Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV

Auteur Topic: Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV  (gelezen 45136 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #130 Gepost op: 10 februari 2013, 10:45:20
Arboregels zijn bedacht door ambtenaren. In een noodsituatie kan je niet zoveel met dergelijke regels...


helm

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 10 februari 2013, 11:36:31
Ook in nood is de BHV'er een gewone werknemer.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #132 Gepost op: 10 februari 2013, 12:09:43
Ook in nood is de BHV'er een gewone werknemer.
"Tja, ik heb uw man maar laten liggen. Met zijn 80 kilo mag ik hem volgens de ARBO in mijn eentje niet verslepen..."


helm

  • Gast
Reactie #133 Gepost op: 10 februari 2013, 12:14:38
"Tja, ik heb uw man maar laten liggen. Met zijn 80 kilo mag ik hem volgens de ARBO in mijn eentje niet verslepen..."

1 brancard en 4 personen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #134 Gepost op: 10 februari 2013, 12:33:19
1 brancard en 4 personen.
Heeft ieder bedrijf een brandcard in huis? Laat staan altijd 4 personen beschikbaar om tijdens een calamiteit met 1 persoon aan de sleep te gaan?


helm

  • Gast
Reactie #135 Gepost op: 10 februari 2013, 12:40:51
Heeft ieder bedrijf een brandcard in huis? Laat staan altijd 4 personen beschikbaar om tijdens een calamiteit met 1 persoon aan de sleep te gaan?

Dit is wat de Wet zegt;

Arbeidsomstandighedenwet artikel 15 lid 3
De bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de in het tweede lid genoemde taken naar behoren kunnen vervullen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #136 Gepost op: 10 februari 2013, 19:48:37
De discussie gaat niet om wat de wet voorschrijft, noch om het aantal BHV-er wat een bedrijf dient te hebben en welke uitrusting zij zouden behoren te hebben.
De discussie gaat over de fysieke eisen die de hogere legerleiding graag aan de EHV-er / BHV-er gesteld willen zien op dat je je rug niet kan blesseren en of je al of niet te beperkt bent.

Dus minimaal 100 meter horden kunnen lopen met een SO op je schouder en andere doordraaf eisen.

Het is alleen een beetje jammer dat ze wel van de toren blazen dat men fysiek moet voldoen maar geen eisen kunnen / willen stellen aan dat fysieke.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #137 Gepost op: 10 februari 2013, 20:33:13
De discussie gaat niet om wat de wet voorschrijft, noch om het aantal BHV-er wat een bedrijf dient te hebben en welke uitrusting zij zouden behoren te hebben.
De discussie gaat over de fysieke eisen die de hogere legerleiding graag aan de EHV-er / BHV-er gesteld willen zien op dat je je rug niet kan blesseren en of je al of niet te beperkt bent.

Dus minimaal 100 meter horden kunnen lopen met een SO op je schouder en andere doordraaf eisen.

Het is alleen een beetje jammer dat ze wel van de toren blazen dat men fysiek moet voldoen maar geen eisen kunnen / willen stellen aan dat fysieke.

Die eisen zijn al regelmatig genoemd in deze discussie. Heel simpel, je moet de eindtermen van het diploma allemaal behalen. Dus op je knieen kunnen zitten om te reanimeren. Dat reanimeren vol kunnen houden tot de ambulance er is, dus samen met een collega 15 minuten.
Rautek? tot het slachtoffer in veiligheid is, dat kun je definiëren als: tot het slachtoffer van 1 rook/brand compartiment naar het andere compartiment is gebracht. Hoe groot die compartimenten zijn staat vast in diverse bouwbesluiten dus is zo te vinden. Zo is er voor iedere standaard BHV/EHBO vaardigheid een heel makkelijke manier om te bepalen of het voldoende is uitgevoerd.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #138 Gepost op: 10 februari 2013, 20:54:28
De discussie gaat over de fysieke eisen die de hogere legerleiding graag aan de EHV-er / BHV-er gesteld willen zien op dat je je rug niet kan blesseren en of je al of niet te beperkt bent.
Als je op deze manier wil discussiëren zijn we snel klaar wat mij betreft.

Dus minimaal 100 meter horden kunnen lopen met een SO op je schouder en andere doordraaf eisen.

Het is alleen een beetje jammer dat ze wel van de toren blazen dat men fysiek moet voldoen maar geen eisen kunnen / willen stellen aan dat fysieke.
Vooralsnog heb ik niemand hier zien doordraven, behalve jij. Het is prettig als je elkaars argumenten respecteert.

Primair zijn er de eindtermen behorende bij het certificaat. Daarbij kunnen door een bedrijf aanvullende eisen worden gesteld.
In het algemeen geldt dat een BHV'er of EHBO'er naast voldoen aan de eindtermen fysiek en mentaal in staat moet kunnen zijn om zijn functie naar behoren uit te voeren. Afhankelijk van de setting kunnen daar verschillende eisen aan gesteld worden.

Hoe je die aanvullende eisen vastlegt en beoordeeld? Dat hangt er vanaf wat je eist en om welke reden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #139 Gepost op: 10 februari 2013, 23:21:09
Primair zijn er de eindtermen behorende bij het certificaat. Daarbij kunnen door een bedrijf aanvullende eisen worden gesteld.
In het algemeen geldt dat een BHV'er of EHBO'er naast voldoen aan de eindtermen fysiek en mentaal in staat moet kunnen zijn om zijn functie naar behoren uit te voeren. Afhankelijk van de setting kunnen daar verschillende eisen aan gesteld worden.

Hoe je die aanvullende eisen vastlegt en beoordeeld? Dat hangt er vanaf wat je eist en om welke reden.

Elk bedrijf, moet een R(isico)I(nventarisatie)&E(valuatie) hebben.
Op basis van de RI&E wordt getoetst, of de maatregelen, in de praktijk, toereikend zijn.
Het is bovendien een voortschrijdend veiligheidsbeleid