Ik zie het hele probleem niet zo.
Er zijn een aantal zaken waaraan telkens voorbij wordt gegaan en waarbij de eerste regel telkens opnieuw met voeten wordt getreden.
Wanneer gaat men een SO verplaatsen, alleen in uiterste noodzaak !!
Wanneer is die noodzaak er...alleen bij direct levensbedreigende situaties en in hoeveel van die situaties is het voor een BHV-er / EHBO-er nog veilig... in bar weinig gevallen.
- Bij brand en een SO in de brandende ruimte vol rook, mag ik als BHV-er niet meer naar binnen ik mag proberen het SO naar de deur toe te praten en dan hooguit (indien veilig) door een kier uit de ruimte helpen (rautek niet van toepassing SO is nog mobiel anders had hij de deur niet bereikt)
- Bij bedwelming en een niet mobiel SO... Ik weet niet waardoor het SO bedwelmd is ik mag de bewuste ruimte dus niet meer betreden !! en kan/ mag derhalve niet meer rautekken.
- Stroomstoring, donker een een bewusteloos SO, geen licht is niet levensbedriegend vervoer van het SO middels rautek is dus niet aan de orde daarkomt bij dat ik zelf ook de eventuele obstakels niet kan zie en vergeet bij het verplaatsen dus wederom regel 1
- Onwelwording / reanimatie tijdens een festival, verplaatsen van het SO neemt kostbare tijd, tijd die ik ook kan gebruiken om de reanimatie te starten en daarmee het SO meer kans zou bieden op overleven, dus ook hier weer niet rautekken. Daarbij tijdens een festival ben ik niet de enige EHBO-er en ik roep / schreeuw om (extra) hulp die met de reanimatie kan helpen / overnemen kan alarmeren en eventueel ruimte creeëren rond het SO, ruimte die ik overigens ook nodig zal hebben in geval ik het SO ga verplaatsen.
- VKO, zal al een toevalstreffer zijn, maar daar zou een situatie kunnen ontstaan waarbij je het SO zou moeten verplaatsen (bijv. voertuig te water. Oeps ik kan niet zwemmen dus ben ook als passantEHBO-er bijvoorbaat ongeschikt als EHBO-er volgens de richtlijn die 024 wenst te hanteren ik ben namelijk niet competent om het SO te redden in die situatie terwijl ik dagelijk 20 trappen op en af loop de marathon van New York 5 x heb gedaan maar in dit speciefieke geval ongeschikt wegens gebrek aan zwemkunsten) gelukkig zijn er in de meeste gevallen ook andere (getuigen) aanwezig zodat ik hulp kan vragen.
Kortom hoeveel levensbedreigende situaties zijn er nu werkelijk waarin een EHBO-er / BHV-er zou moeten rautekken in zijn eentje (zelfs een BHV-er wordt geleerd een noodgeval met twee BHV-ers te benaderen) ik denk dat je dergelijk gevallen in je hele lieve leven als EHBO-er / BHV op de vingers van een hand kan tellen zelfs als je onverhoopt vingers zou missen. O ik weet er een, een reanimatie van een auto inzittende o nee die hoef ik alleen uit het voertuig te halen en direct daarnaast kan ik de reanimatie aanvangen....
Helpen alle tegenstanders van de inzet van een beperkte EHBO-er deze gehandicapte EHBO-er / BHV-er even met het bedenken van een voorkomende situatie waarbij ik regel 1 van de hulpverlening niet overtreed ??