Aanrijding auto vs fietser
Auto rijd een fietser aan bij een spoorweg overgang. De fietser komt door de klap op de rails terecht. Er is op dat moment NOG geen trein in aantocht omdat de bomen open zijn en de bel stil blijft. Je weet niet hoelang er geen trein aankomt, er is degelijk gevaar voor het SO als het daar blijft liggen. Wat doe je? Regel 1 er is nog geen trein in aantocht, maar kan er wel binnen 2 minuten zijn.
Op straat kan je ook BHVer zijn toch?
He he... toch eentje waarvan ik denk YES hierin zou je een rautek nodig kunnen hebben. Hoewel je in dit geval ook met meerdere bent (de bestuurder van de auto) en zou je ook nog de hulp van omstanders in kunnen roepen. Maar duidelijk dat je het SO niet laat liggen tot de trein het SO voor je verplaatst. En derhalve zou ik de dag er na dus op de schouders van mijn collega's leunen. Toch maakt in deze situatie mijn gebrek mij op dat moment nog niet ongeschikt als EHV-er, die last komt achteraf zoals vele anderen ook na deze inzet nog wel even met knikkende knieën en bevende handen zullen staan.
En JA de rautek gaat over eind termen die je als EHV-er dient te beheersen maar door 024 wordt gesteld dat iemand met een beperking bijvoorbaat de eindtermen niet zou beheersen en dat weiger ik te onderkennen. Ik ben beperkt maar behaal al mijn eindtermen als EHV-er / BHV-er met het verschil dat de gevolgen voor mij achteraf groter zijn. Maakt dit mij dan ongeschikt als EHV-er
Ik ben en blijf van mening dat er tot de casus van Wpie geen enkele situaties is aangedragen waarin ik een rautek zou mogen utvoeren zonder regel 1 te overtreden, het verhaal dat iedereen in de eerder genoemde situaties maar wil rautekken en regel 1 wenst te overtreden maakt ook hen ongeschikt omdat ze kennelijk niet bij machte zijn te oordelen over hun eigen veiligheid en daaruit voorvloeiend die van de prof. HV-ers waarmee allen kennelijk ook op enige wijze peberkt genoemd zouden kunnen worden.
Om met 024 haar opmerking te eindigen dat we moeten inzien wat we NIET kunnen,
Geen van allen kan een situatie op voldoende wijze op veiligheid inschatten en zijn derhalve bijvoorbaat ongeschikt