Fusieke eisen aan een EHBO-er:
- Ja maar basis eisen (het blijven tenslotte lekenHV-ers) eventuele aanvullende eisen liggen bij de organisatie waar men ingezet wil worden. Toch zul je met testen binnen de grenzen van de arbowet moeten blijven.
Fysieke eisen aan een BHV-er:
- Ja maar basis, eventueel aanvullend naar gelang bedrijfssituatie. Toch zul je met testen binnen de grenzen van de arbowet moeten blijven.
Het examen als ongeschikt punt te verklaren voor een basis fysieke test snap ik, maar waar ga je die dan leggen.
Ik haal de arbowet aan om aan te geven dat testen lastig is omdat een opleider zich aan die arbo wet heeft te houden, die zal zich niet willen branden aan een test die volgens de arbowet niet toelaatbaar is, vraag is dan hoe wil je dit wel gaan testen / beoordelen.
Dus in een noodsituatie laten we het slachtoffer maar liggen, want ik mag hem van de arbowet niet in mijn eentje verslepen?
Er zijn genoeg andere mogelijkheden om te kijken of iemand fysiek en mentaal in staat is om aan zijn taak te kunnen voldoen. Goed, de Rautek mag je dan volgens jou niet oefenen van de ARBO. Maar je houdt meer dan genoeg opties over. Reanimatie, stabiele zijligging, buikrug ligging, rondje rondom het sportveld rennen
.
Testen van geschiktheid kan best, je moet het niet ingewikkelder maken dan nodig. Organisaties mogen best wat strenger zijn ten aanzien van de vrijwillige hulpverleners die zij inzetten. Op het gebied van lichamelijk en geestelijke conditie. Om over het kennen van grenzen nog maar niet te spreken.