Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV

Auteur Topic: Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV  (gelezen 45137 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #140 Gepost op: 11 februari 2013, 08:22:21
Die eisen zijn al regelmatig genoemd in deze discussie. Heel simpel, je moet de eindtermen van het diploma allemaal behalen. Dus op je knieen kunnen zitten om te reanimeren. Dat reanimeren vol kunnen houden tot de ambulance er is, dus samen met een collega 15 minuten.
Rautek? tot het slachtoffer in veiligheid is, dat kun je definiëren als: tot het slachtoffer van 1 rook/brand compartiment naar het andere compartiment is gebracht. Hoe groot die compartimenten zijn staat vast in diverse bouwbesluiten dus is zo te vinden. Zo is er voor iedere standaard BHV/EHBO vaardigheid een heel makkelijke manier om te bepalen of het voldoende is uitgevoerd.

De eindtermen zijn geen eisen die fysiek aan de EHV-er / BVH-er worden gesteld !! Ik moet laten zien dat ik kan reanimeren, rautekken, pleisterplakken, brandwonden koelen en SO door verwijzen. Nergens staat er iets over hoelang, hoever of hoevaak ik die handeling uit moet (kunnen) voeren.

Als we het willen hebben over de fysieke eisen die men aan een EHV-er wenst te stellen hebben dan heb je het over eisen die je minimaal wilt stellen aan bijvoorbeeld:
- conditie
- lichamelijke gesteldheid
En dus over hoelang iemand een bepaalde handeling kan volhouden of uitvoeren zonder dat hij/zij lichamelijk hinder ondervind van zijn/haar handelen.

Dus nogmaals is een fusieke eis, met een SO de 100 meter horden kunnen lopen en daarna nog 15 minuten reanimeren...of is 10 meter rautekken zonder horden en 5 minuten reanimeren voldoende.

Kijk ik bijv. naar de ambulancedienst dan hebben zij bijvoorbeeld de lucas die de reanimatie van het SO kan overnemen c.q ondersteunen, dergelijke hulpmiddelen heeft een EHV-er niet, en wordt een tweede ambu ingezet, moet een SO verplaatst worden vanwege een trap dan bellen we een redvoertuig voor assistentie.
Is het SO behoorlijk aan het gewicht of ligt het op een lastige plek dan bellen we ook voor tilassistentie van de brandweer.
Met andere woorden, indien noodzakelijk beschikt de ambulancedienst over een vangnet aan hulpmiddelen en hulptroepen maar van een EHV-er wens je dat hij/zij het wel alleen of met twee personen af kan. Aan de "leken" hulpverleners wil je dus hogere fysieke eisen stellen dan aan een prof HV-er. Lijkt mij een beetje krom
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #141 Gepost op: 11 februari 2013, 08:50:18
De eindtermen zijn geen eisen die fysiek aan de EHV-er / BVH-er worden gesteld !! Ik moet laten zien dat ik kan reanimeren, rautekken, pleisterplakken, brandwonden koelen en SO door verwijzen. Nergens staat er iets over hoelang, hoever of hoevaak ik die handeling uit moet (kunnen) voeren.
Voor reanimatie geldt over het algemeen dat iemand 2 minuten reanimatie moet laten zien tijdens een NRR/OK examen. Dat is kort, maar voldoende om in ieder geval te dien of iemand de vaardigheid beheerst. De richtlijn adviseert om iedere 2 minuten te wisselen van reanimator.

Als ik een eis zou moeten opstellen voor reanimatie, dan denk ik bijvoorbeeld aan tenminste 10 minuten kunnen reanimeren. In normale omstandigheden verwacht je dat de ambulance dan ongeveer ter plaatse is. Natuurlijk, langere aanrijtijden zijn er altijd. Is er hulp, dan wissel je iedere 2 min.

Als we het willen hebben over de fysieke eisen die men aan een EHV-er wenst te stellen hebben dan heb je het over eisen die je minimaal wilt stellen aan bijvoorbeeld:
- conditie
- lichamelijke gesteldheid
En dus over hoelang iemand een bepaalde handeling kan volhouden of uitvoeren zonder dat hij/zij lichamelijk hinder ondervind van zijn/haar handelen.

Dus nogmaals is een fusieke eis, met een SO de 100 meter horden kunnen lopen en daarna nog 15 minuten reanimeren...of is 10 meter rautekken zonder horden en 5 minuten reanimeren voldoende.
Wat betreft Rautek, die bedoelt is om iemand over korte afstand te verplaatsen zou ik me kunnen voorstellen dat iemand in staat moet zijn om een normaal persoon (70-80kg) over een afstand van 10 meter te verplaatsen. Ook hier: natuurlijk zijn er mensen die zwaarder wegen, of hele kleine BHV'ers. Uitzonderingen die niet in de 'regels' passen zijn er altijd. Improviseren :).

