimte creeëren rond het SO, ruimte die ik overigens ook nodig zal hebben in geval ik het SO ga verplaatsen.

- VKO, zal al een toevalstreffer zijn, maar daar zou een situatie kunnen ontstaan waarbij je het SO zou moeten verplaatsen (bijv. voertuig te water. Oeps ik kan niet zwemmen dus ben ook als passantEHBO-er bijvoorbaat ongeschikt als EHBO-er volgens de richtlijn die 024 wenst te hanteren ik ben namelijk niet competent om het SO te redden in die situatie terwijl ik dagelijk 20 trappen op en af loop de marathon van New York 5 x heb gedaan maar in dit speciefieke geval ongeschikt wegens gebrek aan zwemkunsten) gelukkig zijn er in de meeste gevallen ook andere (getuigen) aanwezig zodat ik hulp kan vragen.

Kortom hoeveel levensbedreigende situaties zijn er nu werkelijk waarin een EHBO-er / BHV-er zou moeten rautekken in zijn eentje (zelfs een BHV-er wordt geleerd een noodgeval met twee BHV-ers te benaderen) ik denk dat je dergelijk gevallen in je hele lieve leven als EHBO-er / BHV op de vingers van een hand kan tellen zelfs als je onverhoopt vingers zou missen. O ik weet er een, een reanimatie van een auto inzittende o nee die hoef ik alleen uit het voertuig te halen en direct daarnaast kan ik de reanimatie aanvangen....

Helpen alle tegenstanders van de inzet van een beperkte EHBO-er deze gehandicapte EHBO-er / BHV-er even met het bedenken van een voorkomende situatie waarbij ik regel 1 van de hulpverlening niet overtreed ??
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #61 Gepost op: 1 februari 2013, 16:25:43
Ik zie het hele probleem niet zo.
Er zijn een aantal zaken waaraan telkens voorbij wordt gegaan en waarbij de eerste regel telkens opnieuw met voeten wordt getreden.

Wanneer gaat men een SO verplaatsen, alleen in uiterste noodzaak !!
Wanneer is die noodzaak er...alleen bij direct levensbedreigende situaties en in hoeveel van die situaties is het voor een BHV-er / EHBO-er nog veilig... in bar weinig gevallen.

- Bij brand en een SO in de brandende ruimte vol rook, mag ik als BHV-er niet meer naar binnen ik mag proberen het SO naar de deur toe te praten en dan hooguit (indien veilig) door een kier uit de ruimte helpen (rautek niet van toepassing SO is nog mobiel anders had hij de deur niet bereikt)

- Bij bedwelming en een niet mobiel SO... Ik weet niet waardoor het SO bedwelmd is ik mag de bewuste ruimte dus niet meer betreden !! en kan/ mag derhalve niet meer rautekken.

- Stroomstoring, donker een een bewusteloos SO, geen licht is niet levensbedriegend vervoer van het SO middels rautek is dus niet aan de orde daarkomt bij dat ik zelf ook de eventuele obstakels niet kan zie en vergeet bij het verplaatsen dus wederom regel 1

- Onwelwording / reanimatie tijdens een festival, verplaatsen van het SO neemt kostbare tijd, tijd die ik ook kan gebruiken om de reanimatie te starten en daarmee het SO meer kans zou bieden op overleven, dus ook hier weer niet rautekken. Daarbij tijdens een festival ben ik niet de enige EHBO-er en ik roep / schreeuw om (extra) hulp die met de reanimatie kan helpen / overnemen kan alarmeren en eventueel ruimte creeëren rond het SO, ruimte die ik overigens ook nodig zal hebben in geval ik het SO ga verplaatsen.

- VKO, zal al een toevalstreffer zijn, maar daar zou een situatie kunnen ontstaan waarbij je het SO zou moeten verplaatsen (bijv. voertuig te water. Oeps ik kan niet zwemmen dus ben ook als passantEHBO-er bijvoorbaat ongeschikt als EHBO-er volgens de richtlijn die 024 wenst te hanteren ik ben namelijk niet competent om het SO te redden in die situatie terwijl ik dagelijk 20 trappen op en af loop de marathon van New York 5 x heb gedaan maar in dit speciefieke geval ongeschikt wegens gebrek aan zwemkunsten) gelukkig zijn er in de meeste gevallen ook andere (getuigen) aanwezig zodat ik hulp kan vragen.

Kortom hoeveel levensbedreigende situaties zijn er nu werkelijk waarin een EHBO-er / BHV-er zou moeten rautekken in zijn eentje (zelfs een BHV-er wordt geleerd een noodgeval met twee BHV-ers te benaderen) ik denk dat je dergelijk gevallen in je hele lieve leven als EHBO-er / BHV op de vingers van een hand kan tellen zelfs als je onverhoopt vingers zou missen. O ik weet er een, een reanimatie van een auto inzittende o nee die hoef ik alleen uit het voertuig te halen en direct daarnaast kan ik de reanimatie aanvangen....

Helpen alle tegenstanders van de inzet van een beperkte EHBO-er deze gehandicapte EHBO-er / BHV-er even met het bedenken van een voorkomende situatie waarbij ik regel 1 van de hulpverlening niet overtreed ??