Kijk ik bijv. naar de ambulancedienst dan hebben zij bijvoorbeeld de lucas die de reanimatie van het SO kan overnemen c.q ondersteunen, dergelijke hulpmiddelen heeft een EHV-er niet, en wordt een tweede ambu ingezet, moet een SO verplaatst worden vanwege een trap dan bellen we een redvoertuig voor assistentie.
Is het SO behoorlijk aan het gewicht of ligt het op een lastige plek dan bellen we ook voor tilassistentie van de brandweer.
Met andere woorden, indien noodzakelijk beschikt de ambulancedienst over een vangnet aan hulpmiddelen en hulptroepen maar van een EHV-er wens je dat hij/zij het wel alleen of met twee personen af kan. Aan de "leken" hulpverleners wil je dus hogere fysieke eisen stellen dan aan een prof HV-er. Lijkt mij een beetje krom
Niemand zegt hier dat je hogere eisen moet stellen aan de EHBO'er ten opzichte van de professional. Wat mij keer op keer opvalt in discussies op het forum is dat het lijkt alsof je überhaupt geen eisen mag stellen aan lekenhulpverleners.

De eisen die je aan een EHBO'er of BHV'er stelt zijn -los van het voldoen aan de eindtermen- afhankelijk van het bedrijf en de setting waarin hij gaat werken. De eisen voor een BHV'er in een kleine winkel zijn anders dan die van de BHV'er in een groot chemisch bedrijf.

De passanten EHBO'er verleent hulp als hij het toevallig tegenkomt, welke situatie dat is hangt er vanaf waar hij langskomt. De evenementenhulpverlener staat op kleine en grote evenementen. Bij een motorcross verwacht ik dat de hulpverleners in staat zijn om zich te verplaatsen door het mulle zand en over heuvels, een patient te verplaatsen als de arts dat nodig vindt enzovoorts. Op een braderie om rondes te lopen, te reanimeren tot de ambulance er is, enzovoorts. In de evenementenhulp sta je zelden/nooit alleen, dus kun je samenwerken. Bij BHV weet je dat niet.

Je beoordeelt mensen niet als groep, maar als individu. Dat iemand hulp gaat krijgen is fijn, maar daarmee kan je niet zoveel. Je weet niet of er hulp is en hoe lang die er over doet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #142 Gepost op: 11 februari 2013, 09:12:25

De passanten EHBO'er verleent hulp als hij het toevallig tegenkomt, welke situatie dat is hangt er vanaf waar hij langskomt. De evenementenhulpverlener staat op kleine en grote evenementen. Bij een motorcross verwacht ik dat de hulpverleners in staat zijn om zich te verplaatsen door het mulle zand en over heuvels, een patient te verplaatsen als de arts dat nodig vindt enzovoorts. Op een braderie om rondes te lopen, te reanimeren tot de ambulance er is, enzovoorts. In de evenementenhulp sta je zelden/nooit alleen, dus kun je samenwerken. Bij BHV weet je dat niet.


Ik heb me laten vertellen dat diverse clubs zich begeven op de markt waar de private evenementenhulpverleners actief zijn. Het lijkt mij als je wilt concureren met bedrijven je geen mensen moet leveren die afhankelijk (kunnen) zijn van een andere collega vanwege een beperking (in de ruimste zin van het woord).

Bij redelijk veel evenementen is de aanwezigheid van evenementenhulpverleners een eis om de vergunning te verkrijgen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #143 Gepost op: 11 februari 2013, 09:15:46
Ik heb me laten vertellen dat diverse clubs zich begeven op de markt waar de private evenementenhulpverleners actief zijn. Het lijkt mij als je wilt concureren met bedrijven je geen mensen moet leveren die afhankelijk (kunnen) zijn van een andere collega vanwege een beperking (in de ruimste zin van het woord).

Bij redelijk veel evenementen is de aanwezigheid van evenementenhulpverleners een eis om de vergunning te verkrijgen.
Absoluut, en daarom:

Je beoordeelt mensen niet als groep, maar als individu. Dat iemand hulp gaat krijgen is fijn, maar daarmee kan je niet zoveel. Je weet niet of er hulp is en hoe lang die er over doet.
Dus ook voor de evenementenhulpverlener geldt: hij moet het in zijn eentje kunnen en voor basale zaken niet moeten terugvallen op anderen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #144 Gepost op: 11 februari 2013, 09:32:08
Lunatum,

Je blijft maar aangeven dat de eisen aan een EHV / BHV-er per bedrijf verschillend zijn (terecht overigens maar dat is een andere discussie want die eisen verschillen niet alleen tav de persoon maar ook tav de uitrusting) We hebben het hier over de eisen die je aan elke, dus in het algemeen en daarmee minimaal, aan een EHV/BHV-er zou moeten / mogen stellen (in het fysieke)

Als de eindtermen het hebben over twee minuten kunnen reanimeren dan zou dat dus een minimale eis zijn.
Rautek is bedoeld voor korte afstanden, als je daarmee een SO dus over een langere afstand gaat verplaatsen gebruik je een techniek die daarvoor eigenlijk niet is bedoeld, in een dergelijk geval is het dus niet realistisch om hogere eisen aan je EHV-er te gaan stellen, dan moet je zorgen voor de juiste hulpmiddelen.