Je doet het goed, of je doet het niet.
Dat halfslachtige is zinloze tijdverspilling.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #62 Gepost op: 1 februari 2013, 16:31:41
Dan mag je even uitleggen wat er halfslachtig is aan genoemde situaties.
Je geeft hiermee geantwoord op de vragen maar roept zonder onderbouwing iets of je leest de stellingen niet goed.

muv het VKO zie ik geen mogelijkheden voor een rautek zonder regel 1 te overtreden of zie ik de noodzaak van een verplaatsing niet.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #63 Gepost op: 1 februari 2013, 16:55:43
Je doet het goed, of je doet het niet.
Dat halfslachtige is zinloze tijdverspilling.

Ik leer de noodvervoersgreep compleet aan.
Slimme cursisten zorgen er zelf voor dat ze een relatief licht SO gaat verslepen.
Mindere slimme cursisten moet ik dat vertellen.
Een cursus tiltechnieken voor beginners is onderdeel van de cursus
En wie niet wil die doet het niet........


PS wat is het VKO ?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #64 Gepost op: 1 februari 2013, 17:01:45
VKO = verkeersongeval.

Waarom zou ik iemand die bewusteloos is in een ruimte waar geen stroom is verplaatsen ?? stroom uitval is geen dermate levensbedreigende situatie
dat verplaatsen van het SO gerechtvaardigd wordt
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #65 Gepost op: 1 februari 2013, 17:12:45
VKO = verkeersongeval.

Waarom zou ik iemand die bewusteloos is in een ruimte waar geen stroom is verplaatsen ?? stroom uitval is geen dermate levensbedreigende situatie
dat verplaatsen van het SO gerechtvaardigd wordt

Als tijdens de herhalingslessen mijn instructeurs dit van me zouden verwachten krijgen die overigens de zelfde vragen en stellingen voor de voeten krijgen (dus mijn aanwezige instructeurs wees voorbereid....)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #66 Gepost op: 3 februari 2013, 00:21:52
VKO = verkeersongeval.

Waarom zou ik iemand die bewusteloos is in een ruimte waar geen stroom is verplaatsen ?? stroom uitval is geen dermate levensbedreigende situatie
dat verplaatsen van het SO gerechtvaardigd wordt

In bedreigde situaties waar je het slachtoffer moet verplaatsen kan het licht ook uitgevallen zijn toch? Brand verderop in de gang heeft er voor gezorgd dat de stroom uitgevallen is bijvoorbeeld. Wees creatief en verzin een reden waarom er slecht zicht zou zijn op een plek waar een slachtoffer verplaatst moet worden....


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #67 Gepost op: 3 februari 2013, 10:29:20
In bedreigde situaties waar je het slachtoffer moet verplaatsen kan het licht ook uitgevallen zijn toch? Brand verderop in de gang heeft er voor gezorgd dat de stroom uitgevallen is bijvoorbeeld. Wees creatief en verzin een reden waarom er slecht zicht zou zijn op een plek waar een slachtoffer verplaatst moet worden....

Brand waar stroom uitval een van de gevolgen is, is geen beginnende brand maar een reeds ontwikkelde brand. Een BHV-er wordt geleerd(althans in mijn geval en onderwezen door een brandweerinstructeur) dat hij bij een ontwikkelde brand niets te zoeken heeft. Door jou stroom uitval kan ik niet meer zien in hoevere er rook ontwikkeling is. Wederom een grote NO GO voor een BHV-er wegens overtreden regel een.

Ik vraag aan jullie als tegenstanders te komen met een situatie waarbij ik regel een niet overtreed dan moet je de bal niet terug leggen bij mijn creativiteit.
Nogmaals bedenken de tegenstanders eens een inzet waarbij ik als BHV-er een SO moet verplaatsen ZONDER regel 1 te overtreden dus zonder mijn eigen veiligheid in gevaar te brengen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #68 Gepost op: 3 februari 2013, 10:43:29
Aanrijding auto vs fietser
Auto rijd een fietser aan bij een spoorweg overgang. De fietser komt door de klap op de rails terecht. Er is op dat moment NOG geen trein in aantocht omdat de bomen open zijn en de bel stil blijft. Je weet niet hoelang er geen trein aankomt, er is degelijk gevaar voor het SO als het daar blijft liggen. Wat doe je? Regel 1 er is nog geen trein in aantocht, maar kan er wel binnen 2 minuten zijn.
Op straat kan je ook BHVer zijn toch?
 98uiye
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #69 Gepost op: 3 februari 2013, 11:09:50
Ik vraag aan jullie als tegenstanders te komen met een situatie waarbij ik regel een niet overtreed dan moet je de bal niet terug leggen bij mijn creativiteit.
Nogmaals bedenken de tegenstanders eens een inzet waarbij ik als BHV-er een SO moet verplaatsen ZONDER regel 1 te overtreden dus zonder mijn eigen veiligheid in gevaar te brengen
Nu kan ik het even niet meer volgen...

Gaat de discussie er nu over of de eigen veiligheid bepaalt dat je de Rautek wel of niet gaat uitvoeren?

Het gaat er om dat oa de Rautek tot de eindtermen van EHBO en BHV hoort. Kan je die niet uitvoeren dan voldoe je niet aan de eindtermen. Eigen veiligheid heeft daar niets mee te maken, brand niet en stroomuitval ook niet.