Kennelijk zijn dus de geopperde eindtermen ook de minimale eisen die er vanuit de koepels gesteld worden, ook fysiek.
Je kunt dan, in den beginne, niet andere eisen gaan opleggen, natuurlijk begrijp ik ook dat je gezien de aard van een verwachte inzet verder zult moeten gaan, een EHV-er in een 20 verdiepingen hoog gebouw moet net na drie trappen liggen adem happen maar dat is dan een aanvullende eis en we hebben het hier, m.i. nog steeds over de basis eisen.

Ik heb me laten vertellen dat diverse clubs zich begeven op de markt waar de private evenementenhulpverleners actief zijn. Het lijkt mij als je wilt concureren met bedrijven je geen mensen moet leveren die afhankelijk (kunnen) zijn van een andere collega vanwege een beperking (in de ruimste zin van het woord).

Bij redelijk veel evenementen is de aanwezigheid van evenementenhulpverleners een eis om de vergunning te verkrijgen.

Ik dacht dat U niet alle mensen met een beperking over een kam scheerde maar nu heeft u het wederom over de ruimste zin van het woord....
Een EHV-er met maar een oog zou dus niet kunnen werken in de evenementen HV..... jammer hoor deze gedachten gang.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #145 Gepost op: 11 februari 2013, 09:39:50
Ik dacht dat U niet alle mensen met een beperking over een kam scheerde maar nu heeft u het wederom over de ruimste zin van het woord....
Een EHV-er met maar een oog zou dus niet kunnen werken in de evenementen HV..... jammer hoor deze gedachten gang.
Nee, je verdraait de woorden van 024. Als de beperking de BHV'er/EHBO'er niet beperkt, dan is er geen probleem. Is er een beperking die maakt dat de BHV'er/EHBO'er afhankelijk is van anderen om de hulpverlening uit te voeren, dan ontstaat er een onwenselijke situatie.

De hulpverlener met één oog zal over het algemeen prima Eerste Hulp kunnen verlenen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #146 Gepost op: 11 februari 2013, 09:42:20
Dan mag je mij uitleggen wat er verdraaid is als 024 het heeft over een beperking in de ruimste zin van het woord
Daar valt m.i. bar weinig aan te verdraaien, in de ruimste zin van het woord houd dom weg in dat je het hebt over elke denkbare beperking.

Je moet niet de woorden van 024 gaan uitleggen op een wijze die, middels het tussen haakjes, specifiek vermelden dat je vooral geen beperking mag vergeten opeens niet van belang zijn, ze vestigd nog even fijntjes de aandacht op "de ruimste zin van het woord"

Ik zou bijna stellen dat 024 hier elk beperkt persoon discrimineerd en weinig waarde hecht aan gelijke behandeling van personen, iets wat overigens bij wet geregeld is.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #147 Gepost op: 11 februari 2013, 09:47:12
De manier waarop nu getoetst wordt door Oranje Kruis en de BHV organisaties is niet ingericht om te beoordelen of iemand fysiek en mentaal aan de eisen van het veld voldoet. Je toetst of iemand de handelingen beheerst volgens de einttermen en krijgt daarmee een (beperkte) indruk van de fysieke toestand van de cursist. Dat kunnen inderdaad je minimum eisen zijn, al is dat in de eindtermen niet als zodanig vastgelegd.

De Rautek voer je uit over de afstand die je het slachtoffer moet verplaatsen. Er is geen maximale afstand.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #148 Gepost op: 11 februari 2013, 09:50:42
Net wil je dat ik minimaal 2 minuten laat zien dat ik kan reanimeren, eindterm OK geef je aan. Rautek voor korte afstanden geef je aan. En nu zijn het weer geen minimale eisen en is rautek bedoeld voor elke afstand omdat er geen maximale afstand is aangegeven, we gaan dus indien nodig iemand een kilometer rautekken, daar zul je hoge fusieke eisen aan moeten stellen dan...

Je praat jezelf een beetje tegen vind ik Lunatum
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #149 Gepost op: 11 februari 2013, 09:52:39
Dan mag je mij uitleggen wat er verdraaid is als 024 het heeft over een beperking in de ruimste zin van het woord
Daar valt m.i. bar weinig aan te verdraaien, in de ruimste zin van het woord houd dom weg in dat je het hebt over elke denkbare beperking.

Het lijkt mij als je wilt concureren met bedrijven je geen mensen moet leveren die afhankelijk (kunnen) zijn van een andere collega vanwege een beperking (in de ruimste zin van het woord).

Jij interpreteert bovenstaande als: alle lekenhulpverleners met welke beperking dan ook mogen niet worden ingezet.

Toch staat dat er m.i. niet. Er staat namelijk: "die afhankelijk (kunnen) zijn" ... "vanwege een beperking (in de ruimste zin van het woord)".

Wanneer je dus een beperking (welke dan ook) hebt, maar waarbij je voor het verlenen van Eerste Hulp niet afhankelijk bent van een andere hulpverlener, dan is er geen probleem.